Gå til innhold

Rc heli Tråden


Beyeren

Anbefalte innlegg

Har et spørsmål angående RC helikopter. Mulig det er helt på jordet, men er det mulig å feste et trådløst kamera med sender på helikopteret og fly det ved å se på en skjerm? Det er jo teknisk mulig, men spør da jeg er litt usikker på hvor lett det er i praksis. Dvs om det er mlig å kontrollere det på en trygg måte. Noen som har prøvd? :)

Det er fullt ut teknisk mulig. Mange måter å gjøre dette på. Men lett? Tja, kan du fly? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder helikopter så er store helikopter mer stabile enn mindre. Mens mindre helikopter er billigere å reparere på enn store. Så disse to faktorene må du veie opp mot hverandre og finne en gylden middelvei. Andre faktorer du må tenke på er motortype(elektrisk eller nitro), løftekapasitet og deletilgang. Som et første helikopter vil eg anbefale helikoptere som har en bladlengde på mellom 30 og 40 cm. Da vil du ende opp med noe allà Align 450, 500, Raptor 50 og tilsvarende. Her finnes det mange. Eg ville gått for Align eller Raptor, mest pga at de er populære produsenter og deletilgangen er stor, både innenlands og utenlands. Som et førstehelikopter ville eg faktisk ha siktet meg inn på et HK450 med elektronikk fra HobbyCity, samt sender og mottaker fra Centro Hobby(en Spektrum DX7i for eks). Da kommer du vel oppi en pris på ca 6k. Kjøp med noen reservedeler når du er i gang.

HK450: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10900&Product_Name=HK-450GT_CCPM_3D_Full_Alloy_Helicopter_Kit_(Align_T-Rex_Compat.)

 

Når det gjelder kamera så venter du ganske enkelt med det. Du må lære å fly før du tenker på å montere kamera på doningen. For det første så får du billigere løsning en det du linket til der, samt at du trenger en skjerm i tillegg. For det andre er det(med mindre produktinformasjonen er mangelfull) ulovlig å bruke den senderen der i Norge. For det tredje så tviler eg på at den linsen og det kameraet i det hele tatt er brukendes for formålet. Men, uten å ha prøvd kan eg jo ta feil.

 

Siden du linket til Centro, er du bosatt i Haugesunds-området? I så tilfelle anbefaler eg deg å ta en tur innom Haugaland Modellflyklubb si stripe på Skokland og få snakket med noen av oss i miljøet før du begynner. Det sparer du mye på, samt at du vil se hvilke utfordringer du vil møte på og få gode råd på veien. Tipper det blir mye aktivitet på tirsdag og ikke minst neste helg(med mindre det regner). Ta kontakt på PM om du vil ha mer info :)

Lenke til kommentar

Tusen takk for bra og utfyllende innlegg! Synes prisen var veldig stiv. Hadde sett for meg et helikopter til rundt 1000 kr da jeg garantert kommer til å krasje det på et eller annet tidspunkt. Det ville ikke være lurt å først kjøpe et billig for så å senere investere i noe dyrere?

 

Og bor forresten i Oslo :) Linket bare til den helt tilfeldig faktisk. Men burde kanskje oppsøke en lignende klubb i Oslo evt om jeg skal bruke så mye penger på det etterhvert :)

Lenke til kommentar

Det er ikke noe i veien for å kjøpe et billig helikopter til å begynne med. Men om du kjøper "feil" helikopter så kan du ende opp med at du ikke synes det er gøy nok osv. Kjøper du et helikopter til kr 1000 så får du et lite helikopter som er til dels vanskeligere å fly med en større modeller, en kjip fjernstyring, det krever at du har verktøy for veldig små skruer og det er bare gøy til et visst punkt å konstant fly inne eller måtte vente på helt vindstille ute.

 

Kjøper du et dyrere et så er du i større grad sikret at du i det minste får solgt det videre, om du vil det. Et helikopter av den typen du linket til er et leketøy. Et helikopter som eg snakker om er en hobby :)

Lenke til kommentar

Og en enda greiere start finner du her.

http://shop.smallsize.no/product_info.php?cPath=17_48&products_id=9534&osCsid=fcb33f87efebd648af2356e2b5cfdf0a

 

Joda den koster noen hundrelapper mere men det gjevner seg fort ut etter det første settet med krasj for med sin lette vekt sammen med flytende flybar og karbon aksling er dette et solid stykke flymaskin.

Blade mSR oppfører seg mere som et helikopter en Lamaen gjør og du kan legge den opp mot vinden og kjøre kjappe svinger og rette opp etterpå mens lamaen legger seg over på siden og dør.

Etter mangfoldige krasj siden nyttår har har jeg byttet hittil.

1 stk haleboom.

2 stk bladholdere.

1 sett spindel/dempere.

2 stk landingsstell

2 stk batterier

 

Til sammenligning hadde jeg med Lamaen på samme tid 2 år før munchet gjennom.

20 sett rotoblad.

5 stk haleboomer.

5 stk landingsstell.

5 ytterakslinger.

3 innerakslinger.

1 stk nedre hylse for bladholdere.

1 stk swash

4 stk batterier.

2 stk flybar.

1 sett motorer

 

Lamaen er i tillegg bygget som alt annet E-Sky lager i skjør plast og maskinen er relativt tung med sine 215g og delene spruter når man krasjer.

