Gå til innhold

Ønsker tips om utdanning i utlandet

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg lagde tidligere en tråd om hvordan bli pilot, dette står fortsatt øverst på ønskelisten, men jeg må ha en "backupplan" siden sjansen er stor for at jeg ikke klarer å komme gjennom nåløyet (tror det var rundt 2% som klarte gjennom Forsvaret, og sivilt blir fryktelig dyrt i tillegg til at arbeidsmarkedet er dårlig).

Jeg har tenkt på noe innen økonomi eller reise, da jeg har hatt disse fagene på videregående, og det er favorittfagene.

Hvilke studier, evt. skoler i utlandet bør jeg satse på?

Jeg har et par "krav" til utdanningen:

- Bachelor eller master

- Gode jobbmuligheter

- Gjerne ha en jobb jeg kan reise litt i

Takker for svar! (:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du finner nok gode business-skoler i alle siviliserte land. Ønsker du å studere i Europa finnes det jo skoler i Frankrike, Tyskland, Barcelona, Roma++.

Hva har du av tidligere utdannelse? Innehar du en bachelor kan du jo søke på master, noe som gir deg rett til dekning fra Lånekassen i begge årene (om det er 2-årig). Bachelor er kun dekt de to (tre) siste årene, stort sett.

Lenke til kommentar

Har du bare vgs må du nok ta en bachelor før du gjør en Master. Norge gir ikke pengestøtte det første året i USA, så det kan bli ganske dyrt, men det kan være en ide og ta en master der senere (da får du full støtte). I Australia får du Norsk støtte alle tre årene, men husk at skoleåret der nede starter etter jul (noen fag på noen universiteter tilbyr kurs som starter etter sommer)

Lenke til kommentar

Takker.

Jeg tror jeg skal klare å betale for første året fra egen lomme, driver jo å sparer til pilotstudiene - selv om jeg har et stykke igjen (koster 7-800 laken, mye når man har foreldre som er lærere, og må spare opp alt selv ^^). Har mulighet til å jobbe heltid noen år der jeg jobber deltid nå, så jeg får se om jeg jobber et år eller to før jeg tar høyere utdanning.

Noen synspunkter på dette? Studielån er jo en mulighet, men jeg vil helst slippe unna med så lite gjeld som mulig.

Lenke til kommentar

Hvis du tar en master burde du bruke statstøtte da, du får like mye pr. år som når du gjør en bachelor, men må betale mye mindre. Utdannelse i utlandet er veldig dyrt, ofte dyrere enn i Norge, USA er rangert som et av de dyreste Engelsk-snakkende stedene å studere i. Canada og Australia er relativt billigere en flere alternativer. Men det er lurt å betale en del selv ja.

Lenke til kommentar

Vil helst studere i et engelsk- eller spanskspråklig land, da jeg kan språket, men noen land har undervisning på engelsk, selv om de ikke snakker engelsk offisiellt. Så jeg får se hva det blir til.

Utenlandsstudier blir nok fort en del dyrere enn tilsvarende studier i Norge, men det blir en helt annen opplevelse - en mulighet til å bli kjent med nye kulturer, språk og mennesker.

Jeg er på en måte litt lei av kalde kjedelige Stavanger, hvis du skjønner. ^^

Endret av EvenT
Lenke til kommentar

Selvfølgelig skjønner jeg, skal selv studere i England til høsten, kan ikke vente til å flytte. Men sjekket masse muligheter, bl.a. Australia og Canada. Hvis du vil sjekke mer om statstøtte så anbefaler jeg å besøke siden til ANSA, som har detaljer om studie i utlandet.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig skjønner jeg, skal selv studere i England til høsten, kan ikke vente til å flytte. Men sjekket masse muligheter, bl.a. Australia og Canada. Hvis du vil sjekke mer om statstøtte så anbefaler jeg å besøke siden til ANSA, som har detaljer om studie i utlandet.

9005119[/snapback]

Takker, skal gjøre det. :)

Har familie i Birmingham og London, så skal høre om de har noen tips ang. skoler o.l. der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...