Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Moro problem, noen som vil prøve seg?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg snakket nylig med en kompis som driver et eget IT firma. I den anledning var han innleid som konsulent for en hjemmebruker. Problemet var at kunden ikke fikk IP-adresse fra modemet sitt med sin HP Pavilion dv6000. Kunden hadde Canal Digital, og hadde 2 andre maskiner i nettverket som alle fikk IP-adresse fra modemet, han brukte ikke ruter/svitsj i nettverket, men byttet om fysisk ettersom hvilken PC han skulle bruke.

 

Først trodde kompisen min det var snakk om et problem med HP-maskinen, og prøvde derfor å koble seg til en testnettverk, her fikk HP-en IP-adresse uten problem og kom seg rett på nett. Litt forundret over dette prøvde han med et annet Canal Digital modem han hadde tilgjengelig hjemme hos seg selv, her fungerte alt som det skulle, maskinen fikk altså IP rett fra modemet. Ergo fikk HP-maskinen IP-adresse fra alle nettverk, med unntak fra modemet. Videre kontaktet kompisen min CD for å høre om de hadde noen form for MAC-filter, noe de ikke hadde. Dermed kontaktet han HP for å høre om de hadde vært borte i lignende, noe de ikke hadde. Både Canal Digital og HP nekter å ta noe i retur, ettersom begge produktene fungerer med andre noder, men ikke med hverandre.

 

Alt av firmware ol. er selvfølgelig prøvd oppdatert.

 

Problemet løste seg for kunden ved at han kjøpte en ruter, og dermed fikk IP-adresse fra denne.

 

Det er derfor kun for moro at jeg vil høre om noen har noen forslag for hva problemet kan ha vært :)

 

Mvh Stikko

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
*SNIPP*

8959100[/snapback]

 

Prøv å spoof en alternativ MAC-adresse for å dobbeltsjekke om det var den som forårsaket det hele, alternativt er det klassiske - sett at det er et standard docsis 2.0 modem at du har maxet antall aktive DHCP leases. En simpel omstart av modemet i 10-15 sekunder bekrefter dette..

 

Det kan jo også være morsomt å prøve ut den aktuelle problemmaskinen med et nettverkssniffende program for å se hva for trafikk som egentlig går når den prøver å få seg ip :)

Lenke til kommentar

Vanskelig å si nøyaktig hva problemet var med så begrenset informasjon, men jeg kan si at første steg jeg hadde gjort hadde vært å restarte DHCP funksjonen på modemet og slettet lease listen, evt. også resatt hele modemet om nødvendig.

 

Om ikke dette hadde fungert, så hadde det nesten garantert fungert å sette fast IP maskinen som ikke fikk IP tildelt. Om det hadde vært en fullgod løsning kommer ann på om maskinen var en bærbar som ble gjevnlig flyttet mellom forskjellige nettverk, f.eks. jobb/hjemme.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

 

så hadde det nesten garantert fungert å sette fast IP maskinen som ikke fikk IP tildelt. Om det hadde vært en fullgod løsning kommer ann på om maskinen var en bærbar som ble gjevnlig flyttet mellom forskjellige nettverk, f.eks. jobb/hjemme.

 

-Stigma

8959745[/snapback]

 

Det glemte jeg å få med, dette bli også prøvd, men med akkurat samme resultatet. Det skal også sies at maskinen heller ikke fikk ugyldig IP-adresse (type: 169.xxx.xxx.xxx), men stå i evig loop "Hentet IP-adresse". Modemet ble prøvd restartet, for å slette lease-listen, også uten hell. Webinterfacet på modemet var svært begrenset, og hadde ikke noen mulighet som løste problemet.

Lenke til kommentar

Si meg en ting, hva slags IP-adresse har de andre maskinene i nettverket?

 

Det er ikke umulig jeg tar feil her, men har ikke CD satt det opp slik at opptil to maskiner får tildelt en offentlig adresse, mens andre maskiner som eventuelt kobles til etter det, blir stående i mørket?

 

Prøv å ta ut en av de andre maskinene fra modemet/switchen, og prøv deretter å koble til den trøblete maskinen.

Lenke til kommentar

Som sagt, det er ikke noe svitsj/ruter i nettverket, maskinene ble plugget om fysisk direkte til modemet etter behov.

 

Før opererte CD med en begrensing på 5 IP-adresser per husstand, modemet delte altså kun ut IP-adresse til 5 maskiner samtidig som var svitsjet sammen, men etterhvert som de forsto at flere og flere brukte rutere fjernet de denne begrensningen.

 

Edit: Skrivefeil

Endret av Stikko
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...