Gå til innhold

Rc heli Tråden


Beyeren

Anbefalte innlegg

Hei jeg kjøpte en Esky lama v4 for noen år siden som første helikopter, men har ikke flydd siden alle bladene knakk. Sitter her og vurderer å fly igjen, men da med xtreme deler for mer robusthet og ytelse.

Har desverre ikke altfor mye peiling på deler og slikt.

 

så jeg lurte på om noen kan liste opp ALLE deler man kan bytte ut på Lama'en min?

Alt fra Motor -> Batteri evt noen ting som burde kjøpe flere av, blader er vel et must.

 

Gjerne også en nettside som ikke er altfor ille på priser, fordel om siden har alle delene slik at jeg kan bestille alt i en bestilling.

 

 

Mvh Martin

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan oppgradere ALT på ein Lama, bortsett frå main frame..? :hmm:

eg har V3, Og det meste er ikkje verdt å oppgradere. Det einaste lure å ha er robuste blad.

 

Eg kjøpte eit komplett alu-kit, men dei var dårleg tilpassa, og gjorde helikopteret verre i staden for betre.

 

Miraclemart er ei passe god side som eg har bestilt frå før.

Lenke til kommentar

Har planer om å kjøpe nye batterier til min Esky lama v4.. men skjønner ikke helt hva alt står for. Fint om noen kunne oversette hva de forskjellige tingene betyr:

 

DualSky XP12002GT-S,7.4V, 1200mAh ,2S1P, 45C DisCharge 6C charge

 

Og er det noen form for grense? altså hvor mye mAH, SiP, C, C en lama v4 tåler?

Lenke til kommentar

Ok, takker for rask respons perpyro. Lurte på en ting til, Extended inner shaft. Ser her på Miracel-mart at det er to forskjellige en +8mm og en på 12mm hva er fordelen? Er det for å forhindre bladestrikes? og en slik at balancer, er det noe behov for dette?

 

Og hvilken av disse batterien vil lamaen min få mest effekt av?

 

Xtreme Battery

 

Må jeg også kjøpe ny lader? eller kan den laderen jeg fikk med Lamaen brukes?

 

 

Martin

Endret av trolls66
Lenke til kommentar

Når det kommer til lama så er jo lengere jo bedre for med 8mm akslingen kan du fortsatt få bladestrike eller flybarstrike mens med 14mm er dette eliminert.

Med 8mm skal det rett og slett bare mere til for å få det til men det er slettes ikke umulig.

 

En ting til å tenke på er at lengere aksling er lettere å bøye så det er litt for og imot.

 

Men for at du skal få noe glede av akslingene må du sette på nye servohorn på servoene slik at swashen får større utslag.

På V3 står linkene på hull nummer 2 på hornene mens på V4 er linkene satt helt innerst og hornene kuttet, noe som gjør V4 mere tam en V3.

Lenke til kommentar

Hei, har nå tenkt til å kjøpte meg mitt første helikopter?

 

Noen som har noen tips om hva jeg burde kjøpe?

 

Prisklassen min er rundt 3000kr, har sett litt på t-rex 250 men det ligger litt over mitt budsjett. Men er det noen utenlandske sider jeg kan bestille fra? Så det kanskje blir litt billigere.

Endret av PuffMeUp
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har en E sky belt cp v2. Når eg kopplar til batteriet lyser den røde dioden på gyroen fasst etter få sek. men når eg har (prøvd) å fly ei stund og setter helikopteret i ro på bakken blinkar denrøde dioden på gyroen. Skall den gjøre det?

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hei!

 

Jeg er ganske nybegynner innen helikopter men har kjørt et par co-axial-helikoptere og har ganske bra kontroll på disse.

Lama v4 og Syma Alloy Shark S006.

 

Jeg vil ta et steg videre og tenkte jeg ville prøve et helikopter som er lettflydd og stabilt.

Jeg har sett litt på Blade 120, men jeg synes det er litt lite i størrelse. Kunne tenkt meg noe rundt halvmeteren i lengderetning.

