Gå til innhold

vanskelig IQ-oppgave

BakkiZ

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Altså, prøvde denne testen men...

Eksempeloppgåve, språk:

Hvilket svar beskriver best betydningen av ordet JORDBÆR ?

1) en grønnsak

2) etter frokost

3) en rød frukt

4) en gul frukt

Nr 3 var riktig svar. MEN, Jordbær er jo bær og ikkje frukt!?

Lenke til kommentar
Det er den som beskriver betydningen best.

8976781[/snapback]

Ingen er gode, da alle er feil.

Raud frukt kan t.d. vere eit eple, men eit eple kan også vere gult, grønt.

Jordbæra er også kvite, gule, grøne før dei er modne, så nummer 4 kan også blandast inn.

Da alle alternativa er FEIL, er det ingen som er betre enn eit anna alternativ.

Hadde der stått f.eks. raud mat etc, så kan vi seie at det svaret var betre enn dei andre.

mange spørsmål hadde alternativet: "Begge er motstander av hverandre", eller noko sånt :dontgetit:.

Er dette noko som verkeleg kan skrivast på bokmål?

Edit: Svarte 2 på den oppgåve til BakkiZ.

Endret av nercix
Lenke til kommentar

Eksempeloppgåve, språk:

1) en grønnsak

2) etter frokost

3) en rød frukt

4) en gul frukt

8976635[/snapback]

Bær er faktisk en type frukt.

8976781[/snapback]

Eple er ikke en frukt, men en såkalt falsk frukt. Jordbær er derimot en frukt.
Lenke til kommentar

Eksempeloppgåve, språk:

1) en grønnsak

2) etter frokost

3) en rød frukt

4) en gul frukt

8976635[/snapback]

Bær er faktisk en type frukt.

8976781[/snapback]

Eple er ikke en frukt, men en såkalt falsk frukt. Jordbær er derimot en frukt.

8982751[/snapback]

Er ikke jordbær i rosefamilien? :p

Lenke til kommentar

Men på den første hjærnetrimmen:

Jeg tror at de tre nederste rutene er en slags sammen setning av de to over den, liksom at de tre første lodrett er de to sammen tullete rundingene + den rare "mannen med et kryssmønster over munnen" = de to rundingene med strek over hverandre, så derfor blir svaret 5, fordi: "to klusseruller sammen på en strek + firkant = to firkanter som er sammen.

Men sånn ser jeg det, selv om jeg ikke ser helt logikken i oppgaven ;)

Lenke til kommentar

Har då lært at (hovud)forskjellen mellom frukt og bær var plasseringa på frøa. I frukt var det i kjernen, og i bær var det meir spreidd.

Så, for at det skal bli rett kan ikkje bær vere frukt... Jaja, det ein har lært på skulen er ikkje så mykje hjelp i :S.

Lenke til kommentar
Jeg finner endel røde tråder igjennom oppgaven, men klarer enda ikke å finne noe godt klart svar. Det som dog er med mange av disse oppgavene er at 'den mest riktige' er riktig, selv om den ikke stemmer "100%" ...

Det er ihvertfall min teori.

8967008[/snapback]

Jeg tror du er på jordet, samme med alle dere andre som har en "følelse" for en spesiell oppgave. :hmm:

8974188[/snapback]

Da er du enda mer ute på jordet. Man skal ikke tro, men vite - ihvertfall når det kommer til iq oppgaver. Tro kan du gjøre i kirken.

Amen

Lenke til kommentar

For definisjoner av FRUKT se http://no.wikipedia.org/wiki/Frukt

Jordbær ER en frukt.

Jeg scoret foressten 131 på den testen. :tease:

Jeg finner endel røde tråder igjennom oppgaven, men klarer enda ikke å finne noe godt klart svar. Det som dog er med mange av disse oppgavene er at 'den mest riktige' er riktig, selv om den ikke stemmer "100%" ...

Det er ihvertfall min teori.

8967008[/snapback]

Jeg tror du er på jordet, samme med alle dere andre som har en "følelse" for en spesiell oppgave. :hmm:

8974188[/snapback]

Da er du enda mer ute på jordet. Man skal ikke tro, men vite - ihvertfall når det kommer til iq oppgaver. Tro kan du gjøre i kirken.

Amen

8988617[/snapback]

Det er jo akkurat det jeg sier, at de som har en følelse for/tror noe er på jordet. Det at jeg valgte "tror du er på jordet" istedenfor å bastant si "du er på jordet" var nok bare for å være litt hyggeligere. Hvis du leser resten av posten min, så ser du at jeg nevner klare retningslinjer for hva som er riktig. Så det er nok du som er på jordet, og gjerne litt forbi jordet også :p

Tro kan man gjøre i kirken?
Hvis man tenker rasjonellt og logisk, og ikke er hjernevasket, så tror man vel heller ikke i kirken? :thumbup:

Happytreeangi: Der har vi noe som høres litt mer fornuftig ut ;) sjønner ikke helt forklaringen din though...

Sammentullete rundingene? Kan vel være så mange... Den med den ene sirkelen som ligger over en annen større sirkel (rute A), eller de oppdelte sirklene med en strek over (rute C) eller de ovale rundingene med to sirkler over? (rute D)

Hva mener du egentlig? :p

Hvis vi tenker slik navngiving:

ABC

DEF

GHI

Lenke til kommentar
haha, jeg scoret 160 og noe på den testen. Ikke reelt i det heletatt imo.

Ikke det at jeg pleier å få 130-150 på de fleste "IQ-testene", men så høy som jeg fikk på denne så tror jeg den lyger litt gitt ...

8998334[/snapback]

Aktiver Javascript! Du har fått maks oppnåelig poengsum på testen, det er Javascript som registrerer svarene dine og regner ut resultatet ditt. Søskenbarnet mitt fikk også 160 og noe. Testen er fin den, mitt resultat stemmer godt med alle de andre tastene jeg har tatt!

Om IVs IQ-test

IVs IQ-test består av fem seksjoner. Hver seksjon måler et bredt spekter av faktorer. Sett i sammenheng utgjør faktorene et forsøk på å gi et inntrykk av intelligens. IVs IQ-test er basert på de moderne, kliniske IQ-testene, f.eks. S-B V-testen, og den foreliggende testen har et samsvar på 92 % med de moderne testene, også S-B V-testen. Denne testen benytter den kliniske intelligensmodellen som kan beskrives som den "kategoriserte summen av mange spesifikke evner". Wechsler definerte intelligens som "evnen til å handle formålstjenlig, tenke rasjonelt og effektivt samhandle med miljøet rundt seg".

IVs IQ-test er delt opp i to hovedkategorier: en verbal og en prestasjonsbasert. Verbalkategorien forsøker å måle språkforståelse og arbeidshukommelse, mens prestasjonskategorien forsøker å måle perseptuell organiseringsevne og bearbeidingshastighet. Store avvik mellom verbal- og prestasjonskategorien har psykologisk signifikans.

Lenke til kommentar
Svar på den første.

Det er vel tre som er riktig. Alle de andre formene er med fra før untatt trekant.

9047514[/snapback]

Poenget med slike oppgaver er at du får se 2 rader med gitte "svar", og ved å bruke de 2 radene skal du se sammenhengen i den siste raden.

Først må du gjøre deg opp en mening om radene går vann- eller loddrett på denne oppgaven.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...