iernie Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 Energi har vel alltid eksistert, selv om det er vanskelig å tenke seg hvordan og hvorfra. For all vi vet så har det alt vært et Big Bang før vår med et annen univsers som tilslutt samlet seg igjen på ett sted og skapte en ny Big Bang som skapte vår univers (inflasjonsteorien vel?). Hvem vet hvor mange univert det har vært før vår? Nesten som en reboot. Men hvis dette er sant, betyr det at ingen liv varer evig. Lenke til kommentar
VikingF Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 Energi har vel alltid eksistert, selv om det er vanskelig å tenke seg hvordan og hvorfra. For all vi vet så har det alt vært et Big Bang før vår med et annen univsers som tilslutt samlet seg igjen på ett sted og skapte en ny Big Bang som skapte vår univers (inflasjonsteorien vel?). Hvem vet hvor mange univert det har vært før vår? 9042322[/snapback] Nei, inflasjonsteorien sier det tvert motsatte, dvs at ekspansjonen for alltid vil aksellerere, og aldri "samles i et punkt" igjen. Ifølge inflasjonsscenarioet så inneholder universet/multiverset såkalt "falskt vakuum", og den totale mengden av falskt vakuum i universet/multiverset er ekspanderende. I lokale områder i universet/multiverset så minker det falske vakuumet, noe som fører til det som vil oppfattes som et "Big Bang" i det aktuelle lokale området. Men siden den totale økningen av falskt vakuum i universet/multiverset er ekspanderende i mye større grad enn den er minkende, så vil inflasjonen aldri stoppe når den først har startet. Den vil derimot føre til at nye "pocket universes" stadig vil oppstå randomt her og der i universet/multiverset. Iallefall så er dette en enkel forklaring, basert på en lekmanns forståelse av inflasjonsteorien. Lenke til kommentar
Fredrik- Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 Energi har vel alltid eksistert, selv om det er vanskelig å tenke seg hvordan og hvorfra. For all vi vet så har det alt vært et Big Bang før vår med et annen univsers som tilslutt samlet seg igjen på ett sted og skapte en ny Big Bang som skapte vår univers (inflasjonsteorien vel?). Hvem vet hvor mange univert det har vært før vår? Nesten som en reboot. Men hvis dette er sant, betyr det at ingen liv varer evig. Du kan ikke spørre hvor energien kom fra, da det er like merkelig at energien var der i det hele tatt (den må ha kommet dit et vis også, det skaper et uendelig streng med spørsmål).. Det hele koker ned til dette: - Hvorfor er det noe, isteden for ingenting? Eventuelle svar er da muligens bare 2(?), som er begge like absurde: - Det oppstod fordi X. (Men hvordan kunne X gjøre at det oppstod da impliserer det at X har eksistert før alt, noe som ikke er mulig.) - Det har alltid eksistert. (Hvordan kan noe eksistere uten å ha oppstått/blitt til?) Lenke til kommentar
aspic Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 Det er no nokon skal skyte inn påstander om guder osv.. Noko eg held meg for god til.. Men det er viktige spørsmål du spør Fredrik, dog noko svar, tviler eg du får med det første Lenke til kommentar
Fredrik- Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 Vel, å skyte inn en gud forandrer (desverre?) ikke en eneste ting da det er like mystisk hvordan guden oppsto eller ble skapt (noe som også skaper en uendelig streng med skapere).. :'/ Å tenke på dette er utrolig fascinerende, spennende osv, men likevel utrolig utilfredstillende og frustrerende.. Å innse at man ikke får noe endelig svar på hvorfor noe eksisterer er nesten litt deprimerende. Man er bare versjon X av mennesker i en uendelig(?) tidslinje med skapelser og avsluttninger, omforming av energi osv - men likevel - herregud, så utrolig vakkert. Det er fantastisk. Selv om vi ikke klarer å forestille oss hvor liten % sjansen vår for å faktisk være den vi er, samt at vi eksisterer - så kan det gi oss en pekepinn på hvor utrolig og fascinerende alt er. Jeg blir flau når jeg tenker over hva vi driver med på denne lille blå klumpen av en jord her vi dreper hverandre for fantasifigurer og bryr oss om å komme for sent på jobben. Den dagen jeg finner 'min rette' så må det definitivt være en person som klarer å distansere det hele på en slik måte. Jeg savner personer med substans og folk som virkelig har reflektert over hvor fantastisk dette er.. Det høres klisjè aktig ut, og det er et problem - for dette er jo nettop fantastisk, men folk innser liksom ikke det der vi fyker rundt i det trivielle hverdagslivet. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 Hvor kom denne energien ifra da? Den har alltid eksistert. Hvordan vet du det? 9037893[/snapback] Det er vel det vitenskapsmenn sier. Vet du noe annet? Lenke til kommentar
Fredrik- Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 Nei, jeg vet ikke noe annet - men det gjør ikke det du 'vet' mer riktig. Jeg viste ikke at vitenskapsmenn sier at alt har alltid eksistert, men jeg tviler på det er fastslått som et endelig consensus.. Lenke til kommentar
iernie Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 VikingF: Det viste jeg ikke. Jeg må se og få min info angående inflasjonsteorien riktig. Desuten tror jeg ikke på at universe kan ekspandere i det uendelige. Ingen av oss 'vet'. Vi kan bare filosifere og tenke oss muligheten, men alltid med en viss usikkerhet. Påstander om at det faktisk er en gud som har laget alt dette synes jeg faktisk er latterlige (no offence). Men å gjøre, som du sa Fredrik, dette fantastiske fenomenet, gjerne vidunderet, som vi ikke kan forstå eller tenkte oss engang, så enkelt som at en såkalt 'høyere makt' sitt verk... er i mine øyne dumt. Jeg kunne ikke vært mer enig med deg Fredrik. Det er utrolig spennende og fascinderende emnet som både er opphissende og frusrerende. Og det at vi på denne lille jord faktisk dreper hverandre på grunnlag av tro er pinlig. Uansett hva det var før det store smellet, eller hva som foresaket det, så var det et utrolig hendelse som er grunnlaget til alt vi kjenner til, og opprinnelsen til våre herlige liv, våre små ubetydelige liv, dog noe vi alle har kjær på. Og det er en synd og skam at ikke flere verdsetter det på den måten. Skulle tro en måtte komme nær ragnarok før folk begynte med det. Desverre. Lenke til kommentar
VikingF Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 VikingF: Det viste jeg ikke. Jeg må se og få min info angående inflasjonsteorien riktig. Desuten tror jeg ikke på at universe kan ekspandere i det uendelige. Ingen av oss 'vet'. Vi kan bare filosifere og tenke oss muligheten, men alltid med en viss usikkerhet. 9048147[/snapback] Ingen av oss 'vet' hundre prosent sikkert nei, men det er heller ikke et bestemt mål for vitenskapen, dels fordi det nesten er umulig. Vitenskapen går ut på å teste diverse hypoteser og se om hypotesene består disse testene og blir til en teori, eller om de blir falsifisert og således forkastet. Desto flere tester en hypotese består, desto større er sannsynligheten for at den har mer eller mindre grad av sannhet i seg. Når det gjelder inflasjonsteorien så vil den ha diverse følger i universet dersom den er korrekt som faktisk lar seg måle, og til nå så er det den teorien som har overlevd lengst uten å ha blitt falsifisert, og som i tillegg passer godt inn med Big Bang-scenarioet. Gå inn på http://arxiv.org, søk på Alan Guth, og last ned artikkelen "Eternal inflation and its implications". Da vil du få endel gode argumenter for inflasjonsscenarioet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå