Gå til innhold

Rc heli Tråden

Beyeren

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7
Det du sa om å levle swash og greier, er det det samme som å justere trimmen?

Det er to sider av samme sak. Du stiller swashen ja med trimm knappene. Men det er minimalt hvor mye du får stilt dem på kontrollen, derfor må du justere så godt som mulig på swashplaten først (altså fysisk instilling av linkene fra servoen til swashplaten), deretter kan du finjustere med trimmen hvis det bare er småjusteringer som må til etterpå.

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Det er to sider av samme sak. Du stiller swashen ja med trimm knappene. Men det er minimalt hvor mye du får stilt dem på kontrollen, derfor må du justere så godt som mulig på swashplaten først (altså fysisk instilling av linkene fra servoen til swashplaten), deretter kan du finjustere med trimmen hvis det bare er småjusteringer som må til etterpå.

Nå forstod jeg litt bedre. Takk for svar :thumbup:

Trenger jeg noe verktøy til dette eller er det bare å "bøye" på det?

Endret av eystein94
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Nå forstod jeg litt bedre. Takk for svar :thumbup:

Trenger jeg noe verktøy til dette eller er det bare å "bøye" på det?

Nei det klarer du fint uten verktøy. Bøye noe tror jeg ikke er lurt, men det kan være litt vrient å få av linkene fra kuleledda av og til. Du får verktøy for å ta disse lett av, men går fint med litt negler og litt krefter :=)

Finnes mange måter å justere swash platen på. Selv, så er jeg fornøyd når den ser sånn ca rett ut. Så tar jeg heliet opp såvidt i hovring og stiller trimm deretter. Når det flyr fint da, så vet jeg med å se på trimm knappene hvilken retning swash platen må justeres (flyr heliet mye mot høyre f.eks, må swashen "vippes" mer mot venstre etc.

Men kommer ikke disse ferdigpakkene stort sett ferdiginnstilt ? Mulig de ikke er godt nok stilt tho..

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Jeg har også kjøpt en Lama v3 på grunnlag av perpyro's anbefalinger :)

Har fløyet 8-10 batterier og begynner å få dreisen på det. Har ikke ødelagt et eneste molekyl på leken enda, men det kommer vel :!:

Nå lurer jeg på om det er verdt å oppgradere med aluminium swashplate osv.

Ser at rcbutikken.no har et komplett sett med aluminiumsdeler. Er det fornuftig? Vil helikopteret bli merkbart bedre å fly etter en slik oppgradering? Evt. på hvilken måte?

Merker jo at trim endres fra flytur til flytur, og tildels også underveis i en flytur (særlig halen).

Har forstått at understell, rotorblader og hale bør oppgraderes uansett, og da tenkte jeg at det kunne være like greit å ta med aluminiumsdelene også.

Jeg har planlagt å oppgradere følgende:

• Harde rotorblader
  • Understell (skids)
  • Hale
  • Aluminium swashplate, rotorhode osv.

Noe mer jeg bør tenke på? Forslag mottas med takk!

Forresten:

Dette må da være den morsomste måten å lokke frem gamle hybelkaniner på? Svært effektivt også :D

Lenke til kommentar

Hva aluminiumsdeler anngår så kan jeg si av erfaring at inneraksling med alu topp og da gjerne med forlenget aksling er tingen om du skal fly ute.

Den gjør heliet litt mere vinglete men for litt vilter flyging utendørs er det er must.

http://www.rcbutikken.no/product_info.php?...products_id=800

Skal du kun finmanøvrere innendørs er plast innerakslingen best men ikke forsøk deg på noen spenstige manøvre med den fore det straffer seg.

Alu swash gjør ingenting fra eller til for manøvrerbarheten men den deler seg ikke slik plast swashen gjør.

Alu hylse til det nedre rotorhodet er også en bra og ha ting for vha. den kan du heve/senke swashen etter behov uten å være låst opp mot festehullene i ytterakslinge for klemmet fra skruene i hylsa er nok for å holde den på plass.

http://www.rcbutikken.no/product_info.php?...products_id=401

Alu bladholdere i lilla farge er bare en ting å si om og det er: søppel søppel søppel søppel og søppel.

