Gå til innhold

Gamer-pc 20-25k. Godkjenning

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har satt sammen en liten snacksy pc her til bruk av gaming og multimedia. (video/tv titting)

Handlevogn

Kabinett: Antec P182

PSU: NorthQ NQ-4775-1000 Giant Reactor 1000W

Hovedkort: EVGA nForce 680i SLI, nForce-680i SLI, Socket-775, 2xGbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16

Minne: KINGSTON 2GB 1200MHZ DDR2 CL5 (5-5-5-15) DIMM KIT

Lydkort: Creative XtremeGamer Fatal1ty Pro Series

CPU: Intel Core 2 Quad Q6600

Systemdisk/spill: Western Digital Raptor X (Har en ubrukt liggende, så den er ikke i handlevognen)

Lagringsdisk: Seagate Barracuda 7200.10 500 GB SATA

Grafikkort: XFX GeForce 8800 Ultra XXX (Enten dette eller 2x 8800gtx)

Monitor: Samsung SyncMaster 245B (Er allerede bestilt, så den ligger heller ikke i handlevognen)

Maskin skal kjøpes i slutten av Juli.

Den skal helst ha muligheten til og kjøre SLI.

Jeg vil helst at den skal være litt overklokkbar. men ikke nødvendig.

Takk på forhånd for alle innlegg og forslag dere kan komme med.

PS. Hva kan jeg få for min nåværende PC? (Se profil)

- punk.

Endret av punk20
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil foreslå å bytte ut E6750 med Q6600 som kommer til litt over 2000kr nå i slutten av juli.

Du trenger ikke et Ultra kort heller, det holder med ett OC GTX kort, fx. eVGA sitt. Men hvis du har penger til å bruke så absolutt ;)

Kan desverre ikke svare deg på spørmålet om lydkorten, jeg har ikke noe erfaring på det området. Men du kan jo prøve å google det.

Også lurer jeg litt på hva du skal gjøre med RAM og hovedkort?? Siden det ikke er tatt med..

Lenke til kommentar

Her er mitt forslag til din drømme pc:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=49607

Det er deilig å sette opp en pc som du vet er markedets beste :D:dribble::D

Ja, du ser selv at du har med alt du vil!

Og trenger.

Cpu vifte for klokking av 4 kjernern.

3 ekstra vifter til kabinettet.

Sli støtte.

2gb på 1200 mhz! eller 1.2 Ghz:)

Raport disk på 10000rpm 73 gb.

Vanlig en på 7200 rpm 500gb.

Nividia 8800 ultra GFX kort.

Stilig og STORT kabinett.

Ah, sånn pc vil jeg å HA!

Lenke til kommentar

Styr unna raptor. I stedet for 2 stk. Raptor X, så kjøper du heler 2x 500 eller 2x 750 Gb og setter de i RAID0. Det gir mer enn god nok ytelse.

Jeg er enig med SebastianS opm å gå for en Q6600, men vent i ca. tre uker med å bestille. Da faller prisene på Q6600, og du måtte jo uansett ventet, siden du egentlig skulle ha en E6750 som kommer samtidig med priskuttet.

Til kabinett, ville jeg valgt enten THermaltake Kandalf LCS. Dette er stort, stilig og det medfølger ganske god vannkjøling. Det ahr dog ikke lydisolering, og det har relativt dårlig luftgjennomstrømning.

Hvis du ikke vil ha det, så anbefaler jeg deg sterkt for å gå for et Antec P180 (eller P180B som er det samme, bare svart) Det er veldig bra med tanke på kjøling og lydisolering.

Husk å kjøpe en skikkelig god skjerm, for å utnytte PCen din.

Jeg ville anbefalt å bruke ca. 4000 på en SamSung 24" Widescreen LCD skjerm (1920x1200 oppløsning, en fryd å spille på)

Lenke til kommentar

Takk for alle forslag og svar så langt. Jeg ser det er foreslått 2 typer hovedkort (samme chipset) og minne brikker.

XFX nForce 680i LT SLI, Socket-775, GbLAN, DDR2, SATAII, ATX, 2xPCI-Ex16

EVGA nForce 680i SLI, nForce-680i SLI, Socket-775, 2xGbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16

og

Kingston DDR2 HyperX PC9600 2048MB CL5, Kit w/two matched HyperX 1GB DDR2

OCZ DDR2 2048MB Nvidia SLI Ready XTC PC2-8500 2x1024MB 1066MHz. (5.5.5.15)

Er det noe store ytelseforskjeller på disse 2 minnebrikkene?

