Misunne Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 Hallo, jeg kom til å tenke på dette da jeg satt å tegnet. Hva lærer man mest av når det gjelder å bli bedre på å tegne? Å herme etter en annen tegning/bilde eller å finne på noe helt ut fra løst luften/bilder man har i hodet? Eller er dette opp til hver enkelt person? Takker for svar Lenke til kommentar
Shikaru Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 Man må nok studere masse, så man ikke får seg vaner med å tegne ting som er feil. Det kan være vanskelig å venne det av seg igjen, ettersom man kanskje har tegna ditten og datten feil veldig mange ganger. Bare herming etter andres bilder, er ikke alltid like bra. Kanskje greit i starten av og til, men. Det er også veldig fint å vite hvordan ting er konstruert også. Egentlig må man jo øve på alt, men. En fin ting er å også øve på hvordan streken din er. En hårete strek er ikke bra, fordi da er det mer ugjevnt i det hele, og ser ikke pent ut heller. Også er det mange ting man har godt av å øve på, selv om det er gørrkjedelig. Bare noe som er greit å gjøre av og til. Jeg burde gjøre det oftere sjøl for å være ærlig. Lenke til kommentar
Dracoknight Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 Det er nok opp til hver enkelt spørr du meg.... Vill du tegne det andre kaller "riktig" så må du lære deg å kontruere et skellet til tegningene og få alt det derre anatomi greiene "rektig"... Jeg tegner sjøl i fra eget hode og henter inperasjon fra andre ting uten å kopiere det......Det er nok det han overnfor mener å tegne "feil" og disse såkalt uvanene...^^ Tegn det du sjøl liker å se om det er nok for det...er du fornøyd kan du drite i hva andre mener ^^ Men om du vil tegne "riktig" burde du kanskje sitte å kluse masse sånt som han ovenfor... Lenke til kommentar
andir Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 Du lærer mest av å tegne mye. I begynnelsen kan du tegne hva som helst, for det er viktig å utvikle en god strek som du føler deg selvsikker med. Etterhvert bør du begynne å studere virkeligheten; anatomi, perspektiv, fargeteori, skyggeteknikk osv. Det er det viktigste. Jeg legger ved en del av en veldig god guide i spoilerformat (pga. lengden) som enhver kunster burde lese. Resten kan du lese ved å registrere deg på eatpoo.com, men med mindre du er veldig god til å tegne, så anbefaler jeg ikke at du poster noe der, da forumet har en veldig høy standard. Selv har jeg kun registrert meg for å få tilgang til materialet som finnes der. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor The EATPOO GUIDE for ART NOOBSBy the people of Eatpoo.com forums / edited by Ken. Welcome to the Eatpoo Guide for Art Noobs. If you are new to art, or to digital art, we highly recommend you read this before posting your work. Here we will show you the most common mistakes beginners make, and the fastest ways to improve your art. Then intention of this document is: - to summarize the most common comments and criticism given to beginners - to provide a basic technical guide for beginner artists, and - to thereby increase the standard of art posted in the forums. Keep in mind at all times that there are always exceptions to rules, especially in art. However, you must first learn the rules you intend to break. All explanations and suggestions are intended to be as clear and practical as possible, and to apply to a broad range of styles and disciplines. GOOD ART PRACTICE Just like an athlete, an aspiring artist must learn to train themselves, to regularly exercise their skills, reduce distraction, and push themselves to new levels. This section contains advice generally relating to your daily life and approach to art, rather than what to do with a pencil, paintbrush or stylus. Practice! Practice, practice, practice. The more you draw, the better you will become. Do not practice blindly, repeating your mistakes over and over again. Try and see what is weak in your art (or ask others), and work on those areas. Keep a series of sketchbooks, so you can see your improvement over time. Draw at every possible free moment. During school and lectures is a popular time. Force yourself to draw every day, if only to do a ten minute sketch. Start with the basics! Many beginner artists attempt to copy their favourite cartoon and comic characters without understanding how they were created by the original artist. Most of these artists took years