Gå til innhold

LØST: Fjernet en harddisk - store problemer

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skulle etter mye mas sette opp en eldre pc til min sønn og tok ut den ene harddisken som sto i min nye.

Nå starter ikke den nye.

Disken jeg tok ut har os'et fra den gamle pcen fortsatt intakt og kom fint opp på den gamle maskinen.

Når jeg skulle starte den nye maskinen uten den gamle disken får jeg NTLDR mangler.

Jeg har lest og testet det jeg finner om denne feilmeldingen, men kommer ingen vei.

Jeg misstenker at problemet kan ligge i at den gamle harddisken hadde partisjon c: d: og e: mens den nye hadde g: og h: og os'et på den nye maskinen var installert på g:

Når jeg prøver med repair fra OS cden ser det ikke ut til at den finner de to partisjonene på den nye sata disken, og jeg får ikke tilgang til filene på disken.

Så jeg står mao meget fast!

Anyone?

Det er Win XP Pro Norsk med SP2

Endret av stud3315
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Med "repair OS cden" mener du /fixboot & /fixmbr?

8957972[/snapback]

Ja, altså repair funksjonen på winxp cden.

Jeg har ikke testet fixmbr, men tviler på det hjelper når det ikke ser ut som om maskinen ser at det er et system installert

Lenke til kommentar

når jeg står ved c:\ og skriver dir får jeg dette:

an error occurred during directory enumeration

chkdsk gir dette:

The volume appears to contain one or more unrecoverable problems

det er jo skremmende, men jeg skal jo ikke ha slettet noe!?!?!

fixmbr hjalp ikke noe

diskpart forteller meg at jeg har c: på 131072 MB med 131071 MB ledig, og at filsystemet er ukjent

resten av disken vises ikke, og den hadde to partisjoner og er på 320gb

Jeg får den ikke opp igjen om jeg setter tilbake den gamle disken og alt som det var heller.......................

dæven døtte i h#¤%"#¤

Endret av stud3315
Lenke til kommentar

Du har antagelig fjernet System partisjonen. Hvis man er litt uforsiktig / uvitende så kan det lett bli slik at System og Boot er på hver sin disk.

Det er System som booter (med ntldr), mens Boot inneholder Windows. Hvis man installerer flere Windows så har man flere Boot partisjoner men bare en System.

System må helst være på en primærpartisjon som er aktiv. Hvis Boot partisjon er utvidet så er det svært vanskelig å gjøre den om til System.

Når du har tatt ut og satt inn disker så vil BIOS gjøre om på bootrekkefølgen, den må du selv inn å stille på.

Tallet 131072 tyder på at du bruker en Windows CD som ikke har 48-bit LBA (f.eks førsteugave av XP uten Service Pack). Slike CDer bør ikke brukes når man har disker større enn 120 GB, det kan fort lage rot på diskene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...