Hvilken kombinasjon ville vært best til overklokking av CPU og minne?

Er det strengt tatt nødvendig med en 1KW's PSU?

- punk.

Endret av punk20
Lenke til kommentar
Takk for alle forslag og svar så langt. Jeg ser det er foreslått 2 typer hovedkort (samme chipset) og minne brikker.

XFX nForce 680i LT SLI, Socket-775, GbLAN, DDR2, SATAII, ATX, 2xPCI-Ex16

EVGA nForce 680i SLI, nForce-680i SLI, Socket-775, 2xGbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16

og

Kingston DDR2 HyperX PC9600 2048MB CL5, Kit w/two matched HyperX 1GB DDR2

OCZ DDR2 2048MB Nvidia SLI Ready XTC PC2-8500 2x1024MB 1066MHz. (5.5.5.15)

Er det noe store ytelseforskjeller på disse 2 minnebrikkene?

Hvilken kombinasjon ville vært best til overklokking av CPU og minne?

Er det strengt tatt nødvendig med en 1KW's PSU?

- punk.

8962881[/snapback]

Om du ser så har Kingston 1200 mhz frekvens i forhold til OCZ 1066 mhz frekvens.

EVGA støtter ikke dual/quad cpu.

Så regner med at du ikke burde kjøpe den.

Ellers så har EVGA 1 mer pci*16 spor, og 2 mer sata interne porter og 2 mer usb 2.0 porter.

Noe det er mer enn nok av på XFX`en.

Det med 1k w er jeg ikke sikker på, men tipper noe rundt der om du en gang skal kjøre 2 skjermkort SLI modus + klokking;)

Endret av SebastianS
Lenke til kommentar

Du har ikke bruk for 1000W, det kommer til å ta en litt tid før det er behov for dette. Gå heller for en stabil og kraftig 600W.

Ang kabinett, velg P182B i steden for P180. Ganske det samme kabinettet bare plass for kabler bak HK (hjelper på luftgjennomstrømmen) og et ekstra hull til vannslanger. Og fargen Ammo Black, ganske stilig. (Det er hoved forskjellene)

Og mener, som flere andre, heller to harddisker i RAID enn raptor. Raptor bråker og koster mer enn ytelsen gir. (etter som jeg har forstått). Men jeg vill gått for RAID1 (speiling) og ikke RAID0, sa sikkerheten også øker da. (though du mister 50% lagringsplass)

Lenke til kommentar
Styr unna raptor. I stedet for 2 stk. Raptor X, så kjøper du heler 2x 500 eller 2x 750 Gb og setter de i RAID0. Det gir mer enn god nok ytelse.

Jeg er enig med SebastianS opm å gå for en Q6600, men vent i ca. tre uker med å bestille. Da faller prisene på Q6600, og du måtte jo uansett ventet, siden du egentlig skulle ha en E6750 som kommer samtidig med priskuttet.

Til kabinett, ville jeg valgt enten THermaltake Kandalf LCS. Dette er stort, stilig og det medfølger ganske god vannkjøling. Det ahr dog ikke lydisolering, og det har relativt dårlig luftgjennomstrømning.

Hvis du ikke vil ha det, så anbefaler jeg deg sterkt for å gå for et Antec P180 (eller P180B som er det samme, bare svart) Det er veldig bra med tanke på kjøling og lydisolering.

Husk å kjøpe en skikkelig god skjerm, for å utnytte PCen din.

Jeg ville anbefalt å bruke ca. 4000 på en SamSung 24" Widescreen LCD skjerm (1920x1200 oppløsning, en fryd å spille på)

8962750[/snapback]

Jeg tok bort Kandalfen fra oppsettet mitt og satt inn Antec!

Billigere og den her har formfaktor ATX,

Kandalf hadde BTX ellerno så den er ute av spørsmålet.

Lenke til kommentar
EVGA støtter ikke dual/quad cpu.

Så regner med at du ikke burde kjøpe den.

Revisjon A1 av EVGA kortet støtter quad core.

Tror jeg går for EVGA kortet jeg, hvis jeg skal velge mellom de 2. Begge kortene er bortimot identiske.

