Gå til innhold

Fugl på gjerde - hva synes du?


lma

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har prøvd meg på et fuglefoto etter ett år med fotografering av mennesker.

Ville ha et kvadratisk utsnitt, men ble muligens en tanke enkelt, kritiser det gjerne ;)

Ellers har jeg ikke klart å bestemme meg for b/w eller farger. Heller mest mot fargeversjonen selv.

 

Tatt på overskyet dag. Lukkertiden er 1/160 sekund(er glad i IS), f/5.6, ISO 200, på 400mm og tatt med Canon EOS 350 D.

 

Fyr løs!

 

 

post-103395-1182973303_thumb.jpg

 

post-103395-1182973324_thumb.jpg

 

God kveld!

 

- Aker

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

 

Har prøvd meg på et fuglefoto etter ett år med fotografering av mennesker.

Ville ha et kvadratisk utsnitt, men ble muligens en tanke enkelt, kritiser det gjerne ;)

Ellers har jeg ikke klart å bestemme meg for b/w eller farger. Heller mest mot fargeversjonen selv.

 

Tatt på overskyet dag. Lukkertiden er 1/160 sekund(er glad i IS), f/5.6, ISO 200, på 400mm og tatt med Canon EOS 350 D.

 

Fyr løs!

 

 

post-103395-1182973303_thumb.jpg

 

post-103395-1182973324_thumb.jpg

 

God kveld!

 

- Aker

8958076[/snapback]

ja du har virkelig klart å fange tomheten.

Legge ved bilde neste gang?

Lenke til kommentar

ja du har virkelig klart å fange tomheten.

Legge ved bilde neste gang?

8958318[/snapback]

 

 

Legge ved bilde?? Ikke helt med nå..

 

Magaki: Hyggelig det faller i smak.

 

- LMA

8958356[/snapback]

det vises ingen bilder i hverken firefox eller internet explorer her så antok du ikke hadde lagt de ut.

Lenke til kommentar

ET-media: Da er jeg med.

 

balletryne: Forståelig at du ikke helt liker det, har faktisk ikke tenkt på muligheten for at det kunne være et gresstrå, trodde det var en "ødelagt" fjer eller noe, ville derfor ikke fjerne det. ;) Takk.

 

Litejk: Hyggelig det falt i smak.

 

- Aker

Lenke til kommentar
Fuglen er overeksponert.

Fokus sitter heller ikke der den skal, og kvaliteten er heller ikke spesielt bra - syns jeg :)

8960751[/snapback]

 

Skjønner at jeg nå blir svar skyldig. Om fuglen er overeksponert eller ikke vil jeg ikke gi noe fasitsvar på, men kan jo fortelle at det hele er undereksponert med 2/3, så har litt vanskelig for å tro at den er overeksponert(kanskje litt på "kinnet", men er ikke redd for å miste litt detaljer der..).

 

Må jo spørre deg hvor fokus skal sitte ettersom du skriver at den ikke skal sitte der den skal, venter i spenning :p For min del var det viktig å ha detaljer på stolpen, stor blender begrenser dof.

 

Kvaliteten på hva er ikke bra? Håper du har mulighet til å utdype det.

 

;)

 

- Aker

Endret av lma
Lenke til kommentar

Det ser ut som om fokus ligger på stjertfjøra/ryggen, og ikke på hode slik det bør.

Et perfekt fokusert fuglebilde er når fokus ligger plan på øyet.

 

Linerla er en vanskelig fugl, med tanke på fargene i drakten, og med sol til så er det utrolig vanskelig å eksponere en fugl med svart og hvit fjørdrakt, som linerla.

 

Uansett, så bør man ved artsbilder alltid ta utgangspunkt i det lyse, altså få frem detaljene i de hvite fjøra, og heller la det mørke gå til spille.

 

Det er lettere å se forskjell på hvitt/nesten hvitt, enn svart/nesten svart.

 

Man skal ikke langt ned på skalaen før man ikke ser noen detaljer i mørke områder, i lyse er det mer å gå på.

 

Det er også slik at når man har utbrente områder så trekker det MYE mer oppmerksomhet enn gjenngrodde områder, og siden ingenting er spesielt fint, så må man dempe effekten ved å slippe inn mindre lys på sensoren.

 

Når jeg fotograferer måker/sothøner/linerler/fossekaller ol. skjer det 95% av gangene når det ikke er sol.

 

Om jeg sitter å knipser sothøner og sola titter fram, legger jeg ned kameraet, og sparer batteri og lagringsplass, fordi sola forsterker kontrastene mellom hvitt og svart, og det er for krevende for meg å eksponere rett.

 

Det beste fotoværet av slike fugler er når sola ligger bak en veldig lett sky, og lyset spres mer jevnt.

 

Dog til sangere og jevnt brune fugler fungerer sol utmerket.

