Gå til innhold

vanskelig IQ-oppgave

BakkiZ

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg trur jeg har løst gåten på en genial måte :D Ganske enkelt egentlig.

La oss tenke oss verdenshistorien. Bildene er i kronologisk rekkefølge, og forteller oss hvordan vi kom til jorden. Husk at vi teller den øverste til venstrehjørne som bilde nummer 1, og beveger oss til høgre.

På bilde 1 ser du universet. Så kommer The Big Bang-meteoren på bilde 2. Den exploderer på bilde 3, og deler seg. På bilde 4 ser dere at planetene kommer til eksistens, med bl.a. Jorden (Tellus). Vi flytter oss bort på Jorden, og planteplankton begynner veldig forsiktig å utvilke seg på bilde 5. På bilde 6 beskriver den istiden på Jorden vår. Og på bilde 7 ser vi at isen har smeltet, og dinosaurene kommer til live. Men dinosaurene dør ut på bilde 8, og nye levende skapninger kommer frem, bl.a. apene. Og til slutt! Her er det jo en selvfølge at det blir eksempel bilde nummer 2! Bilde nummer 8 er eksempel bilde nummer 2! Fordi da kommer menneskene til verden, utviklet av apene :w00t: Og som dere ser på eksempel 2, så ligner det på et menneske!

Altså, gåten er en verdenshistorie. Problem solved :w00t:

Edit: Skivefeil.

Endret av Danny Boy
Lenke til kommentar
Jeg trur jeg har løst gåten på en genial måte :D Ganske enkelt egentlig.

La oss tenke oss verdenshistorien. Bildene er i kronologisk rekkefølge, og forteller oss hvordan vi kom til jorden. Husk at vi teller den øverste til venstrehjørne som bilde nummer 1, og beveger oss til høgre.

På bilde 1 ser du universet. Så kommer The Big Bang-meteoren på bilde 2. Den exploderer på bilde 3, og deler seg. På bilde 4 ser dere at planetene kommer til eksistens, med bl.a. Jorden (Tellus). Vi flytter oss bort på Jorden, og planteplankton begynner veldig forsiktig å utvilke seg på bilde 5. På bilde 6 beskriver den istiden på Jorden vår. Og på bilde 7 ser vi at isen har smeltet, og dinosaurene kommer til live. Men dinosaurene dør ut på bilde 8, og nye levende skapninger kommer frem, bl.a. apene. Og til slutt! Her er det jo en selvfølge at det blir eksempel bilde nummer 2! Bilde nummer 8 er eksempel bilde nummer 2! Fordi da kommer menneskene til verden, utviklet av apene :w00t: Og som dere ser på eksempel 2, så ligner det på et menneske!

Altså, gåten er en verdenshistorie. Problem solved :w00t:

Edit: Skivefeil.

9063311[/snapback]

Neinei, det er ikke en gåte. Og du har en sinnsyk fantasi :w00t:

Anngående fasit, så finnes det sikkert, noen har jo laget testen :p men jeg vil ikke ta på meg oppgaven å finne den.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
Her er en oppgave i IQ-testen til Illustrert Vitenskap, jeg sjønnte ikke bæret og det irriterer meg! ...til gangs, har sittet lenge nok å vridd hodet mitt i etterkant av testen :p

Noen smartinger som vil forklere meg? :)

Løsningen er 3, og grunnen baserer seg, slik jeg ser det på, på utvikling fra 1->3, 4->6 og 7>9

1 2 3

4 5 6

7 8 9

1->3: den ene sirkelen bli til strek, å forsvinner små deler av den i 3 (biter)

4->6: den ene sirkelen blir til strek, hvor sirkler forsvinner i begge ruter.

7->9: -----''------------------------------------------------------------------------. og siden den siste kollonen inneholder ",mindre materialet", så passer kun 3.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...