Drømmemannen Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 (endret) Du får dual boot automatisk hvis du installerer Ubuntu på en maskin det allerede ligger Windows på. Hvis du beholder det slipper du å måtte putte inn Windows på nytt og fikse dual boot da hvis du ikke får til å kjøre Age of Conan i Ubuntu. Husk også at alle operativsystemer kjører raskere når de er installert enn når de kjører fra en LiveCD. Så om Ubuntu føles hakket seigt fra LiveCD kommer det til å skli fint når det blir installert. Endret 28. juni 2007 av balletryne Lenke til kommentar
JohnsonsdotNo Skrevet 28. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2007 Trenger raskt svar nå! Installerer Ubuntu nå men hva skal jeg gjøre? Har 40GB. ext2, ext3? Location of part, beginning eller end? Etc Primary eller logical? Lenke til kommentar
Drømmemannen Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 (endret) ext3. Kan godt bruke Primary hvis du kun har 3 partisjoner på disken. Altså, du kan godt bruke en primary partisjon uansett. Men du kan ha maks 4 av de. Så hvis du trenger flere enn 4 partisjoner bytter du ut en primærpartisjon med en logisk partisjon som igjen kan inneholde nye partisjoner. Rettelse: Man bytter ut en vanlig primærpartisjon med en extended-partisjon som kan inneholde logiske partisjoner. Endret 28. juni 2007 av balletryne Lenke til kommentar
Atald Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 (endret) Et lite tilleggsspørsmål: Hvordan kan jeg fikse rettigheter til å skrive til ntfs? Endret 28. juni 2007 av Atald Lenke til kommentar
Drømmemannen Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 Jeg er usikkert på hvor langt skrivestøttet til NTFS har kommet. Så hvis du har mulighet ville jeg unngått det. Heller lage en FAT32-partisjon som fungerer som felles partisjon mellom operativsystemene. Lenke til kommentar
JohnsonsdotNo Skrevet 28. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2007 ext3. Kan godt bruke Primary hvis du kun har 3 partisjoner på disken. Altså, du kan godt bruke en primary partisjon uansett. Men du kan ha maks 4 av de. Så hvis du trenger flere enn 4 partisjoner bytter du ut en primærpartisjon med en logisk partisjon som igjen kan inneholde nye partisjoner. 8961268[/snapback] Jeg tok bare 1998MB på swap disk ting som var igjen, så hadde jeg 39913 eller noe MB på primary disk / Tror det skal gå bra. Men jeg har en 100GB HD som er enten FAT32 eller NTFS, aner ikke. Tviler det er NTFS. Men den kan jeg bruke som jeg vil i Linux? Så har jeg en annen disk som Windows XP er på, så da ser det bra ut? Gleder meg prøve Ubuntu fult ut, installerer det nå som vi prater. Lenke til kommentar
Drømmemannen Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 (endret) 2GB til swap og 40GB til Ubuntu fungerer utmerket. Mener Ubuntu skal oppdage 100GB-partisjonen din automatisk og gjøre den tilgjengelig også, som du da kan bruke til hva du vil. Hvis ikke er det relativt enkelt å sette det opp selv. Endret 28. juni 2007 av balletryne Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 Henger med på de som sier at Ubuntu er raskere å starte enn Windows Har ikke gjort noe som helst tweaking hverken her eller der, men Ubuntu'n starter raskt og greit opp. Etter innlogging og skrivebordet synes, er det klart etter et par sekunder. I XP må jeg vente og vente på at ymse tjenester skal starte opp. Lykke til JohnsondotNo, bruk Ubuntu og bruk litt tid på det. Mye uvant i begynnelsen, men etterhvert er det ting der du definitivt vil savne i Windows. Og du vil bruke kun Windows når du må Lenke til kommentar
JohnsonsdotNo Skrevet 28. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2007 FAEN! Et stort problem nå, noen jeg kan låne MSN til så går det fortere? Linux guru whatever? Jeg starta det og det var grafisk trøbbel, noe med ikke finner drivere? Har GeForce 7800GTX, NVIDIA ja men liksom... Kommer bare i hva enn du kaller det, svart, login, me@mepc, ikke sant. Jeg er ikke god på kommandoer fortiden! Kunne litt før men hjernevaska nå av Windows. Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 (endret) sudo nano /etc/X11/xorg.conf <-- scroll nedover til du finner driver "nv" (eventuelt "nvidia" og erstatt med driver "vesa". trykk Ctrl + O, Enter, Ctrl + X. kjør deretter "sudo /etc/init.d/gdm restart". dette burde gi deg grafisk grensesnitt til du får fiksa det angående partisjonsstørrelse: jeg blir MEGET overrasket hvis du noen gang klarer å bruke over 10GB i linux, hvis du ikke skal bruke systemet til store filer eller mange spill. Endret 28. juni 2007 av hockey500 Lenke til kommentar