of practice and study to get to where they are now. Copying your favorite art might be fun, but if you want to be a better artist, learn fundamentals like anatomy, color theory, perspective and composition. Read books! Take art classes or courses. Pay attention to what the experienced artists say to the beginner artists on online forums like Eatpoo. Beginners often tackle coloring before they are really ready. Practice form first - learn how to capture the shapes of objects using lines (ie learn how to draw before you try painting). Then progress to value and shading - adding light and shadow, and exploring texture and edges, before you tackle color. Start by drawing simple objects like fruit before tackling more complex forms like the human body. Draw from life. It might be fun to draw anime chicks and beefy dudes with swords, but remember that the basis of all fantasy is reality. Drawing from real life will greatly improve the way you draw from your imagination. Enrol in figure drawing classes. If that's not possible, just go out in public and draw people as they go about their business, or draw your family, friends and pets while they are reading, sleeping, or watching television. Draw the things around your desk. Draw buildings. Even drawing from photographs is a lot better practice than drawing from your mind. Learn anatomy. Even if you only draw cartoons or anime, basic knowledge of anatomy is essential to drawing humans. Almost every beginner artist needs to improve in their anatomy. Borrow or buy a book, and study the muscles and bones of the body. You don't need to know every single part and its name - just the big bits will do. Remember that you have a body too - get naked and pay attention to the where the muscles are and how they change shape as you move. Study master paintings. At times their work might seem boring or outdated, but keep in mind that the art of today was built on the art of yesterday. There are certain fundamentals that form the basis to all art as a visual medium, no matter what the subject matter is or when it was created. These include composition, color, edges, and more. By studying the fundamentals of master painters you will come to a greater understanding of these aspects, and learn how to apply them to your own art. Visit art galleries in your area, borrow books about great painters and art movements. Learn multiple disciplines. Every creative activity you pursue will enhance your knowledge of this world and the way you and others see it. The study an activity will improve your skills in others. For example, learning sculpture can improve a 3d modeller's perception of form, and learning photography can improve an illustrator's perception of light. It is not uncommon to find artists who work professionally in multiple fields. Do not dwell on a single inspiration source. Many beginner artists try and mimic a single artist - Frank Frazetta, Joe Maduriera and Masamune Shirow are popular idols. There is only so much you can learn from a single artist, and your art will probably look like a pale imitation of their work. View work by as many artists as you can, and try and see what makes each unique. Eventually your own style will develop. Build a collection of images.. Exposure to the creative fruit of others will often inspire you and open your mind to the ways others see the world. Don't just collect art like yours or art that you'd like to create - try and get a range of styles, and of different media. Photography can also be very inspiring, and will teach you a lot about framing, light and color. The internet is the cheapest option, but it can be limited in terms of quality and range. Art books are notoriously expensive, but can sometimes be found discounted. National Geographic magazine is worth subscribing to. Getting inspired. Many beginner artists complain that they lack inspiration. There are many things you can do to inspire yourself. The most obvious is to experience the creativity of others - watch movies, listen to music, read books, view art and photography. Visit the zoo, toy store, or antique shops, or any place you seldom or never go to. Do something differently from the way you normally act. Get away from the television - the TV is usually telling you what to think, rather than stimulating your creativity. Save and backup! When working digitally, save you work to the hard drive every few