Gå til innhold

200Mbps Switch


Anbefalte innlegg

Så godt som alle 100MBit nettverkskort og 100MBit switcher er "200Mbit" dvs at du kan motta med 100Mbit/s samtidig som du sender med 100Mbit/s. Dette er også kjent som 100Mbit full duplex. Full duplex vil enkelt og greit si at man kan sende og motta data samtidig. Half duplex vil si at det bare kan gå data en vei om gangen (mao sender du med 100Mbit/s så får du ikke mottatt noe)

 

Du kan ikke motta med 200Mbit/s selv om du har 100Mbit full duplex og ingen uttrafikk, men uploading/downloading er uavhengig av hverandre (ser selvsagt bortifra at inntrafikk vil føre til litt uttrafikk og omvendt)

 

Det trengs forøvrig ingen konfigurering utover at du må ha nettverkskortet ditt på auto mode / full duplex.

 

venomzorg: joda går det med 2 NICs i hver maskin. Men hvorfor ikke bare kjøpe gigabits kort som koster <500kr stk ;)

 

ang kabler: Cat 5e (category 5 enhanced) og høyere er spesifisert for 1Gbit. Cat5 er ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nok nå! Switchen gir 10/100 Mbps, eller 20/200 Mbps full duplex. Dette betyr at switchen kan laste opp/ned samtidig med full hastighet. I teorien. I praksis kommer du aldri opp i 100 Mbps uansett. 200 Mbps switch? Skulle den gi 400 Mbps full duplex, den da? Jeg har ikke sett 200 Mbps nettverkskort ennå. Eller skal du ha to på 100, slenge en droppkabel i hver og tvinne dem sammen før du klemmer dem inn i èn port?? Nei...

 

Edit: Anders: Takk, you beat me to it... :wink:

Lenke til kommentar
Det er nok feil ja. Full duplex = 100 Mb. Skal du over dette må du nok over på no fiberoptiske saker :)

 

Man kan fint kjøre 1 GBit på Cat5/6-kabler, så man trenger ikke fiber for å kjøre over 100 Mbit.

 

kjører man 1gbit på vanlig cat5 kabler? ok:)

 

 

nja, Cat5e

 

100Mbit full duplex, regner selgere som 200mbit fordi du kan motta 100mbit og sende 100mbit samtidig (mao 200mbit trafikk). Det er bare et "salgstriks" det er en 100Mbit Full Duplex switch.

Lenke til kommentar
Det er nok feil ja. Full duplex = 100 Mb. Skal du over dette må du nok over på no fiberoptiske saker :)

 

Man kan fint kjøre 1 GBit på Cat5/6-kabler, så man trenger ikke fiber for å kjøre over 100 Mbit.

 

kjører man 1gbit på vanlig cat5 kabler? ok:)

 

På kortere avstander går 1 gbit på cat5. Normale gigabits nettverkskort for PCer er TP-basert, og da må man nødvendigvis kunne bruke Cat5/6 :wink:

Lenke til kommentar

bare en liten notis: det går an å kjøre mer enn 100Mbit på noen switcher (cisco ihvertfall) ved å koble flere 10/100-porter sammen. Dette må konfigureres på hver side. Da kan man f.eks. kjøre 200Mbit en vei. Jeg tror det fins nettverkskort som har støtte for dette også.

Lenke til kommentar

venomzorg en bedre ide er om du og kameraten din tilfeldigvis har firewire porter på hk'et. Da får du 400mbps ;)

 

Det beste man får i dag er Gigaspeed 1200Mhz kat 7 kabler :) Finnes to typer kat7, 600 og 1200mhz... kat5e er altså 100 :o tenk dere. Men så er den kabelen et helvette å legge :D

og verken kat6 eller 7 er standarisert ennå

Lenke til kommentar

Flere produsenter tilbyr 200mbit mellom maskiner der kortene er fra samme produsent. Dette gjelder bla SMC, såvidt jeg husker. Selvsagt kan det være skrivefeil, men det er godt mulig de har lagt inn støtte for 200mbit kommunikasjon mellom SMC-kort kobla til switch av samme merke.

 

-Kin

____________________

"Time wounds all heels"

- Marx

Lenke til kommentar
venomzorg en bedre ide er om du og kameraten din tilfeldigvis har firewire porter på hk'et.  Da får du 400mbps ;)

 

Det beste man får i dag er Gigaspeed 1200Mhz kat 7 kabler    :)   Finnes to typer kat7, 600 og 1200mhz... kat5e er altså 100  :o   tenk dere.  Men så er den kabelen et helvette å legge  :D

og verken kat6 eller 7 er standarisert ennå

 

Eller enda bedre, 800Mbps ved bruk av en ny macintosh :) Men da har man da også innebygget Gigabit ethernet, så kanskje like greit å bruke det..

 

Ahh, så deilig å kunne sette pc'en på loften, og bruke den nye macen som faktisk gjør det jeg vil den skal gjøre...

