Gå til innhold

Mac og trådløst nett

Anbefalte innlegg

Damen kjøpte en macbook for 6mnd siden og har aldri klart å koble den opp mot nettet via det trådløse nettet hjemme hos meg. Jeg har en belkin for det trådløse nettet og benytter bare standard wep kryptering på den. Jeg kan absolutt ingenting om mac og satser på at noen her har en enkel fremgangsmåte for å løse dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann,

Jeg antar at du kommer så langt at du blir spurt om passord for nettverket. Hvis ikke, så får du si ifra hvor langt du kommer.

Det er enklest å feilsøke problemer med wep-kryptering hvis du setter en nøkkel som kun består av hexadesimale tall. Grunnen er at det i blant kan være litt forskjellig implementasjon når det kommer til ASCII.

Sett altså en hex-nøkkel i ruteren, du kan bruke tallene 0-9 og bokstavene A - F. Noen rutere kan lage en nøkkel automatisk. 10 tegn hvis det er 64 bits kryptering, 26 hvis det er 128bits kryptering. På macen skriver du så inn et dollartegn foran nøkkelen når du skriver den inn, altså "$nøkkelihex".

Får du det ikke til å fungere med WEP, anbefaler jeg å skifte til WPA. Det er både sikrere og ikke noe tull med ascii vs. hex.

Ellers kan er det verdt å ta en titt her:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106424

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...