JohnsonsdotNo Skrevet 28. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2007 Så hvordan fikser jeg det senere? :S Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 Linux kan du bruke til alt utenom spill. Jeg bruker bare XP til BF2, og Ubuntu til alt annet. Jeg kan anbefale deg a laste ned Ubuntu. Det er installasjonsCD og LiveCD i ett, sa du kan prove det ut for du installerer det. Med Ubuntu kan du ogsa velge a partisjonere disken, sann at du far 2 "disker" pa 1 disk, uten at det odelegger XP. 8958941[/snapback] Det er viktig å holde tunga i rett munn når man snakker om Linux og spill. Spill fungerer smertefritt i Linux, mens Windows spill i Linux er en annen sak. Ved hjelp av Wine/Cedega o.l så kan Windows spill fungere med varrierendes resultat. Grunnen til at mange "roter" når det kommer til spill, er at nesten alle pc spill er lagd for Windows, så er det viktig å lese spill som Windows spill. Det finnes spill som er lagd for flere OS i tillegg til Windows. ID Software er flinke til å ha Linux støtte i sine spill. Det er greit at man får denne lille forskjellen rett. Det man heller kan si er at spill utvalget til Linux er dårlig. Ønsker man å spille spill som kun er lagd for Windows så er det best å kjøre dem i Windows, og da er som mange andre nevner dual boot en god løsning. Lenke til kommentar
JohnsonsdotNo Skrevet 28. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2007 Hey, det fungerer ikke. Får ikke opp grafisk Linux tingelingen! Se her hva jeg fant ut; "Failed to load module "nvidia" (module does not exist, 0) Jeg gjorde som du sa hockey500, men problemet er jeg fant ikke noe "nvidia bare"... Altså skulle jeg bytte de 2 stedene det står "nVidia Corporation - [GeForce 7800] blabla] med bare Veto? *HJELP!* Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 (endret) Section "Device" Identifier "Videocard0" Driver "nvidia" VendorName "NVIDIA Corporation" ... Endret 28. juni 2007 av Ståle Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 Prøv envy så får du den nyeste driveren : http://albertomilone.com/ubuntu/nvidia/scr...ubuntu5_all.deb Hvis du ikke har kommet inn i gui kan du installere fra kommandolinjen. wget http://albertomilone.com/ubuntu/nvidia/scripts/envy_0.9.5-0ubuntu5_all.deb For å laste ned fila sudo dpkg -i envy_0.9.5-0ubuntu5_all.deb For å installere pakka sudo envy -t for å kjøre envy (Ett script for å installere nyeste driver) Følg instrukser. Hvis du har kommet deg inn i gui kan du gjøre det samme der i en terminal men da må du kjøre sudo envy -g Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 (endret) og der står står "nvidia" skriver du "vesa". og når du har gjort det, bruker du Restricted Drivers Manager som du finner i System -> Administration i ubuntu. EDIT: eventuelt kan du bruke envy ja, som gjør samme jobben Endret 28. juni 2007 av hockey500 Lenke til kommentar
JohnsonsdotNo Skrevet 28. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2007 Tusen takk, jeg skiftet det fra "nvidia" til "vesa" nå, sitter i Ubuntu nå. Så nå er det vel for meg og prøve installere nvidia drivere? Hm. Men jeg vil først si jeg prøvde den der wget url, og videre. Gikk greit men når jeg prøvde sudo dpkg -i etc, så jobba den nedover men fikk mye feil, det gikk ikke. Men alikevel tok jeg sudo envy -t Fikk meny opp Install NVIDIA, gikk greit, gikk igjennom 19 nedlastinger virker som? Men på slutten, alikevel gikk det ikke. Så etter det prøvde jeg vesa! Så nå er jeg i Ubuntu! Lenke til kommentar
JohnsonsdotNo Skrevet 28. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2007 Kan jeg laste ned http://www.nvidia.com/object/linux_display...0.14.11%20.html ? Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 Bra du kom deg inn da. Bare prøv System > administrasjon > restricted driver manager/håndtering av ufrie drivere. For med vesa driveren går ting uffatelig treigt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå