Gå til innhold

Resetting av Canon EOS 30D

Anbefalte innlegg

Av en eller annen grunn har 30D'en min sluttet å ta bilder. Etter at jeg satte på Sigma 10-20mm i går, har jeg ikke klart å formattere minnekortet, eller tatt noen bilder. Jeg får Err99 og beskjed om å ta ut minnekort og batteri. Dét hjelper ikke.

Jeg har forsøkt å sette på original-optikk igjen, men samme histore.

Jeg vet ikke om Sigma'en har noe med saken å gjøre, men mener å ha lest et eller annet sted at uoriginal optikk noen ganger kan gi slike feil, og at man i slike tilfeller må resette kameraet. Det skal visstnok finnes en reset-knapp på kamerahuset et sted.

1. Vet noen hvor denne reset-knappen befnner seg?

2. Er det meningen at jeg skal trykke den inn selv, eller er dette forbeholdt de som kan det (og som sikkert tar seg godt betalt for det...)?

3. Har noen her inne erfaring med å resette kamera? Hvordan går jeg frem, og hvordan oppfører kameraet seg underveis og etterpå? Skal batteri/minnekort være inne eller ute? Skal kamera være av eller på?

Håper noen kan svare, hvis ikke får 300D'en være mitt verktøy frem til lørdag når forhandleren kan ta seg av problemet.

- Rams

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et lite utklipp fra en lang blogg

One of our participants in the long comment thread below (Tom) got this in a message from Canon USA. It may help some of you isolate the problem before you post a comment/question.

To isolate the cause of the issue, we suggest that you do the following:

1. Turn off the camera.

2. Remove the lens, battery, and CF card.

3. Allow the camera to sit without power for approximately 20 minutes.

4. Insert a fully charged battery, and turn on the camera.

5. Depress the shutter button as you would to take a picture.

Does the “ERR 99″ message appear? If it does, then the camera should be

serviced. If it does not, then please proceed to the next set of steps:

1. Turn off the camera.

2. Insert the CF card.

3. Turn on the camera.

4. Format the CF card in the camera.

Does the “ERR 99″ message appear? If so, then the CF card is the most

likely source of the issue. Try using a different card.

If the message does not appear, please complete the following steps:

1. Turn off the camera.

2. Clean the lens contacts by gently rubbing them with a pencil eraser

or soft cloth. Be careful that you do not let any debris fall into the

camera body.

3. Reattach your lens.

4. Turn on the camera.

If the “ERR 99″ message only appears when one particular lens is

attached, then that lens should be examined by a service technician.

If you see the “ERR 99″ with a different Canon lens attached, then the

camera should be serviced.

Hva nå?

http://www.richardsnotes.org/archives/2005...contact-points/

Lenke til kommentar

Jeg har nå forsøkt med 4 ulike CF-kort, men får fortsatt ikke kameraet til å åpne speilet. Autofokus virker og knapper og hjul virker. Jeg klarer ikke å formatterre kortene heller, og jeg kan ikke ta bilde uten kortet i (selv om den funksjonen er aktivert i menyen). Menu-knappen har fått ca 4sek forsinkelse fra jeg trykker på den til menyen kommer i displayet.

Det spørs om ikke Foto-Video får et besøk så snart jeg får tid, hvis ingen har tips om hvordan jeg resetter hele systemet selv.

- Rams

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Garanti ja, det regner jeg da med. Det var kanskje litt utilstrekkelig skrevet, men Serviceproffen er firmaet som tar service/rep på Canon-utstyr. Du går selvsagt til Fotovideo, så sender de det til Serviceproffen :)

8966245[/snapback]

Du har sikkert fått løst problemet, men her er en nyttig link: http://www.richardsnotes.org/archives/2005...contact-points/

Ser ut som problemet her var kontaken mellom objektiv og kamerahus..

Lenke til kommentar

Det nærmeste du kommer til reset er noe som heter "clear settings" lengs ned i menyen. For å få tilgang til denne "skjulte" funksjonen med flere må du sette funksjonsvelgeren til "P". Når den står i AUTO ser du ikke disse.

