Gå til innhold

Canon eos 350; trenger nybegynner hjelp

Anbefalte innlegg

Hei!

Har akkurat handlet meg ett brukt 350, type Canon kamera.

Problem nr 1, når jeg tar bilder må eg titte i hullet, og skjermen er svart ? Hvilken innstilling må jeg endre på for å se på skjermen?

problem nr 2 er så enkelt som, hvordan får jeg av blitzen når kameraet står på "auto" funksjonen?

Ellers har jeg fått tatt noen gode bilder, og redigert litt. Men lever forsatt på autofunksjonen :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanlig misforståelse. Du kan ikke bruke skjermen som søker på de aller fleste digitale speilrefleks.

Setter du kameraet på P, vil ikke blitsen sprette opp av seg selv, men det meste annet er fortsatt auto. Du kan imidlertid overstyre en del funksjoner som auto nekter deg å gjøre. Men hvorfor bruke auto når du har et speilrefleks? Du kommer nok til å slutte å bruke det om du blir interessert nok.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Hei!

Har akkurat handlet meg ett brukt 350, type Canon kamera.

Problem nr 1, når jeg tar bilder må eg titte i hullet, og skjermen er svart ? Hvilken innstilling må jeg endre på for å se på skjermen?

problem nr 2 er så enkelt som, hvordan får jeg av blitzen når kameraet står på "auto" funksjonen?

Ellers har jeg fått tatt noen gode bilder, og redigert litt. Men lever forsatt på autofunksjonen :p

8959123[/snapback]

1. Du kan ikke bruke skjermen som søker på 350D. Ergo kan du ikke gjøre noe med det "problemet"...

2. Tror ikke du kan velge bort blitzen i Automodus - prøv P-modus i stedet, for da tror jeg at blitz er valgfritt? Altså at du må lukke opp blitzen selv i P-modus?

3. Fulgte det ikke med manual? Hvis ikke bør du snarest søke deg frem til en nett-utgave... Mye nyttig å lære i manualen! :thumbup:

Lenke til kommentar

Tusen takk for hjelpen :) Dumt dette med skjermen, men pytt pytt

Manual fikk jeg med, og den var på dansk. Prøvde å lese igjennom den, men satset mer på å klare meg uten.

Autofunksjonen må nok vike når jeg begynner å få litt mer kontroll, blir artig å teste ut alle funksjonene jeg ikke forstår noen ting av nå.

Lenke til kommentar

Grunnen til at du ikke kan bruke skjermen, er at så lenge du ikke tar bilder, kan du se kameraet i søkeren. Og får å se bildet der, må bildet speiles opp i søkeren, ettersom en av fordelene med speilrefleks, er at du ser nøyaktig det som kommer inn gjennom objektivet. Dette speilet stenger for sensoren, og vippes opp kun akkurat i det du tar bildet. Det er "smellet" du hører når du tar bilder.

Noen kamera, hovedsaklig Olympus, har en løsning hvor skjermen kan vippes opp, og sensoren aktiveres slik at man kan bruke skjermen som søker. Men det går litt på kompromisser, blant annet holdes sensoren varm, noe som både reduserer bildekvalitet (omtrent ubetydelig imidlertid) og sensorens levetid. En del andre punkter før også forbedres, før jeg ønsker å gå over til skjermen som søker. Du får også bedre kontroll, både over kameraet mtp stødighet og fokus når du bruker søkeren fremfor skjermen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...