Gå til innhold

Rc heli Tråden

Beyeren

Anbefalte innlegg

Den tiden jeg holdt på med Lamaen oppgraderte jeg til alu inneraksling med alu hylse og swash.

Bladholderne som følger med E-Sky oppgraderingene er søppel mens plast fungerer utmerket til bladholdere.

Lagde etterhvert egen haleboom av en karbonstang og bytta til Xtreme landingsstell etter å ha limt mange nok av de originale.

Knakk etterhvert den selvlagde haleboomen og kjøpte derfor ny haleboom V3 style i myk plast.

Har også tygd meg gjennom et sett hardened blades men etter tilstrekkelig nok mange bladestrikes så knakk det ene bladet.

Har da gått over til Xtreme blar og forlenget inneraksling men har knukket 2 rammer etter det og i siste smellen knakk Xtreme landingsstellet også.

For å si det enkelt så blir det fort noen harde smeller om man skal prøve seg på litt mere en hovring med en Lama for stabiliteten den har under hovring blir fort et problem om man får flybaren mot seg, noe man gjør om man roller heliet for mye i svinger, noe det fort blir i en enten lang slak sving eller en kort kjapp en.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Liten oppdatering. Har nå fikset helikopteret og endelig lært meg å hovre! Tror jeg hadde helikopteret i lufta i 5 min i strekk. Kanskje ikke mye å skryte av her inne men :p. Ufattelig gøy! Hadde jeg visst at det er så morsomt å fly hadde jeg kjøpt meg helikopter for mange år siden :D

Lenke til kommentar

Sikkert godt utprøvd spørsmål, men tråden er litt uoversiktlig synes jeg. Har prøvd å lese litt igjennom (startet med første post, men ser den kanskje kan være litt utdatert)

Er E-sky Lama v3/v4 et bra helikopter å begynne med? Jeg har forstått at det burde legget litt ekstra penger fra starten, men jeg må se om dette er noe som passer meg og der jeg bor (Stavanger, har hørt det blåser litt her..)

Hvordan er det med priser? Er det stor forskjell mellom norske og utenlandske butikker?

Lenke til kommentar

For å lære orientering og kontrollene på et heli funker en Lama greit.

Skal du derimot fly ute i annet vær en helt vindstille så er Lamaen helt hjelpeløs.

Der funker Blade mSR bedre.

Den er dåg mye mindre og lettere og kan lett bli et offer for turbulens men det kan legges opp mot vinden og således komme seg fremover.

En stock lama vil legge seg over på siden om du tilter den for mye forover mot vinden og selv med bling bling i rotorhodet sliter den med å holde i mot noe som helst vind.

Eneste fordelen bling gir er at heliet i det minste ikke legger seg på siden om man tilter det for mye framover.

Skal du alikavel ha Lama så er V3 mere manøvrerbart ettersom servoene står åpent montert og linkene satt i den andre hullet på servohornene.

V4 har lukket kropp og linkene står på innerste hullet på servohornene og hornene er kuttet for å få plass inni kroppen.

Dette gjør at den blir meget tam og kun kan hovre sakte rundtom kring.

Hvordan jeg vet det....jeg har begge.

Alternativet er jo å gå til anskaffelse av brukbar sim og kjøpe seg en f.eks. Trex 450 og starte med.

Det er mange som gjør det også.

Lærekurven vil nok bli noe bratt med en Trex men det er igjen et heli man kan vokse med og lære acro/3D med etterhvert.

En 450 kan utføre alle de manøvrene større heli kan med unntak avavanserte autorotasjonsmanøvre, til dette er den rett og slett for lett.

Så alt avhenger av hvor mye penger du vil starte med for skal du gå stegene så blir det dyrt uansett.

Lenke til kommentar

Tenkte kun for å lære meg å fly, litt rundt om kring. Salto og andre ting er ikke det som står først på listen! :)

Hvor mye penger jeg skal legge i det er jeg usikker på, men garantert ikke mer enn 4-5k.. Jeg så at DE hadde den simulatoren med kontroll til under 200,- Tenkte kanskje jeg skulle begynne med den.. :hmm:

Lenke til kommentar

Større heli = mer stabilitet sonn generelt.

Når det gjelder simulator er det vel lettest å bare bruke den radioen du flyr med. Istedenfor å kjøpe en egen, så blir du vant med hvordan din føles, og det er billigere. Kabel kan som oftest lages selv, eller kjøpes. Simulatoren som følger med i de billige pakkene er gratis å laste ned.

Endret av kindermaxxi
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Si ikke det.

Batteriene til Esky koster 150 kroner mot 45 for MSR. Laderen til Esky er uhyre treg. Går fort et par timer å lade ett batteri, så den er så godt som ubrukelig når flytiden på ett batteri er 7-8 minutter. Så en ny lader bør også kjøpes inn for at man skal få noe glede ut av den. Med MSR følger det med en 4-ports lader. I tillegg kan radioen til MSR også benyttes til andre flyvende ting fra Eflite. I tillegg blir det mindre skader når du kræsjer med MSR. Så den er billigere i bruk i tillegg.

Forøvrig er det lite flyglede å hente i de to modellene fra Esky etter min mening.

Men dersom du går for Comancen, kjøp ekstra understell med det samme. De knekker lett etter min erfaring.

Lenke til kommentar

Jo jeg sier det, fordi det er en annen prisklasse fra 700kr til 1400. Dobbelt så dyrt.

