Gå til innhold

Uaktsomt drap - rett/galt?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg husker mamma leste en nyhet en eller annen plass der det var en mann som kjørte over barnet sitt med traktor - noe som var et uhell. Barnet døde og faren havnet i fengsel for uaktsomt drap. Jeg husker ikke hvor lenge han måtte sitte i fengsel.

Mamma mener at det er noe som er helt på trynet her. Jeg er for så vidt enig, altså, er det ikke straff nok i seg selv at man nettopp har tatt liv av sitt eget barn?

Ulykker som dette finnes det nok veldig mange av.

Hva mener du? Jeg må nok si meg enig med mamma her, at det blir feil - det virker i hvert fall slik for meg.

Når det er et uhell og det ikke på noen måte var planlagt eller lignende virker det feil for meg at man skal straffes - det kan jo så klart variere fra sak til sak.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ligger jo litt i navnet, "uaktsomt". Vet ikke noe om denne saken du snakker om, men si at mannen kjørte rundt med barnet i frontlesseren på traktoren eller noe, som helt klart er uforsvarlig og ulovlig, så burde han straffes helt klart.

Om han kjørte rundt og barnet for eksempel hoppet frem bak ett hjørne, kom susende på akebrett eller ett eller annet som er utenfor vedkommendes kontroll, så blir man heller vanligvis ikke straffet for det.

Lenke til kommentar

Sant, men sånn sett ville det jo være best å straffe alle slik at man er sikker på å få straffet de som later som det er et uhell.

Det igjen går ut over de som faktisk har gjort noe dumt de slettes ikke hadde noen som helst grunn til å gjøre det.

Edit: likferd skrev innlegg samtidig som meg.

Det er helt klart at slikt også spiller en rolle. Noen vil vel likevel si at det var hans feil i og med at han trolig "ikke så bak" før han rygget eller lignende og dermed straffe han for det.

Alt etter hva han gjorde kunne han kanskje ikke se bak sånn der og da.*

* Jeg sier ikke at han ikke skal se bak av den grunnnen.

Endret av notalive
Lenke til kommentar
Sant, men sånn sett ville det jo være best å straffe alle slik at man er sikker på å få straffet de som later som det er et uhell.

8959886[/snapback]

Hmm. Ja, du har et poeng. Jeg har et forslag til løsning. Vi oppretter en yrkesgruppe som har som oppgave å etterforske og undersøke slike hendelser: la oss kalle disse menneskene for "Politiet". Deretter oppretter vi en form for myndighet som kan beslutte hvorvidt Politiets konklusjoner skal føre til videre konsekvenser, la oss kalle dette "Påtalemyndigheten". Og la oss opprette et uavhengig organ som som skal vurdere hele saken, og hvor også den involverte for komme med sitt syn, la oss kalle dette for "Domstoler". I sum tror jeg mitt forslag kan bidra til å avklare hvorvidt man "later som" eller hvorvidt man har opptrått uaktsomt.

Ja, slik må det gjøres.

Lenke til kommentar

Hehe, du har dine øyeblikk, Cybbe.

Det er vel rett og rimelig at dersom man er skyld i en annen persons død, at saken blir etterforsket. Er det svært kritikkverdige forhold ser jeg ingen grunn til at det bør komme tiltale og en evt dom. Men det er viktig å holde seg innenfor rimelighetens grenser her. Var en stygg sak i Øygarden her for en liten stund tilbake, da en mann kjørte på et barn, og drepte det. Mannen kjørte forbi en lastebil på en oversiktlig strekning, og ungen syklet rett ut i veien, og ble påkjørt. Foreldrene til denne ungen mente at bilføreren skulle bli dømt, men såvidt jeg husker ble han frikjent. Det er viktig å se forskjell på et hendig uhell og en uaktsom handling. Hva den ungen gjorde i nærheten av traktoren vet jeg ikke. Men unger i nærheten av traktorer er en dårlig kombinasjon vanlig vis.

Lenke til kommentar

Det er klart at foreldrene til den ungen vil ha ham dømt, det tror jeg jeg også ville dersom jeg var i deres situasjon. Men det er jo det å skille hendig uhell og uaktsom handling. Det kan jo være at man ikke en gang var klar over hva som kunne skje eller hva som kan komme til å skje dersom ditt eller datt gjøres.

Jeg husker selv da jeg var liten da jeg og kompisene mine sprang rundt på gården hjemme å gjemte oss for å se hvor lenge vi kunne klare det til pappa oppdaget oss. Av og til kunne vi godt klart å snike oss gaaanske nært.

Sånn sett har jo ikke pappa en sjangse til å følge med. Traktoren har en del dødsoner og det er flere plasser rundt traktoren man kan ta livet av seg. Jeg vil si at jeg tror jeg med ganske så stor sikkerhet at å klare å få med deg alt som skjer rundt traktoren i det man enten løfter noe, trekker noe eller gjør noe som krever en god del konsentrasjon ikke lar seg gjøre. Og at det burde gjøres vet jeg.

Lenke til kommentar

Jeg mener å huske en episode der en far rygget over sitt eget barn, som døde. Han ble ikke straffet.

I dette tilfelle ble han kanskje straffet fordi han gjorde noe farlig i utgangspunktet, utsatte barnet sitt for livsfare, og så skjedde uhellet som aldri hadde skjedd hvis ikke faren var så uforsiktig?

Lenke til kommentar

Angående traktorhendelsen, så går det mye på omstendighetene før ulykken. Dersom barnet satt i skuffen foran, så er det uten tvil uaktsomt og farlig og en straff burde utmåles etter dette.

Men som noen tidligere her sa, dersom barnet hoppet ut foran traktoren (eller lignende) så er det et klart uhell som ikke burde straffes.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Straff er for rehabilitering (riktig skrevet?). En som dreper en med uhell, eller la oss si barnet hoppet forran traktoren, altså mere barnet sin feil at det skjedde, så trenger jo ikke mannen rehabilitering/straff.

Og som nevnt ovenfor så vis han gjorde noe som krevde stor konsentrasjon, så er det fort gjort at han ikke passet på godt nok med hensyn til barnet. Så Nei, synes ikke han burde fått straff.

Lenke til kommentar
Straff er for rehabilitering (riktig skrevet?). En som dreper en med uhell, eller la oss si barnet hoppet forran traktoren, altså mere barnet sin feil at det skjedde, så trenger jo ikke mannen rehabilitering/straff.

Og som nevnt ovenfor så vis han gjorde noe som krevde stor konsentrasjon, så er det fort gjort at han ikke passet på godt nok med hensyn til barnet. Så Nei, synes ikke han burde fått straff.

9031232[/snapback]

Straff er ikke bare rehabilitering, men også, enkelt nok, en reaksjon på at du har gjort noe ulovlig eller totalt uansvarlig. Noe ordet "straff" jo også er ganske forklarende til.

Edit: skriveleif

Endret av Jaytee71
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...