Gå til innhold

Bildekritikk: Kunstverket Famine

Anbefalte innlegg

Er fremdeles i aller høyeste grad i "learning mode" som hobbyfotograf, men drister meg likevel til å legge inn noen bilder i bildekritikken... Jeg vet at mange av dere ikke liker flere bilder i samme tråd, men disse bildene hører sammen, så jeg kjører på likevel...

Litt om subjektet... Ved elven Liffey i Dublin sentrum står altså dette kunstverket kalt "Famine", et minnesmerke over "the great potatoe famine" i perioden 1845-49. Dette var en av de verste katastrofene som noensinne har rammet Irland. Før katastrofen hadde Irland et folketall på over 8,2 millioner, i dag er folketallet litt over 4 millioner. Man har beregnet at omtrent 1 million menesker døde av sult eller undernæringsrelaterte sykdommer og at ca 1 million mennesker emigrete i løpet av perioden 1846-49, og folketallet fortsatte å synke i de neste 70 årene.

Jeg er ikke så voldsomt opptatt av skulpturer, men dette kunstverket har virkelig gjort inntrykk på meg, og jeg svinger som oftest innom og tar et par bildet når jeg er i sentrum. Så om noen har forslag til forbedringer, kom med dem... Det fine med å fotografere statuer, er at man alltids får en sjangs til... :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det å bruke et annet kunstverk for å "skape sitt eget" synes jeg har vært svært vanskelig. Men på det nederste her synes jeg du har fått det fint til..

Ansiktsuttrykket til kvinnen og kirken i bakgrunn gir et godt motiv. Som også samsvarer bra med kunstverkets opprinnelige betydning/budskap.

Ok komposisjon, samt farger etc. Ville jo vært kledelig med litt mer dramatisk himmel, men været er mange ganger vanskelig å kontrollere.

- Aker

Lenke til kommentar

Jeg er ikke en kritiker og har vel lite peil, men syns selv at siste bildet var det beste. Mye sorg og smerte i det ansiktet og som det allerede er nevnt så passet kirken perfekt inn her for å sette dette i system. Har du prøvd å maskere ut den grå og triste himmelen og eksprimert med andre himmel varianter ?

Ser for meg en tung regnfull (blygrå himmel) som kunne gjort dette til et kunstverk.

Vi prøver vel å lage det og ikke bare kopier av det vi ser. .

Meget bra bilde etter min smak !

/L

Endret av relsafus
Lenke til kommentar

Første bilde er det noe med kirketårnet som vokser opp av hatten til mannen. Mulig at ett lite skritt til venstre hadde fått det bort. Samtidig ville det bli litt luft mellom profilen til kvinnen og hatten.

Bilde 2 og 3 er helt supre. Jeg skjønner hvorfor du blir fanget av disse statuer. Virkelig armod og sorg.

Lenke til kommentar

Takk for at dere tok dere tid til å svare... Det siste er også min egen favoritt, og jeg er også enig om det dere sier om himmelen. Været denne dagen var 100% overskyet med kjedelige hvite skyer. Jeg har bilder med bedre "himmelforhold", men de er tatt med 135 mm'eren og jeg er mindre fornøyd med dem.

Kirken er forøvrig mye brukt som bakgrunn når jeg tar bilde av disse statuene, da omgivelsene forøvrig består av gyslige, moderne bygg som overhodet ikke passer inn i omgivelsene ellers i dette området. Ellers er turister og generell trafikk en plage når man prøver å ta bilder... :)

Jeg er ikke noen kløpper på redigering av bilder, så jeg vil heller prøve å få tatt noen bilder under litt er intressante "himmelforhold".

Lenke til kommentar

Det blir dessverre for mange forstyrrende elementer i bildene, som gjerne ikke burde vært der. Det kunne kanskje vært mulig å klonet vekk på det siste bildet, og tatt et tettere utsnitt. For meg ser det ut som "siste utvei" til et godt bilde.

Ellers fin fokus og artige vinkler og komposisjoner. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...