 

En annen ting jeg vil påpeke er fuglens positur. Den vender seg bort fra fotogarfen, og ikke slik den bør stå.

 

Jeg nevner kvaliteten fordi bildet fremstår som veldig hardt, noe som kan være på grunn av evt. komprimering, eller hard etterbehandling.

Bildet er ikke så rent og skarpt som man kan få, men dette ligger ofte i opptikken. (Jeg vet hvordan det er å ha bunnskrapglass)

 

Det du skal ha skryt for derimot er plasseringen av fuglen i bildet, men jeg syns du kunne kuttet litt mer i topp og front. Bakgrunnen er også utrolig fin, med bra kontrast fra motivet, men med merkbar støy.

 

 

Marius :)

Lenke til kommentar

Mr. Olsen!

 

Ok. Det var en lang fasit, for min del ble det litt vel bruksanvisning. Synes du var bombastisk da du skrev at den burde være et annet sted. Hvorfor? Fordi jeg ikke tror på noen som helst fasit ved foto. Hva som er et godt bilde er individuelt, derfor er det hyggelig å høre hva endre mener om bildet..

 

Men for all del: mange gode tips! :)

 

Vil legge til at dette ikke er et forsøk på artsbilde, er ingen ornitolog. Ville ha tomhet i bildet, for min del synes jeg det passet det bra at fuglen vendte bort. Men vi er da forskjellige..

 

Du nevner også hard komprimering eller bildebehandling, det må i så fall være hard komprimering. Tips for å gjøre dette "mykt"?

 

- Aker

Lenke til kommentar

Linerla er en vanskelig fugl, med tanke på fargene i drakten, og med sol til så er det utrolig vanskelig å eksponere en fugl med svart og hvit fjørdrakt, som linerla.

 

8961208[/snapback]

 

som du selv seier er fjærdrakta til linerla svart og hvit, at det hvite da er hvitt (eller overeksponert som du kaller det) er vel akkurat slik det skal vere?.

 

En annen ting jeg vil påpeke er fuglens positur. Den vender seg bort fra fotogarfen, og ikke slik den bør stå.

8961208[/snapback]

 

og på nettopp denne måten virker det som om fuglen ikkje har oppdaget vår kjære fotograf og oppfører seg slik den vanlegvis ville gjort. dvs ikkje vettskremt over ei frontlinse på størrelse med ein middagstallerken.

 

 

-med forbehold om at dette er mine subjektive meininger.

 

-nippy

Lenke til kommentar

Mr. Olsen!

 

Synes du var bombastisk da du skrev at den burde være et annet sted. Hvorfor?

Min oppfatning av et vellykket fuglebilde er når fuglen er vendt mot fotograf, og ikke på vei bort.

 

Fordi jeg ikke tror på noen som helst fasit ved foto. Hva som er et godt bilde er individuelt, derfor er det hyggelig å høre hva endre mener om bildet..

En mening vil alltid være uenig med en annens en, det er nok øyet som ser.

Jeg vet hva jeg vil være fornøyd med, og jeg vet hva jeg ikke vil være fornøyd med.

Vil legge til at dette ikke er et forsøk på artsbilde, er ingen ornitolog. Ville ha tomhet i bildet, for min del synes jeg det passet det bra at fuglen vendte bort. Men vi er da forskjellige..

Da ville jeg hatt et mye større utsnitt, med mer enn bare en fugl, for det blir mer som et artsbildet når det ikke er noe annet å sette øya på.

 

 

Du nevner også hard komprimering eller bildebehandling, det må i så fall være hard komprimering. Tips for å gjøre dette "mykt"?

Meget god opptikk gjør mye, og så lenge man holder seg unna "Brightness/contrast" i ps er man på god vei.

Lenke til kommentar

Linerla er en vanskelig fugl, med tanke på fargene i drakten, og med sol til så er det utrolig vanskelig å eksponere en fugl med svart og hvit fjørdrakt, som linerla.

 

8961208[/snapback]

 

som du selv seier er fjærdrakta til linerla svart og hvit, at det hvite da er hvitt (eller overeksponert som du kaller det) er vel akkurat slik det skal vere?.

8961453[/snapback]

 

Man finner detaljer i hvite fjerdrakter.

 

En annen ting jeg vil påpeke er fuglens positur. Den vender seg bort fra fotogarfen, og ikke slik den bør stå.

8961208[/snapback]

 

og på nettopp denne måten virker det som om fuglen ikkje har oppdaget vår kjære fotograf og oppfører seg slik den vanlegvis ville gjort. dvs ikkje vettskremt over ei frontlinse på størrelse med ein middagstallerken.

-nippy

8961453[/snapback]

 

Det gjør ikke bildet (Du vet det vi diskuterer nå) noe bedre ;)

 

Dadde vi diskutert/kommentert måten bildet er tatt på så hadde det vært noe helt annet, men som du sier det nå så passer det ikke inn i en slik diskusjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...