De knekker lettere en de originale i plast også sørger de for og da spesielt den som er montert øverst for at heliet er omtrent umulig å ha kontroll på.

http://www.rcbutikken.no/product_info.php?...products_id=398

Xtreme har en versjon alu bladholder som er bra men dette er bling og gjør ingenting fra eller til når det kommer til flyegenskaper.

Når det kommer til rotorblader så er Xtreme blar litt harde for standar motorene til lamaen fordi de gir bedre løft og derfor gjør at heliet flyr på et lavere rotorturtall en med originale blar.

Disse blarne derimot er et godt alternativ ettersom de har samme profilen som de originale men er mye seigere i plasten, billigere er de også.

http://fredrikstad-hobby.no/nettbutikk/ind...;products_id=36

EDIT. Har lagt til litt infor om plast inneraksling og rettet typo.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Takk for raskt og informativt svar!

Oppdaget at de har deler på dealextreme.com også link. Latterlig billig og gratis frakt, men sannsynligvis lengre leveringstid. Dårligere utvalg i blader og ingen understell eller hale, så det må nok kjøpes i Norge. Tror jeg prøver det batteriet, må ha fler batterier uansett.

Takk for tipset om Fredrikstad Hobby, den visste jeg ikke om før. Ser ut til å ha et litt annet utvalg og litt lavere priser.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Takk for raskt og informativt svar!

Oppdaget at de har deler på dealextreme.com også link. Latterlig billig og gratis frakt, men sannsynligvis lengre leveringstid. Dårligere utvalg i blader og ingen understell eller hale, så det må nok kjøpes i Norge. Tror jeg prøver det batteriet, må ha fler batterier uansett.

Takk for tipset om Fredrikstad Hobby, den visste jeg ikke om før. Ser ut til å ha et litt annet utvalg og litt lavere priser.

Om du lurte, så er leveringstiden på DX ca 10-14 dager, alt etter hvor lang tid tollklareringen tar. I tillegg til toll, kommer et fortollingsgebyr på 99,- så noe dyrere blir det selv med fri frakt..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Det er vel ikke toll på dette, men mva.

Joda, sikkert bare jeg som blander. Men you got my point eller hva ?

Lenke til kommentar

Treningsunderstell på en Lama?

Er ikke dte litt i overkant.

Lamaen er av natur stabil og den tipper ikke over av seg selv, det største problemet for en nybegynnerpilot på en Lama er at man flyr inn i noe og da hjelper ikke treningsstell, ikke hjelper det heller om man krasjer i veggen en meter eller to over gulvet slik at heliet dette ned.

Jeg ville ha flyttet unna bord og sofa slik at man får noen kvadrat med fritt rom og startet med noen små hopp.

Lenke til kommentar
Har linket til disse tidligere men dette er blar som tåler like mye som Xtreme blarne men har samme tynne profilen som de originale har og koster bare halvparten av Xtreme blarne.

Jeg har hatt disse men som alt annet som krasjer ofte og hardt så dør de til slutt.

http://fredrikstad-hobby.no/nettbutikk/ind...;products_id=36

en ting er hvertfall sikkert, her skal det invisteres i nye rotorblader :D å muligens nytt rotorhode i stål så ikke stabstaget forsvinner av hver gang en skulle være så uheldig å dulte borti noe mens en flyr

Lenke til kommentar

Kjøpte nettop 5 sett med rotorblader. 4 for nedre (de som ryker mest) og 1 øvre.

Pris? 2,50 USD pr sett (17kr).

De koster vel rundt 90 spenn pr sett på Norske webshoper.

Det er de Extremebladene (hvite).

Koster meg 11USD i frakt. Bestilte noe annet småtteri i tillegg.

Og siden summen er under 200 kr så blir det null moms.

Hvor?

www.helidirect.com

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...