Gå til innhold

Rc heli Tråden

Beyeren

Anbefalte innlegg

Jeg har faktisk et twister bell 47 :D Haha... Har blitt ganske god faktisk, men greier ikke fly "baklengs", prøvd mange ganger men ender bare i tusen knas :(

Er et bra helikoper det :) kjenner en som har det :p men med å fly baklengs, mener du da å fly med halen mot deg og rygge?

Faktisk finner jeg Blade mSR vanskelig å rygge for den vil liksom ikke rett bak men skvette til siden en eller annen vei istedenfor.

Kan ka noe med at linkene på swashen står forran, man har ikke noe tredje støttepunkt for å stabilisere swashen og tyngdeloven.

Men sånne er det bare med disse selvstabiliserende fixed pitch helikoptrene for CP heli oppfører seg ikke sånn.

Når det er sagt lar det seg gjøre å rygge med disse heliene også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har faktisk et twister bell 47 :D Haha... Har blitt ganske god faktisk, men greier ikke fly "baklengs", prøvd mange ganger men ender bare i tusen knas :(

Er et bra helikoper det :) kjenner en som har det :p men med å fly baklengs, mener du da å fly med halen mot deg og rygge?

Hehe neida, det går fint.. Når jeg sier fly baklengs, mener jeg og fly med "snuten" mot megselv, så alt blir speilvendt

Bra helikopter ja :D Aldri hatt no problemer med det bortsett fra da jeg kræsjer selvfølgelig :blush:

Endret av aR_
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

for en en stund siden kræsjet jeg lamaen min, også fikk jeg fikset det igjen, men så mistet jeg fjernkontrollen i gulvet slik at batteri holderne bøyde seg :O jeg rettet de ut igjen og får slått på både kontroll og helikopter, men helikopteret lyser konstant rødt og vil ikke fly, akkurat som om det ikke reagerer på kontrollen.. :( noen som har en ide om hva det kan være, og hva som må gjøres?

Endret av Perrix
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tja, helikopteret i seg selv ser ut til å være i 600-700 størrelsen. Disse får du til en 4000-6000. I tillegg kommer motor, mottaker, servoer, gyro, sender, kamera osv osv. Ikke minst deler til spesialtilpassingen og deler når du kræsjer. Du må påberegne en del deler før du lærer deg å fly doningen, og dette ville eg ha gjort uten kamera/spesialrigg.

Estimert pris: 20-30k ville eg sagt.

Men det er mulig å få det både billigere og dyrere, med tilsvarende endring i størrelse og kvalitet/resultat. :)

Lenke til kommentar

Det blir såpass mye ja. Jeg får vel bare begynne å spare :) Kamera har jeg fra før, så det blir en ting mindre på utgiftsposten ^^

Har bare prøvd små batteridrevne helikoptre til nå, og det blir vel en stor overgang til noe som dette. Burde jeg heller gå litt mer forsiktig frem, og ikke gå rett opp til et så stort helikopter? I tillegg er det vel ikke bare bare å få balansert helikopteret med både kamera og spesialrigg på?

Edit: leif.

Endret av Kjeee
Lenke til kommentar

Vel, eg er på samme sti, for å si det slik. Men eg har tatt litt mer av når det gjelder selve RC hobbyen, og har nå både større og mindre helikopter samt større og mindre fly. Eg begynte enkelt med en brukt radio og et brukt helikopter. Kostet meg ca 6k i den tid. Dette har eg kræsjet og bygd opp igjen flere ganger og lært meg stort sett det meste av det eg kan i dag. Så kjøpte eg et større helikopter som kanskje skal brukes til video etterhvert, samt et mindre som er enklere å ta med seg i bilen på "småturer". I tillegg er det minste elektrisk, som gjør det noe enklere.

I tillegg har eg begynt med fly, som er langt enklere å begynne med når man først kan fly et helikopter. Så eg har og flyr begge deler.

Her er et godt helikopter å begynne med: http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=13316&i=16

Komplett pakke. Grei størrelse å begynne med. Billige deler som du får tak i "over alt". Radioen er kanskje litt liten, men duger.

Det er først nå, 1 år etter eg begynte med hobbyen, at eg våger å ta steget med å montere kameraer på doningene. Ikke typen kamera som du har video av der, men minikameraer med tilhørende trådløs link til bakken. I første omgang blir det for å fly FPV hvor eg ser og flyr ut i fra det kameraet fanger opp. Etterhvert blir det nok også opptak for å lage mer "spesielle" videoer, men for min del vil det nok holdes på det useriøse planet.

En annen ting du bør tenke på er at å montere et kamera på den måten der for å ta bilde betyr at du i all praksis tar bilde i blinde. Du vet ikke hvor fokuset er, hvor nærme zoomen er eller hva som er i objektivet. Mao blinde bilder. Her bør du få på plass en løsning hvor du ser det kameraet ser på bakken(som for eks en ekstern kameramann kan styre) eller et ekstra kamera som du kan fly etter.

Endret av nomore
Lenke til kommentar

Ser den. Tror ikke at jeg prøver meg med et kamera montert med det første, det blir dyrt nok å miste kontrollen over helikopteret uten noe spesialutstyr ombord.

Hos meg er det kamerahobbyen som har overtaket. Har ikke flydd noe særlig mye helikoptre eller fly. Så det tar vel en lang stund før jeg føler at jeg har kontroll og kan montere på et kamera. I tillegg må jeg spare opp penger til å kjøpe både helikopter, så har god tid før jeg må tenkt på hvordan jeg skal få opp en livefeed til bakken, og hvordan jeg kan kontrollere kameraet fra bakken. Men når vi er inne på det, noen som har noen ideer? :)

Lenke til kommentar

Særdeles mye å velge i her. Siden du sier det er lenge til du skal fly, så kan det jo hende at du har et annet kamera enn det du har i dag, og da vil ofte den tekniske løsningen måtte tilpasses. Så å komme med et forslag nå blir litt fånyttes, om du forstår :)

Lenke til kommentar

Istedenfor å ta utgangspunkt i et 600-700 size helikopter kan man heller ta utgangspunkt i et quadcopter eller octocopter som en platform.

Det meste av hardwaren får du billig fra kina mens det er kontrolleren er det som koster litt.

Her er et eksempel på hva jeg snakker om

Lenke til kommentar

Nå har jeg et større problem. Jeg sa tidligere at mitt rc heli var ødelagt, men så kjøpte jeg bare en ny kontroll, og da fikk jeg kontakt med helikopteret, men et større problem har dukket opp. Den nederste rotoren går samme vei som den øverste, altså motoren går i revers? jeg har ikke overhodet ikke peiling på åssen dette har skjedd, så hvis noen av dere veit hva som har skjedd, og hvordan dette kan repareres setter jeg stor pris på et svar :D

Lenke til kommentar

Nederste rotor skal gå med klokka mens det øveste skal gå mot sett ovenfra.

For å snu retningen på motorene så er det så enkelt som å snu pluggen på kontrolleren til den motoren man vil snu retningen på.

Bytter du til uoriginale motorer kan det nemlig godt hende de går motsatt vei av hva de originale gjorde med pluggen samme vei som før.

Samme gjelder for øvrig for servoer om du bytter til uoriginale.

Lenke til kommentar

Har et spørsmål angående RC helikopter. Mulig det er helt på jordet, men er det mulig å feste et trådløst kamera med sender på helikopteret og fly det ved å se på en skjerm? Det er jo teknisk mulig, men spør da jeg er litt usikker på hvor lett det er i praksis. Dvs om det er mlig å kontrollere det på en trygg måte. Noen som har prøvd? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...