 

Kom gjerne med tips til helikoptere dere mener passer bra for meg.

Må kunne flys utendørs.

 

Jeg tenkte å holde meg under 1500,-

Lenke til kommentar

Som jeg svarte i tråden du lagde på radiostyrt.no så er nok det beste steget nå å få tak i en Trex 450 eller klone.

Det vil være det naturlige skritt videre men ettersom du har et stramt budget og vil ha RTF heli så tror jeg Blade SR120 vil passe deg bra.

Joda det er ikke større en Lamaen du har fløyet før men det kan fly sirkler rundt lamaen uansett hvilken manøvrer lamaen gjør.

Det er en utrolig stor forskjell på å fly coaxial heli til single rotor FP heli.

Selv Blade mSR vil fly sikler rundt en lama og tåler mere vind en lamaen noen gang vil gjør.

 

Men som sagt du får en 450 klone flyklar fra hobbycity til under 100$

Det billigste barebone settet derfra koster 9,99$, radio med mottaker 26$, servoer til noen få dollar stykke osv.

Lenke til kommentar

Hei.

Har et gammelt SR EP CONCEPT HELI jeg ville vekke til live igjen ( ca10 år siden). En ting jeg aldri fikk helt til å stemme var forholde RPM og pitch/ vinkling på bladene.

Jeg har forstått så pass at ved spaken ca ved midten skal bladene holde 0grader balansert og forhåpenligvis med en roterende rotor ved en hvis fart.

Og det er her jeg stusser litt. Når spaken er ved max (på senderen), skal motoren har max turtall og bladene være ved ca 10grader?

 

En annen ting. Mottakeren begynner å bli gammel, samt servoene (som er noe store og tunge). Har det mye å si om jeg kjøper inn nytt her?

 

Fant denne kurvejustering her (nederst) http://www.dokidoki.ne.jp/home2/tohrus/heli-1/epsr000e.html

Noen med en enklere fremgangsmåte?

Endret av Inc
Lenke til kommentar

Det første du skal gjøre er å sette opp rotorhodet med maks pitch i begge retninger uten at du får binding i hodet.

Dette for å fastsette yttergrensene du ikke skal forbi.

 

Du skal sevsagt ha 0 grader kollektiv pitch ved senter stikke og lik pitch ved full positiv og negativ pitch.

Regner med at dette er et heli med mekanisk miksing på swashen så CCPM interaksjon trenger du neppe og bekymre deg for.

 

Når det kommer til turtallet du skal fly med så er man interresert i å ha et konsistent rotorturtall både med og uten last på rotordisken.

Dette oppnår man best ved å bruke governor på motoren men kan også oppnåes ved å benytte seg av en V throttle kurve der man slakker av på gassen ved 0 pitch.

Såvidt jeg forstår er det børste motor på heliet ditt så du må nok opp i en noe dypere throttle kurve en man benytter ved børsteløst oppsett.

En normal throttle kurve for et børsteløst oppsett ligger mellom 100 95 90 95 100 og flatt 100% men som sagt med en børstemotor så er overturtall et reelt problem så du bør nok prøve med en noe dypere kurve.

 

Hvor mange grader pitch du får ved maks stikke avhenger av hvor mye pitch rotorhodet kan gi men ser det ikke usansynlig at et 10 år gammelt heli har grensen på rundt +/-10 grader mens dagens moderne 3D heli ligger på +/-13/14 grader.

Når maksgrensen er funnet kan du alltids sette ned utslagene i radioen.

 

Som pitchkurve ønsker man å ha en lineær flat kurve med 0 i senter.

Ser at den forskyver senterpunktet litt i den manualen men ikke gjør dette, lær deg heller å hovre ved rundt 3/4 stikke

I normal modus kan du f.eks. ha en pitch kurve som dette: 45 74,5 50 75 100 og idle up 0 25 50 75 100.

Dette vil gi deg en tuch av negativ pitch i normal modus og full i idle up.

Årsaken til denne tuchen med negativ er å ha noe å kontre balooning med.

