Gå til innhold

Korte intensitet økter

Anbefalte innlegg

Noen som vet om noen korte "spurt pause" intensitet økter? Hver så snill og forklart hvordan det gjøres.

Skal begynne å kjøre korte kardio intensitet økter de 2 dagene i uken jeg ikke trener.

Burde helst være korte økter som brenner mye fett selv om tiden er kort.

Og nei: Vil ikke ha noe gerilja kardio.

Endret av DNA
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er det vel strengt talt bare fantasien som setter noen grenser. Trenger ikke være noen smarting for å sette opp noen egne intervalløkter. Prøv med pyramideintervaller, langintervaller, kortintevaller, fartsleik, finn en bakke du kan løpe litt i. Osv.

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

Kan vel prøv å løpe fram og tilbake en bakke helt til utmattelse så ta 1 min pause og gjøre det samme igjen helt til jeg er helt kjørt.

Er ikke så fan av jogging som tar 100 år, så intensitet spurting tror jeg er tingen for meg :) Sånn at jeg blir fortere ferdig.

Endret av DNA
Lenke til kommentar

Ja, for eksempel. Pass på å ikke bli lei bare. Derfor jeg nevnte mange forskjellige intervalltreningsmetoder. Er jo kjekt med litt variasjon. Hvis du har noen løpebane eller noe i nærheten er det jo enkelt å løpe lengdebestemt pyramideintervall, eller for eksempel å ha tidsbegrensing på intervallene for å se fremgangen gjennom øktene. Er jo litt motiverende å se at man hele tiden kommer litt og litt lenger.

Lenke til kommentar

Jeg har gode erfaringer med bakkeløp (løper 5 ganger til toppen av en bakke) og "20/10" som går ut på at man spurter 20 sekunder / har pause i 10 sekunder. I 2x10min. Det beste er å finne en rett strekning å gjøre dette på, hvor du kan snu hver gang og prøve å komme tilbake til der du startet første gang for hver spurt.

Som tidligere sagt er det bare fantasien som setter grenser, lykke til :)

Lenke til kommentar

Gerilja kardio er en svært hard intervalløkt. Oppvarming en 4-5 minutter, åtte opp mot 100% spurter på 20 sekunder, med 10 sekunders hvile i mellom, for så å jogge ned i 4-5 minutter pluss.

Så vidt jeg har skjønt er det en "in-greie" for tiden ved deffing, og gjøres før frokost, og skal visst nok være så veldig bra for forbedring av aerob og anaerob kapasitet, og ha en god etterforbrenning av fett, uten at det tærer på musklene, uten at jeg har sett noen rapporter på noe av det overnevnte.

Lenke til kommentar

Treningen jeg kjører kan jeg godt tenke meg å anbefale. Jeg driver med thaiboksing og har funnet ut at å kombinere "langkjøring" og intervalltrening er en flott greie.

Det man gjør er:

Man tager en rute på fem kilometer (kan selvfølgelig reduserers hvis man ikke er i form til det). Man deler den så opp i fem poster, en per kilometer. Jogg i eget tempo til første post, gjøre eksplosive pushups, situps, amerikanere, knebøy og chinups, og se så til å sprinte ca. hundre meter. Etter det er det bare å jogge seg frem til neste post og repeter.

Det krever litt motivasjon, men fanden så bra trening det er. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...