Lenke til kommentar
Du har sikkert fått løst problemet, men her er en nyttig link: http://www.richardsnotes.org/archives/2005...contact-points/

Ser ut som problemet her var kontaken mellom objektiv og kamerahus..

9062917[/snapback]

Serviceproffen har delvis løst problemet; det så ut på følgeseddelen som om det var CF-kortet som skapte krøll. Heldigvis var også CF-kortet kjøpt på Foto-Video, så jeg fikk med et helt nytt og raskere minnekort uten kostnader.

Det nærmeste du kommer til reset er noe som heter "clear settings" lengs ned i menyen. For å få tilgang til denne "skjulte" funksjonen med flere må du sette funksjonsvelgeren til "P". Når den står i AUTO ser du ikke disse.
"AUTO"? er det den grønne firkanten? Den har jeg aldri prøvd.... :D.

Neida, jeg tenkte mer på f.eks det umerkede lille hullet under kameraet, om det kanskje nullstilte programvaren slik som på noen andre elektriske dippedutter jeg har.

Men som sagt er problemet delvis løst, bortsett fra noe hikke som Serviceproffen skal få se på når jer er tilbake fra ferie.

- Rams

Lenke til kommentar

"Jeg har nå forsøkt med 4 ulike CF-kort, men får fortsatt ikke kameraet til å åpne speilet."---

og så:

"det så ut på følgeseddelen som om det var CF-kortet som skapte krøll. "

- alle fire CF-kortene skapte krøll?

Spennende å høre hvordan det kunne ha seg!

Mvh,

Tore Stabell Kulø

Lenke til kommentar

Jeg aner ikke, Stabell, aner virkelig ikke.

Men så er det ikke helt i orden heller da.

Jeg hadde et Lexar 1GB 40x kort i huset da jeg sendte de til reparasjon. ca 7mnd gammelt kort. Det var samme kortet som satt i da problemet meldte seg første gang.

Da jeg fikk det tilbake var CF-kortet pakket separat med en PostIt-lapp som fortalte at "minnekortet kan ikke brukes - ødelegger programvaren" (husker ikke helt ordlyden). Jeg fikk et nytt minnekort (Lexar 1GB 80x), gjorde 1 testbilde uten objektiv i butikken, og ruslet fornøyd hjem.

Dagen etter tok jeg opp kameaet fra bagen, og da hadde batteriet gått ut. Litt snodig siden det var full-ladet da Serviceproffen fikk det, men kanskje de hadde testet vel og lenge? Nytt batteri inn, utladet batteri i lader. Reiste på ferie neste dag uten videre testing.

Nytt problem: Etter ekspoenering blinker nå tallet for "estimert antall gjenstående bilder på kortet" selv etter at kamera er slått av. Her er også nøkkelen til det utladede batteriet i forrige avsnitt. Kameraet lar seg rett og slett ikke skru av. Midlertidig løsning er å åpne CF-luken og lukke den igjen. Da slutter "tallet" og blinke, og kameraet lar seg slå av. Glemmer jeg CF-luken, så har jeg flatt batteri etter noen timer. Det ser ut som om overføringen til CF-kortet aldri tar slutt (men bildene ligger ok på kortet og lar seg kopiere til PC).

Det kan altså virke som et CF-kort problem. Jeg har ikke turt å forsøke med andre kort enn det nye i fall et av de andre kortene låser alt igjen. Det får vente til jeg er tilbake i sivilisasjonen - litt nærmere FotoVideo.

- Rams

Lenke til kommentar

Jeg opplever innimellom Err99 ved bruk av innebygd blitz på 30D. Virker som blitzen bruker veldig lang tid på å lade seg opp og det står busy ganske lenge på skjermen. Hvis jeg da prøver å ta bilde, så kommer det etterhvert Err99.. Så det virker som denne feilmeldingen dekker alt av feil som Canon ikke har giddet å dele opp i egne feilkoder..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...