Uten negativ pitch tiljengelig er en rotordisk med 0 grader pitch et ganske stort seil og heliet vill ikke falle effektivt til bakken.

Jeg har testet ut dette en vindfull dag og det er som å ha heliet hengende i en stor fallskjerm når man gir 0 pitch.

Det går ikke opp med det kommer ikke noe fort ned heller.

 

Det var da litt om oppsett.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Det første du skal gjøre er å sette opp rotorhodet med maks pitch i begge retninger uten at du får binding i hodet.

Dette for å fastsette yttergrensene du ikke skal forbi.

 

Du skal sevsagt ha 0 grader kollektiv pitch ved senter stikke og lik pitch ved full positiv og negativ pitch.

Regner med at dette er et heli med mekanisk miksing på swashen så CCPM interaksjon trenger du neppe og bekymre deg for.

 

Når det kommer til turtallet du skal fly med så er man interresert i å ha et konsistent rotorturtall både med og uten last på rotordisken.

Dette oppnår man best ved å bruke governor på motoren men kan også oppnåes ved å benytte seg av en V throttle kurve der man slakker av på gassen ved 0 pitch.

Såvidt jeg forstår er det børste motor på heliet ditt så du må nok opp i en noe dypere throttle kurve en man benytter ved børsteløst oppsett.

En normal throttle kurve for et børsteløst oppsett ligger mellom 100 95 90 95 100 og flatt 100% men som sagt med en børstemotor så er overturtall et reelt problem så du bør nok prøve med en noe dypere kurve.

 

Hvor mange grader pitch du får ved maks stikke avhenger av hvor mye pitch rotorhodet kan gi men ser det ikke usansynlig at et 10 år gammelt heli har grensen på rundt +/-10 grader mens dagens moderne 3D heli ligger på +/-13/14 grader.

Når maksgrensen er funnet kan du alltids sette ned utslagene i radioen.

 

Som pitchkurve ønsker man å ha en lineær flat kurve med 0 i senter.

Ser at den forskyver senterpunktet litt i den manualen men ikke gjør dette, lær deg heller å hovre ved rundt 3/4 stikke

I normal modus kan du f.eks. ha en pitch kurve som dette: 45 74,5 50 75 100 og idle up 0 25 50 75 100.

Dette vil gi deg en tuch av negativ pitch i normal modus og full i idle up.

Årsaken til denne tuchen med negativ er å ha noe å kontre balooning med.

Uten negativ pitch tiljengelig er en rotordisk med 0 grader pitch et ganske stort seil og heliet vill ikke falle effektivt til bakken.

Jeg har testet ut dette en vindfull dag og det er som å ha heliet hengende i en stor fallskjerm når man gir 0 pitch.

Det går ikke opp med det kommer ikke noe fort ned heller.

 

Det var da litt om oppsett.

Lykke til.

Takk for info, den kommer godt med.

Negativ pitch blir ikke aktuelt med det første da jeg har nok med å holde riktig side opp :). Men legger inn ca -1 til 0 grader når stikken er i bunn og helt til den står i ca i midten. Trives best med sensitiv throttle.

Så var det kurven... På Focus heli 5 kontrollen er det ikke digital tuning, kun justering med skrutapper. Link http://www.hitecrcd.com/files/ManualFocusHeli5.pdf

Klarer man å forhånsjustere dette eller må det tilpasses underveis?

 

Takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar

Å fytterakkern, der var mange uttrykk jeg kun har hørt om uten å vite hva det egentlig dreier seg om for i dag fyr man etter pitch og throttle kurver so jeg er i grunnen helt hjelpeløs når det kommer til den radiuoen du har.

En ny heliradio hadde sikkert ikke vært å forakte heller.

Lenke til kommentar

Hehe, ikke greit med gamle greier nei, men jeg skal få det til å fly igjen :)

Over på noe annet. På rotoren, pitch rod av typen plast med plastkule (yay :( ) synes jeg er for treg. Det er jo ikke noe slakkemulighet her. Er plastikk mot plastikk så noen ide her?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...