Dersom du først skal kjøpe et så dyrt heli, kan du og tenke på om du heller vil ha en komplett fullsize trex-450 kopi. Det blir faktisk billigere også. Da har du noe å gjøre i sommer, både med bygging og flyging.

Lenke til kommentar

Hviken 450 combo får du til 1400.- ferdig i lufta?

Støtter forresten tidligere skryt av mSR.

E-Sky coax helikoptre vil fort koste det dobbelte eller mere etterhvert som sommeren går fremover for delene knekker for et godt ord.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

:wow:

Viste ikke at man kunne komme så billig ut av det med HK utstyr.

Men uansett er mSR fin til å trene orientering med samtidig som en krasj med stor sansynlighet ikke koster ei krone der det alltid ryker deler på en 450.

Dumb thumbs har kostet mye penger i denne hobbyen.

Lenke til kommentar

Hei folkens.

Håper noen kan komme med noen gode tips her :

Jeg har akkurat fått mitt første helikopter, Twister Medevac.

Klarte å knekke "inner main shaft" etter ca 5 sek. på første take-off wink.gif

Fikk kjøpt nytt, satte meg ned foran pcen og saumfartet youtube for nybegynner-tips. Fant en kanal hvor det lå mange meget nyttige filmer.

Det har nå gått 2 dager, og jeg føler at kontrollerer helikopteret meget, meget bra.

'Kopteret fikk seg jo noen trøkker i begynnelsen, samt at jeg har prøvd å trimme gyroen litt manuelt, da det til stadighet trekker litt til siden.

Min tanke er: Skal jeg kjøpe et nytt helikopter, slik at jeg får ett hvor skrog og deler er perfekte ? Eller skal jeg faktisk allerede nå investere i et litt bedre/dyrere helikopter ?

Kan noen fortelle meg om hvor mye opp i pris jeg må for å få ett med betydlig bedre "kjøre-komfor/egenskaper" ? Ett som ikke blir tatt av vinden like mye?

Grunnen til at jeg spør, er at jeg er helt ny i denne hobbyen. Bedre å høre med dere der ute med erfaring, enn å spørre en innehaver av en hobbybutikk som er ute etter profitt wink.gif

Lenke til kommentar

Hei folkens.

Håper noen kan komme med noen gode tips her :

Jeg har akkurat fått mitt første helikopter, Twister Medevac.

Klarte å knekke "inner main shaft" etter ca 5 sek. på første take-off wink.gif

Fikk kjøpt nytt, satte meg ned foran pcen og saumfartet youtube for nybegynner-tips. Fant en kanal hvor det lå mange meget nyttige filmer.

Det har nå gått 2 dager, og jeg føler at kontrollerer helikopteret meget, meget bra.

'Kopteret fikk seg jo noen trøkker i begynnelsen, samt at jeg har prøvd å trimme gyroen litt manuelt, da det til stadighet trekker litt til siden.

Min tanke er: Skal jeg kjøpe et nytt helikopter, slik at jeg får ett hvor skrog og deler er perfekte ? Eller skal jeg faktisk allerede nå investere i et litt bedre/dyrere helikopter ?

Kan noen fortelle meg om hvor mye opp i pris jeg må for å få ett med betydlig bedre "kjøre-komfor/egenskaper" ? Ett som ikke blir tatt av vinden like mye?

Grunnen til at jeg spør, er at jeg er helt ny i denne hobbyen. Bedre å høre med dere der ute med erfaring, enn å spørre en innehaver av en hobbybutikk som er ute etter profitt wink.gif

Hvordan helikopter har du nå?

Lenke til kommentar

Skal du fly ute i flau vind eller mere er det flere alternativer å velge i.

1. Blade mSR http://shop.smallsize.no/product_info.php?cPath=17_440&products_id=9534&osCsid=548e4fbef6a004c400f7656adf7956aa som er mye mindre og tåler krasjer mye bedre en coaxial helikopteret du har i dag.

Det er fremdeles selvstabiliserende men kan flyes ganske kvast og kan utføre funnels og stallturn.

Deler er billige og så lenge du flyr over gress kan du krasje mye helt gratis.

2. Honey Bee RTF V2 http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=14612&i=17

Er større en det du har i dag med et rotorhode som ikke er selvstabiliserende som i sin tur betyr at dette må flyes og kompenseres slik man gjør med større CP heli.

I tillegg er den mere ustabil en større CP heli så den er i utgangspunktet vanskelig å fly.

Deler er billige og tåler en krasj bedre en hvilken som helst CP heli, og den kan flyes i vind uten problemer.

3.CopterX 450 http://www.helihobby.no/product_info.php?cPath=31&products_id=131

Dette er en kloning av Trex 450 SE V2 med billig elektronikk som følger med i settet.

Heliet i seg selv flyr ganske så idenstisk som originalen satt opp likt med samme elektronikken, men det som følger med i dette settet er billig for å si det enkelt.

Kan selvsagt kjøpes som barebone sett og speckes selv men da koster det også mere.

Dette er da en fullblods 3D maskin bare for å ha det sagt.

Skal du sikte enda høyere har du merker som Align, Outrage, Tunder Tigre og Mikado.

Det finnes flere merker der ute men kommer ikke på flere i farta.

Du kan også finne billige kina cloner her og komme riktig billig ut av det www.hobbycity.com

Lykke til!

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...