Blade mSR med sine 28g er kjempelett og innehar liten masse og delene er bygget i bøyelig plast og nylon som gjør den til en riktig så krasjsikker sak.

Lenke til kommentar

Må vel nesten legge inn bilder av "barna" mine, 2 stk. Hirobo Sceadu Evo 50. :love:

post-10239-1272947609,1591_thumb.jpg

post-10239-1272947617,817_thumb.jpg

 

Det gule har noen alu og karbon oppgraderinger, samt freya "tail hub" + skids og glassfiber canopy (har et til der det norske flagget dekker hele canopy'n), mens det hvite er temmelig standard.

 

Lur som jeg var så kjøpte jeg det hvite brukt fordi skulle ha det som hover trener/utlåns heli til kamerater. Siden det var brukt så strippa jeg det ned og sjekka hver eneste skrue og mutter, og fant da ut at det var så dårlig vedlikeholdt at over 50% av delene måtte byttes.

Hadde vel vært billigere å kjøpe nytt sett :lol:.

Lenke til kommentar

Pga lite budsjett må jeg velge et billig helikopter jeg også kan fly inne så de to siste alternativene virker jo veldig bra !:) Tilføyer ett da jeg så E- sky hadde flere modeller. Hva med dette helikopteret?.

 

Det blir veldig fort ødelagt, er ustabilt og kan fort bare bli frustrasjon med det. Ville heller gått for dette, framfor det fra smallsize. Det er ikke noe å fly inne med da, men det fra smallsize er ikke noe å fly ute med, og du får mye mer for pengene.

Endret av kindermaxxi
Lenke til kommentar

Er King III markant bedre en King II?

For er den ikke det er det søppel fra ende til annen.

Men igjen E-Sky lever av å selge billig plast som mam kan oppgradere med dyre alu oppgraderinger som ikke er så mye bedre en de i plast.

Skal man over på CP er Belt CP et minimum om man på liv og død skal ha E-Sky.

Skal du gå for budsjett så ta i det minste en titt på denne siden http://www.hobbycity.com/hobbyking/store/uh_listCategoriesAndProducts.asp?idCategory=320

Lenke til kommentar

Da har jeg kjøpt meg helikopter. Valget falt på Esky Belt CP. Veldig fornøyd sålangt. Det ble litt over budsjett men virker som det sålangt er verd vær krone. Virker stabilt. Har en kammerat som kjøpte Esky Honeybee, og selvom det visstnok er et bedre nybegynner helikopter virker det mye mindre stabilt. Eneste jeg har å trekke ned sålang på Belt Cp er tiden det tar å lade opp batteriet. Men går til innkjøp av ny lader etterhvert så ikke det største problemet.

 

Takk for alle tips her inne :)

Lenke til kommentar

Gi full gass samtidig som du drar elevator fult forrover mens du foretar en 90 graders kurve mot høyre så skal vi snakke, for nå vil den skyte fart bortover.

Alternativt kan du prøve å legge den opp mot vinden, bruker å være nok det også.

I det hele tatt manøvre der du begynner å få litt fart på den er det som før Lamaen i trøbbel.

Inne kan man hovre stabilt dagen lang mens det er når begynner å bli ivrig ute at ting lett går galt.

 

Min første seriøse krasj med Lama var vinteren for 2 år siden.

Det var vindstille og jeg prøvde meg på 80 tall ute.

Det begynte fint men i en høyrekurve la den seg over på siden og la seg over i en dosert sving det aldri kom ut av, endte med bladestrike før det knustes i isen.

Mine første turer ute endte ofte på den måten.

Driver man bare med hovring er det ingen problemer men i det øyeblikket man begynner å fly den fremover er det et beist som dukker opp.

 

Prøvde den også ute samme vinteren i flau vind og hadde store problemer med å holde i mot selv med elevator stikka helt fremmover.

Plutselig vrir den seg rundt og lander på hode i snøen uten at jeg har gjort hverklen fra eller til.

Det var en klassisk "death roll" som er en klassisk måte lamaen sier fra at den ikke vil med stock oppsett.

"Bladestrike" og "flybar strike" er ting man vil oppdage når man oppgraderer den til alu deler i rotorhodet og prøver å fly litt kvassere.

 

Her er litt mere utfyllende lesestoff om problemene Lamaen har http://en.wikipedia.org/wiki/E-Sky_Lama_model_helicopters

 

Nå flyr jeg Blade mSR stock oppsatt fra verandaen der jeg bor i sterkere vind en Lamaen noen gang ville taklet uten nevneverdige problemer uten fare for å have i trøbbel.

Et perfekt tullehelikopter for å si det slik.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Og der hadde jeg min første krasj :p Rotor, 2 gir, hale, div deler som festes til rotoren ble alt ødelagt. Veldig vanskelig men også utrolig gøy å fly. Men denne gangen sto jeg kanskje et litt for åpent sted og ble offer for et plutselig vindkast. I kombinasjon med å være så dum å fly over asfalt har jeg kanskje ingen andre å skylde på enn meg selv :)

Lenke til kommentar

kjøpte et trenings understell i går. Krasjet med det på. Hehe. Tror kanskje jeg følte meg litt for trygg med de på og fløy for høyt. Angående den nettsiden du linket til var det veldig mye billig der! Men de har bare en av delene som jeg trenger(main gear). Har du noen andre nettsider å anbefale?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...