minutes. If you have the room, create a backup copy of your file at important stages, in case your current file corrupts or you screw it up (happens to the best of us). To protect against hard disk failures, you should burn your work to CD as often as possible. There have even been cases of years of work vanishing when CDs are stolen or lost, so you may want to create a backup set to store at a different location. There's nothing worse than losing several years of portfolio work just before applying for an art college. Experiment. Be daring in your art! Try new techniques. Mess around with your brush settings in your paint program. Set yourself exercises. A good way to improve yourself is to do the same drawing or painting exercise day after day. For example, you could set yourself to copy a particular photograph or master painting, or do ten figure sketches, or a storyboard. En annen god guide finner du her: Art Tutorial. Lenke til kommentar
Misunne Skrevet 28. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2007 Tusen takk for hjelper dere. Har egentlig aldri skjønt det der med å tegne massevis at firkanter, rundinger o.l, men tror jeg forstår det litt bedre nå. Det er for å bli stødigere på blyanten, ikke sant? Lenke til kommentar
Shikaru Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 Ja er vel rett og slett det. Stødigere, og rett og slett flinkere på en fin og kontrollert blyantstrek. Lenke til kommentar
Thom Merlin Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 (endret) Ikke helt enig i det dere sier her. Som dere vet, vil en person som kan skrive pent ikke nødvendigvis kunne tegne. Man kan lage mesterverk med feks en data-mus. Er ikke forståelse for perspektiv, formgivning og 3D mye viktigere? Siden mennesker ofte er et populært motiv er anatomi greit å lære seg. Har man en egen ide og har brukt langt tid på kladder osv, mener jeg det er helt greit å se etter andre bilder. Man lærer vel mest av å forstå det man tegner, og av å tegne mye. Prøv for eksempel å tegn alt i 3D. Til slutt vil jeg bare si at tiden er den viktigste faktoren. Bruker du langt tid på noe og har gjort alt grundig fra start, det vil si grundig research og en perfekt kladd, bør jo tegninga ikke bli så verst. Vil man bli god å tegne blir man som oftest det edit: Er selvfølgelig ikke jeg som har tegnet vedlegget. Endret 3. juli 2007 av Thom Merlin Lenke til kommentar
andir Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 Ikke helt enig i det dere sier her. Som dere vet, vil en person som kan skrive pent ikke nødvendigvis kunne tegne. Hva er det du ikke er enig i? Øvelsene som Shikaru viser til er for å utvikle en god strek, som er nødvendig for alle tegnere, da det gir en bedre motorikk. Man blir mer presis og selvsikker med sine egne streker hvis man tegner mye, og øvelsene ovenfor er en grei og enkel metode av den grunn. Er ikke forståelse for perspektiv, formgivning og 3D mye viktigere? Jeg ser ingen svar i denne tråden som antyder at forståelse for perspektiv, fargeteori, form osv.. ikke er viktig. En tidligere tegne -og designlærer jeg hadde sa at man burde tegne drager, hester, helter og alt annet av fantasi i begynnelsen, og heller begynne med all teorien når man føler seg selvsikker nok. Da er det også enklere å se hva man har gjort feil tidligere, og det er feil man lærer mest av. Lenke til kommentar
Thom Merlin Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 Hva er det du ikke er enig i?Øvelsene som Shikaru viser til er for å utvikle en god strek, som er nødvendig for alle tegnere, da det gir en bedre motorikk. Man blir mer presis og selvsikker med sine egne streker hvis man tegner mye, og øvelsene ovenfor er en grei og enkel metode av den grunn. Her svarer du deg selv, men syntes bare de hengte seg litt mye opp i det å ha en god strek. Og jeg må vel ha lov til å synes at de derre tre/fire-kant øvelsene ikke er en spessielt god idee. Hvis man akkurat har begynnt å tegne er det ting som er viktigere, gir like mye øvelse å skrive mener jeg. Jeg ser ingen svar i denne tråden som antyder at forståelse for perspektiv, fargeteori, form osv.. ikke er viktig. En tidligere tegne -og designlærer jeg hadde sa at man burde tegne drager, hester, helter og alt annet av fantasi i begynnelsen, og heller begynne med all teorien når man føler seg selvsikker nok. Da er det også enklere å se hva man har gjort feil tidligere, og det er feil man lærer mest av. Ville framheve at JEG synes det var viktig. Ville bare prøve å svare trådstrarter, var ikke meningen å virke kranglete Lenke til kommentar
