Gå til innhold

Rc heli Tråden


Beyeren

Anbefalte innlegg

Hallo, lurer på og kjøpe med et heli, tenkte på noe til ca 1000-2000+kr.

Tenkte å bruke det mest ute og må helst være litt størrelse på det.

 

Noen som har noe forslag? :hmm:

Har et Silverlit "ultra micro" heli nå, men har lyst på noe mer seriøst :D

 

Edit:

Hva med BIG Lama?

Du får ikke noe som duger i svak vind (1-3ms) til den prisen der.

 

Jeg ante fred og ingen fare en gang jeg var innom en hobbybutikk på ferie. Været var fint og jeg hadde et par tusenlapper til overs. Det var evigheter siden jeg hadde kjøpt noe til meg selv. Så da fikk jeg øye på det, et radiostyrt helikopter til 1200 kr!!

"Siden det har blitt SÅ billig for helikopter, så går det jo an å prøve.." Tenkte jeg. Butikk assistenten mente noe annet. Han ville ikke råde meg til å begynne med et slikt et. Hvertfall ikke hvis jeg seriøst hadde planer om å lære meg dette.

"Pytt pytt" tenkte jeg, for modellen som var hakket bedre, var også hakket dyrere. Hele 2500 kr kosta det, hadde beltedrift og skikkelig gyro.

 

Enden på visa er at jeg skulle hørt på butikkassistenten. Det helikopteret jeg kjøpte da har vært den verste investeringa i mitt liv. Ikke bare var det umulig å få stillt inn 100%, men det ved det minste vindpust så ble det knocka i bakken. Når jeg tenker på penger jeg brukte på reservedeler til den skithaugen der, gjør at jeg får vondt i magen.

 

Jeg ble bitt av basillen for det da, og har nå en Trex 450se v2, som jeg har det utrolig morsomt med. At jeg nå faktisk klarer å fly, kan ikke den propellerte søpledynga ta noe ære for. Kan ikke annet enn å anbefale de som er nysgjerrige på helikopter, om å ta kontakt med den lokale klubben eller noen du kjenner. De vil i de aller fleste tilfeller ta dere varmt i mot.

 

 

Eller så har jeg hørt mye positivt om Walkera modellene. Mange bruker de for å få litt stikketrening.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har fått mitt nye helikopter. :) Det er utgaven med 350mm blader. Bestilt fra FastLad Performance i England. Skal benytte en Futaba 12FG 2.4GHz sender. Mangler ennå servoer, gyro og batterier.

 

Tipper overgangen fra en Belt CP med Esky radio blir stor. :) Ser fram til å starte å bygge. Blir en fin sommer.

 

Utstyrslisten blir seende slik ut.

 

CY Rave 450 med 350 mm blader og Scorpion 2221-10 motor.

Thunder Power 40 ESC.

3x JR DS285MG på cyclic.

JR DS3500G på halen.

Spartan 760 eller CY Mini-G gyro.

Futaba 12FG.

Stilig helikopter :D Fått det i lufta enda?

 

Også er jeg ganske nysgjerrig på gyroen du har satt opp. Den er utsolgt alle plasser jeg vet om. Har du fått tak i den?

 

Nei, mangler ennå servoer, batteri, og gyro, så det er ennå en stund til det er klart til å fly dessverre.

 

Jeg bestiller fra England eller USA, så det er stort sett ikke noe problem å få tak i deler. http://helidirect.com har begge gyroene inne.

Lenke til kommentar

Mens jeg venter på deler til helie mitt tenkte jeg å fly litt simulator.

Prøver med både "FMS" (som fulgte med) og "HeliSimRC", men begge programmene har store problemer med og få kontakt med senderen (stock E-Sky FM sender) fulkte med USB-kabel som jeg bruker.

Noen ganger får jeg kontakt og nå funker det ikke...

 

Noen som har noen råd?

Finner ikke noe når jeg går på "Controller Select" med HeliSimRC eller "Styreenhet" med FMS.

Endret av Einar'n
Lenke til kommentar

Hallo :)

Skulle fly litt med Lama-en i dag og når jeg ga gass så ville den ikke lette og det bare snurret rundt på gulvet.

Batteriet er fulladet så det er ikke det som er feilen.

Synest også at motoren(e?) gir fra seg en annerledes lyd en tiligere.

Virker så heliet ikke får nokk kraft.

 

Tror dere jeg må skaffe en ny motor?

Eller kan det være noe annet som er feilen? Innstillinger?

Det fløy fint i går og har ikke stilt på noe.

 

Om jeg holder heliet slik at det ikke snurrer så øker farten litt.

 

Noen som har noen tips? :hmm:

Endret av Einar'n
Lenke til kommentar

Aller først, dra roret fult til høyre og gi litt gass, nå skal topprotoren begynen å spinne og den skal gå mot klokka.

Neste er å dra roret fult vensre og gi sakte gass, nå skal nedre rotor spinne med klokka.

Skjer dette er retningen på motorene riktig.

 

Em annen ting jeg kan tenke meg er at det nederste drevet som er skrudd fast i innerakslingen slipper eller at hodeblokka på innerakslingen slipper.

Er det hdeblokk i aluminium er den skrudd fast i akslingen og drevet er i allefal skrudd i alskingen så skruer på vei ut her vil få den øverste rotoren til å miste kraften og heliet vil spinne rundt på gulvet mot klokka.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Aller først, dra roret fult til høyre og gi litt gass, nå skal topprotoren begynen å spinne og den skal gå mot klokka.