 

Se forresten den nye Aluminium powerbooken med 17" widescreen skjerm, dvd brenner, 802.11g (54Mbit) WLAN og bluetooth på www.apple.no :)

Lenke til kommentar
Jøss, en Mac fanatiker. Trodde dere var en utdødd rase jeg, sammen med alle de derre amiga, atari og c64 folka, men når jeg tenker meg om så er vel Mac bare et PC merke nå, på lik linje med Packard Bell mfl ;)

 

Hehe, de er nok en utdødd rase ja...:) Jeg er mer en person som arbeider med pc på jobb, og vil slippe slit når jeg skal arbeide hjemme. Og en mac gjør at jeg slipper akkurat dette...Har aldri vært så fornøyd med noen maskin jeg har eid, og det begynner å bli en god del gjennom tiden :) Får gjort alt på macen som på pc'en, de fleste ganger både kjappere og enklere...Spilling gjør man på maskiner som er designet for dette, i mitt tilfelle xbox :)

 

Men for all del bare le av mac-brukere, for de fleste av dem humrer nok godt når de tenker på alt slitet vi går gjennom daglig! Når Apple i tillegg lager de desidert flotteste maskinene som finnes, så ser jeg ingen annen grunn til å bruke pc hjemme, hvis man da ikke er en hardcore gamer :)

Lenke til kommentar
venomzorg en bedre ide er om du og kameraten din tilfeldigvis har firewire porter på hk'et.  Da får du 400mbps ;)

 

Det beste man får i dag er Gigaspeed 1200Mhz kat 7 kabler    :)   Finnes to typer kat7, 600 og 1200mhz... kat5e er altså 100  :o   tenk dere.  Men så er den kabelen et helvette å legge  :D

og verken kat6 eller 7 er standarisert ennå

 

Er ikke cat5 350mhz eller.no a? eller om det var 5e. Har cat6 og 7 like mange ledere?

Lenke til kommentar
Yepp, så vidt jeg vet så kan du koble begge to kortene inn i switchen og så koble videre til 2 nettverkskort i en annen maskin. Dette SKAL øke ytelsen, men tviler vel på at du merker 100% ytelsesøkning...

 

Klippet og limet fra en switch "These switches are ideal for deployment of multiple high-speed servers for shared bandwidth 10Mbps or 100Mbps workgroups. In 200Mbps full-duplex mode, any port can provide workstations with a congestion-free data pipe for simultaneous access to the server."

 

Er nok ingen skriveleif nei...

 

 

Ja .. 200Mbps IN full duplex-mode skulle det stått, porten kan håndtere

optil 200 Mbps trafikk , men det er både inn og ut , vil aldri få mer en

100 mbit hver vei .. det står ingenting om 400 Mbit fdx noe sted gjør det vel Guybrush .. slutt å dum deg du vet bedre, finnes bare 10 100 og 1000 mbit switcher te normalt bruk i normale butikker, hva du finner på

disse mystiske stedene dine er uvist :)

Lenke til kommentar
En kamerat av meg kom med en ide!!!

 

hør her: hva om 2stk er tilkoblet en switch og i tilleg har krysset kabel mellom seg?! blir det bedre ytelse eller?

 

Ja, lykke til :D

 

Har ingen anelse! (men tviler sterkt)

 

hehe, det er bare å prøve det, åffer ikke sette i nettverkskort så du får fylt opp alle ledige pci portene og i samme slengen... :p

Lenke til kommentar
bare en liten notis: det går an å kjøre mer enn 100Mbit på noen switcher (cisco ihvertfall) ved å koble flere 10/100-porter sammen. Dette må konfigureres på hver side. Da kan man f.eks. kjøre 200Mbit en vei. Jeg tror det fins nettverkskort som har støtte for dette også.

 

Går å multi-linke conections,men selve standarden er uans 100 mbit (pr port) :) Akkurat som å multi-linke ISDN linjer..

 

 

BL.a Intel server kort har jeg sett noen dyre levers med støtte for

bundling av kort på vanlig switch , det er litt nice :) kjøre 4x 100 mbit,

eller 2-3x gigabit om en har råd og Gbit switch.. smooth :)

Men da ska ha disker og .. selv kjøre jeg gigabit mellom to maskine

og lang kryssa Cat 5e kabel, ligger på sån 25-35 mb/sec , men er disker som limiter da.. ska benchmarke litt mer når får opp raid arrays i begge maskiner så har rask nok disk i motaker maskinen te å ta UNNA data og :)

Lenke til kommentar
Flere produsenter tilbyr 200mbit mellom maskiner der kortene er fra samme produsent. Dette gjelder bla SMC, såvidt jeg husker. Selvsagt kan det være skrivefeil, men det er godt mulig de har lagt inn støtte for 200mbit kommunikasjon mellom SMC-kort kobla til switch av samme merke.

 

-Kin

____________________

"Time wounds all heels"

- Marx

 

Kan du finne _EN_ Produsent som understøtter denne teorien din ?

Lenke til kommentar

de fleste cat5 kabler er såkalte 200Mhz kabler og kan føre 200Mbps, men det anbefalles å holde seg til 100Mbps på de. derimot så får man noen steder kjøpt cat5 kabler som er på 350Mhz og de fører opp til ca 350 Mbps. Over dette kan 500Mhz Cat6 kabler kanskje være interesant, men hvis man snakker om Gbps anbefalles det å bruke fiberoptik.

 

350Mhz cat5 og 500Mhz cat6 kan kjøpes på denne siden:

 

http://cablemakers.com/networking-index.htm <-- for cat5 / cat6

http://cablemakers.com/fibrpri.htm <-- fiberoptiske kabler

http://cablemakers.com/fibre_channel.html <-- se selv disse fører opp til 2Gbps

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...