andir Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 Her svarer du deg selv, men syntes bare de hengte seg litt mye opp i det å ha en god strek. Og jeg må vel ha lov til å synes at de derre tre/fire-kant øvelsene ikke er en spessielt god idee. Selvsagt har du lov til det. Det er viktig å utvikle en selvsikker strek, men det varierer jo selvsagt fra tegner til tegner hvor mye vekt og tid man vil sette av til det. Uansett kommer det etterhvert så lenge man tegner mye. Ville framheve at JEG synes det var viktig. Ville bare prøve å svare trådstrarter, var ikke meningen å virke kranglete Ikke fra min side heller, var bare nysgjerrig på hva du var uenig i. Vil bruke anledningen til å anbefale en YouTube-bruker kalt EclecticAsylumArt, som har begynt på en videoserie hvor han lærer bort hvordan man tegner portretter. Det er i startfasen nå, men det kommer flere videoer etterhvert. - EclecticAsylumArt's Videos Lenke til kommentar
Dracoknight Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 (endret) 3D, formgivnig, og perspektiv er ikke krav til noe som helst... Du har sikkert sett husker-ikke-navnet portrett der maleren har prøvt å male en person fra to vinkler samtidig... Pluss at såkalt "dagens" malierier ikke trenger noe som helst for for talent for "tegning" i seg sjøl... Om du skal tegne "rektig" som jeg har sagt en eller annen plass her på forumet, eller DITT syn på rektig tegning så er det disse kravene du har... Andre har ikke krav i det hele tatt... Så tegning er kun begrenset til hva du sjøl stiller krav til, ikke hva andre mener.... Endret 9. juli 2007 av Dracoknight Lenke til kommentar
Thom Merlin Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 (endret) Litt enig i det du sier men virker som om du blander litt med kunst Trenger ikke talent nei, men man kan alltid jobbe for å bli bedre Er vel egentlig få som har noe form for talent, de fleste jobber hart for å bli gode. edit: "Tegnekunst eller tegning er en type billedkunst der bildet lages ved frihåndstegning. I tegnekunsten er former og flater som er fremstilt ved hjelp av linjer, punkter og flater viktigere enn farger og tredimensjonal former. I tegning er linjen det dominerende elementet. I maleri og skulptur er det motsatt, der er det fargenes sammensetning, masse og tredimensjonale former, som har størst betydning." Blander litt med digital "maling" nå . Linjer er ganske viktig likevel ser det ut til Endret 12. juli 2007 av Thom Merlin Lenke til kommentar
Eglath Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Jeg må si meg helt enig med Tom Merli, en stødig strek er lang ifra så viktig som å prøve å utvikle seg selv på en slik måte at man kan håndtere former og farge bedre. Jeg mener at Shikaru kom med et dårlig råd, hvordan skal bedre kontroll over streken hjelpe noen å bli flinkere å tegne? Som et eksempel så viser jeg en røff tegning jeg har laget der jeg hadde lite til overs for "streken" og heller fokuserte på å studere formene og hvordan linjene går inn i hverandre for å skape de forskjellige vinklene; http://goksoyr.deviantart.com/art/Davy-Jones-69393478 Missune, av relativt kort personlig erfaring så er mine råd at du varierer litt, selv synes jeg at det er nesten kjedelig å tegne av noe men jeg gjør det nå og da for å lære noe nytt. Man lærer litt av hver tegning man lager, om det er en spesiell vinkel du ikke klarer så ikke gi opp, prøv til du klarer det, selv om det tar timesvis, dette lærer hvertfall jeg mye av! Lenke til kommentar
Shikaru Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 det jeg la ut ( for leeeenge siden, siden du bumpa denna tråden til live igjen ) er noe jeg syns er ganske viktig, i den sammenheng at man får mer flyt når man tegner. dessuten ser det penere ut om man har mer kontroll når man tegner enn om det er ekstremt hakkete. Såklart trenger man å øve å anatomi, perspektiv og alt det grunnleggende der. mener ikke det. Kom bare med et forslag til EN av mange ting man kan gjøre. Så jeg står fortsatt ved mitt at det ikke var et direkte dårlig forslag. *vente på at tråd skal stenges for bumping* Lenke til kommentar
slash Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Skal du bli god å løpe så hjelper det ikke å trene bare høyrefoten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå