Gå til innhold

Hjelp til beskjæring, samt kritikk av Foss

Anbefalte innlegg

Før jeg bytta ut Kit linsa (18-135mm) til D80, så tok jeg dette bildet av en liten foss i frognerparken for å teste ut litt treg lukker (f10, 1/13), for å få rennende vann følelsen.

Bildet er redusert, men ikke croppet. Jeg blir aldri helt enig med meg selv om hva jeg vil utelate. Forslag til beskjæring og hva som kunne vært gjort bedre.

/L

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For det første var de buskene til høyre og venstre ganske forstyrrende.

For det andre synes jeg du burde gått litt nærmere, muligens fått med bare en foss.

Jeg synes det var et fint bilde egentlig, men et par ting kunne vært bedre..

8958472[/snapback]

Takker for tilbakemelding. Jeg ønsket å få med noe mer enn rennende vann, så jeg tok bevist med disse grenene. Mulig det ikke var så lurt, men gir ikke det litt mere liv i bildet enn å bare se vann som renner ?

/L

Lenke til kommentar
For det første var de buskene til høyre og venstre ganske forstyrrende.

For det andre synes jeg du burde gått litt nærmere, muligens fått med bare en foss.

Jeg synes det var et fint bilde egentlig, men et par ting kunne vært bedre..

8958472[/snapback]

Takker for tilbakemelding. Jeg ønsket å få med noe mer enn rennende vann, så jeg tok bevist med disse grenene. Mulig det ikke var så lurt, men gir ikke det litt mere liv i bildet enn å bare se vann som renner ?

/L

8958522[/snapback]

Nei, jeg vet ikke helt om grenene gir mer liv. Jeg føler at rennende vann er ganske levende. Men på sånne bilder blir grener i veien..

Og foresten er stenene/blokkene (til venstre) og himlen utbrendt.

Endret av HenrikTheGuitar
Lenke til kommentar

Grei det med grenene, kan være enig at det blir for mye i fremkant, men jeg gidder ikke å clone de bort ;)

Har prøvd meg på en beskjæring, da det var dette jeg var ute etter primært (samt kritikk self).

Samme bilde, (NEF denne gang) behandlet i CS3 mht. redusering av eksponering og beskjært. himmelen over nærmeste foss er uten info (det var totalt grått lys).

/L

Lenke til kommentar
Lyset er for hardt, har du fotografert midt på dagen?

Du er på god vei til en rennende vann følelse, men lukkertiden er nok fortsatt litt for rask. Lengre kukkeretid ville imidlertid ha krevd et gråfilter.

8970741[/snapback]

Yepp, lunchpausen ble en tur i parken ;)

Gråfilter er det det samme som UV filter ? (brukte et billig UV filter på dette objektivet)

/L

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Gråfilter reduserer lysmengden som slipper inn i kameraet. UV-filter slipper i teorien inn alt lys. Et gråfilter vil gjøre bildet mørkere, sånn at du kan bruke lengre lukkertid, og dermed benytte lenger lukkertid for å få større sløreffekt.

OK, tror jeg skjønner (for mye lys for ikke vannet til å bli "mykt")

Nei, for mye lys gjør at vannet blir alt for lyst. Lysmengden har ikke innvirkning på hvor stor sløreffekt du får.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar
Gråfilter reduserer lysmengden som slipper inn i kameraet. UV-filter slipper i teorien inn alt lys. Et gråfilter vil gjøre bildet mørkere, sånn at du kan bruke lengre lukkertid, og dermed benytte lenger lukkertid for å få større sløreffekt.

OK, tror jeg skjønner (for mye lys for ikke vannet til å bli "mykt")

Nei, for mye lys gjør at vannet blir alt for lyst. Lysmengden har ikke innvirkning på hvor stor sløreffekt du får.

8971609[/snapback]

Mye å lære jeg ;)

Takk for info, skal få testet dette en gang (må nok ha noen farge filtere deriblandt et grå filter).

/L

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Fargefiltere er bortkastede penger nå i disse dager. I dag kan man legge på ulike farger i en bildebehandler. Dersom du hadde hatt analogt speilrefleks, kunne derimot fargefilter vært nyttig.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar
Lyset er for hardt, har du fotografert midt på dagen?

Du er på god vei til en rennende vann følelse, men lukkertiden er nok fortsatt litt for rask. Lengre kukkeretid ville imidlertid ha krevd et gråfilter.

8970741[/snapback]

Yepp, lunchpausen ble en tur i parken ;)

Gråfilter er det det samme som UV filter ? (brukte et billig UV filter på dette objektivet)

/L

8971580[/snapback]

Ved å bruke gråfilter reduseres lysmengden inn til sensor og du kan bruke lengre lukkertider for å den optimale rennende vann følelsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...