Neste er å dra roret fult vensre og gi sakte gass, nå skal nedre rotor spinne med klokka.

Skjer dette er retningen på motorene riktig.

 

Em annen ting jeg kan tenke meg er at det nederste drevet som er skrudd fast i innerakslingen slipper eller at hodeblokka på innerakslingen slipper.

Er det hdeblokk i aluminium er den skrudd fast i akslingen og drevet er i allefal skrudd i alskingen så skruer på vei ut her vil få den øverste rotoren til å miste kraften og heliet vil spinne rundt på gulvet mot klokka.

Jaudi! Du hadde helt rett du ;)

Hadde 2 skruer til overs sist jeg satte sammen rotoren osv.

Og det manglet to skruer til drevet, så nå vet jeg hvor de skulle sitte.. :D

Tror jeg bare tømmer handlekurven jeg hadde fylt opp med deler på elefun jeg :roll: Heliet flyr slik som før nå!

Endret av Einar'n
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Noen som har noen tips til et heli jeg kan kjøpe etter jeg har "vokst" fra lamaen?

Ikke noe coaxial heli, men noe mer "proft" :D

Har ikke tenkt å kjøpe noe med engang med greit å vite hva man bør se på ;)

Pris? max ca 4000kr?

Endret av RamboEinar
Lenke til kommentar

Til den prisen er det en kandidat som dukker opp og det er Blade 400 til 3500.- http://shop.smallsize.no/product_info.php?...708ef428451d39e

Denne kan senere oppgraderes med CopterX hode, dyrere gyro, større batterier, bedre servoer osv, men den flyr bra allerede ut av eska etter at radioen er satt opp for fabrikkinstillingene er ikke mye å rope hurra for.

Fordelen her sammenlignet med f.eks. Belt CP er at her følger det med en computerradio med alle de programeringsmulighetene du trenger for å få heliet til å fly slik du selv vill og ikke slik produsenten har bestemt.

 

Men før den tid kan du øve på å sirkle med lamaen rundt lysekrone sidelengs ned nesen inn, nesen ut og eventuelt sirkle mens heliet spinner rundt sin egen akse, det tar deg nok selv med en lama langt tid å mestre.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ja pro versjonen er en skikkelig 3D maskin og skal i følge de som har fløyet den fly enda bedre en 450 SE V2 men bare vær på vakt for drevene til haleakslingen ryker meget lett om halen havner i gresset under landing.

 

600ESP er jeg litt skeptisk til for den har kun 2 lagre for hovedakslingen som gjør at det blir mye slark og høye belastninger for lagrene.

Den gamle 600E har 3 lager nedover akslingen og har ikke problemer med dette.

Men det går å modde ramma og benytte 600E aksling og montere et tredje lager slik den gamle E versjonen har det.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Er du fersk som helipilot er nok treningsunderstell å foretrekke, har du fløyet single rotor heli før trenges det ikke.

Nå egner vel ikke Pro versjonen seg som nybegynnerheli nettop grunnet overnevnte problemer med drevene til haleakslingen og skal jeg ta egne erfaringer så var halen ned i gresset mere en en gang men med beltedrift er dette ikke noe problem, med aksling der ingenting gir seg er det paraplydrevene som får det.

 

Men uansett lykke til med maiden. :thumbup:

Lenke til kommentar
Er du fersk som helipilot er nok treningsunderstell å foretrekke, har du fløyet single rotor heli før trenges det ikke.

Nå egner vel ikke Pro versjonen seg som nybegynnerheli nettop grunnet overnevnte problemer med drevene til haleakslingen og skal jeg ta egne erfaringer så var halen ned i gresset mere en en gang men med beltedrift er dette ikke noe problem, med aksling der ingenting gir seg er det paraplydrevene som får det.

 

Men uansett lykke til med maiden. :thumbup:

Takk for det :D

Hvor kan jeg få kjøpt ekstra paraplydrev?

Tenkte jeg skulle ha et "crash kit" klar i tillfellet uheldet er ute :ermm:

Endret av RamboEinar
Lenke til kommentar
600ESP er jeg litt skeptisk til for den har kun 2 lagre for hovedakslingen som gjør at det blir mye slark og høye belastninger for lagrene.

Den gamle 600E har 3 lager nedover akslingen og har ikke problemer med dette.

Men det går å modde ramma og benytte 600E aksling og montere et tredje lager slik den gamle E versjonen har det.

 

Tja, tre er sikkert bedre sånn sett, men det er overflødig om to er sterke nok. T-rex 450 og 700 har bare to stk.

 

600E har tre stk holdere for kulelagerene. Desse er i plastikk og holder ikke like godt på lagerne sånn som alubitene i ESP.

 

Har ikke lest noe om noen som har hatt problem med det. Får håpe ingeniørene til Align vet hva dem driver med.

Endret av Wulong
Lenke til kommentar

Det er bare det at på 600E forumet på helifreak dukker det opp tråder om slark i hovedmasta på ESPen.

I tillegg gjor denne konstruksjonen at ramma vrir seg ved gasspådrag og hoveddrev og motordrevstår ikke lenger helt på linje.

Dette er i hvertfall et reelt problem på 600ESP og vil manifestere seg ved at mastlagrene må byttes unormalt tidlig.

På 450 er ikke dette noe problem for det er ikke så store krefter ute og går, på 700 skal jeg ikke uttale meg for den konstruksjonen kjenner jeg ikke så godt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...