Er ikke E6600 CPU'n bedre en Q6600 til overklokking? Uansett så tror jeg ikke quad core er nødvendig til dags dato. Vet at Crysis vil ta nytte av det, men det er vel det eneste.

Nå gjenstår bare rammen. Er det minne med høyest Mhz som er bedre til overklokking?

- punk.

Endret av punk20
Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Hei.

Jeg har satt sammen en liten snacksy pc her til bruk av gaming og multimedia. (video/tv titting)

Handlevogn

Hvis ikke handlelisten funker for dere så er det disse delene jeg har plukket ut:

PSU: Corsair HX620W eller NorthQ NQ-4775-1000 Giant Reactor 1000W

Hovedkort: EVGA nForce 680i SLI, nForce-680i SLI, Socket-775, 2xGbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16

CPU: Intel Core 2 Quad Q6600Intel Core 2 Duo E6750 eller Intel Core 2 Duo E6600

Systemdisk/spill: 2 x Western Digital Raptor X (Raid 0) [Har en ubrukt fra før av] (Usikker nå...)

Grafikkort: XFX GeForce 8800 Ultra XXX

Monitor: Samsung SyncMaster 245B eller Samsung Syncmaster 226BWPS. Hva kan jeg få for min nåværende PC? (Se profil)

- punk.

8958963[/snapback]

Mine meninger!

1. Den første PSUen kan være litt liten

2. Ultrakort er bare sløs (men überdigg :love: )

3. Så rask RAM trenger du ikke (sløs det å), bedre og klokke opp litt billigere RAM.

4. En raptordisk holder lenge.

Og jeg tror ikke du kan forvente så veeldig mye av den gamle PCen, kanskje 3-4k...

Endret av WheelMan_92
Lenke til kommentar

Så jeg dropper bare og kjøpe en til raptor X? Har allerede en som ikke er pakket opp engang. Trodde disken min holdt på å streike her for en stund siden så jeg tok ingen sjanser.. Kjøpte en raptor. Gamle disken funker enda.

- punk.

Lenke til kommentar

Da tror jeg at jeg har bestemt meg for et oppsett, og det ser slikt ut.

Handlevogn

Systemdisk/spill: Western Digital Raptor X (Har en ubrukt liggende, så den er ikke i handlevognen)

Monitor: Samsung SyncMaster 245B (Er allerede bestilt, så den ligger heller ikke i handlevognen)

Noen som har erfaring med denne skjermen eller lignende skjerm?

Ser dette ut som et greit system og ting passer sammen uten noe krøll?

Hvis jeg trenger noe ekstra vifter og/eller annen cpu-kjøleribbe, kom gjerne med forslag til noe stillegående men god ytelse.

- punk.

Lenke til kommentar
Corsair HX620W er nok til den maskinen.

8975883[/snapback]

Leste at det var litt dårlig +5V-linje på Corsair PSU'n. Anyways, vil 620W være nok til å dra quadcore og SLI?

- punk.

8975901[/snapback]

+5V-linja varierte mye fordi de belastet den max. Noe som aldri vil skje i vanlig bruk, siden ikke mange ting i dagens PC'er bruker den. Det som er viktig er at 12V-linjen er stabil, noe den er.

Nå så jeg først ikke at du også vurderte SLI, kun et enkelt 8800 Ultra-kort. Dual-core og SLI skal forøvrig gå greit på en HX620W, men om man har en tungt lastet quad-core maskin (med f.eks en del harddisker og annet småtteri) så vil man jo faktisk kunne overstige 500W effektforbruk, noe som fortsatt er innen HX620Ws kapasitet, men det er alltid lurt å ha litt mer albuerom. 1 kW er jo selvfølgelig å helgardere seg ganske kraftig, men om du har tenkt å beholde maskinen en stund så er det jo greit nok.

Lenke til kommentar
Da tror jeg at jeg har bestemt meg for et oppsett, og det ser slikt ut.

Handlevogn

Noen som har erfaring med denne skjermen eller lignende skjerm?

Ser dette ut som et greit system og ting passer sammen uten noe krøll?

Hvis jeg trenger noe ekstra vifter og/eller annen cpu-kjøleribbe, kom gjerne med forslag til noe stillegående men god ytelse.

- punk.

8975834[/snapback]

Den blir digg! ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...