Gjest member-101642 Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 (endret) Fyller atten år neste år. Av den grunn har jeg lyst på egen bil. Blir vel rettere å si at jeg MÅ ha egen bil. Har sett litt rundt på nettet, og funnet ut at Saab 900 ser ut som en grei bil. Kan noen fortelle meg litt om den? Jeg er villig til å strekke budsjettet til 20000, men ikke noe mer. Er det andre biler jeg bør se på i den prisklassen, eventuelt hvilke? Endret 27. juni 2007 av member-101642 Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 Når du sier at du vil strekke budsjettet til 20000, mener du at bilen kan koste intill 20000 eller at du vil bruke tilsammen 20000 på bil og det som kommer i tillegg? Bilhold er meget dyrt Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 20000 til innkjøp av bil. Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 Slenger meg på TheGnome her, fordi dette er den bilen jeg også har sett mest på i forbindelse med starterbil. Lenke til kommentar
DoReMi Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 Saab 900 e en helt grei bil, det er bra kvalititet, med morsomme løsninger som bare saab kan^^ Motorene er stabile å går langt! Finn deg en 92mod, rett før overgangen til det forrige kassoriet, å du får en bil med få feil! Lenke til kommentar
25TRD Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 Saab 900 e en helt grei bil, det er bra kvalititet, med morsomme løsninger som bare saab kan^^ Enig! Har hatt en 85-modell. Bunnsolide biler, men noe snodig plassering av motor/gear. Bak-fram, stablet i høyden, hellende på skrå til ene siden. Men veldig praktisk når man skal skifte clutch. Gearlås i stedet for rattlås kan være et pluss den dagen det går i vranglås. Gå for en 3- eller 5-dørs av den gamle typen. Den er veldig praktisk når du skal ha med litt bagasje. Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 Det er ikke bare plassering av motor og girkasse som er snodig. Den aerodynamiske utformingen av karosseriet, førermiljøet som ser ut som en cockpit, tenningslåsen på midtkonsollen mellom setene og du kan ikke ta ut nøkkelen uten at girstanga står i revers. Men jeg synes alle disse løsningene er geniale, og bilen er solid. Min 92mod har over 300000 km på telleren, og den har aldri hatt behov for noen større reparasjoner. Det er ikke så lenge siden jeg hørte om en kar i USA som hadde en 89mod med en million miles (1,6 mill km) på telleren. Som DoReMi skriver, er de siste årgangene av 1. gen 900 de mest feilfrie, og i tillegg fås de kun med 16v motor (8v motoren gikk ut av prod. i 1989). Lenke til kommentar
Zardoz Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 Det er ikke bare plassering av motor og girkasse som er snodig. Den aerodynamiske utformingen av karosseriet, førermiljøet som ser ut som en cockpit, tenningslåsen på midtkonsollen mellom setene og du kan ikke ta ut nøkkelen uten at girstanga står i revers. Men jeg synes alle disse løsningene er geniale, og bilen er solid. Min 92mod har over 300000 km på telleren, og den har aldri hatt behov for noen større reparasjoner. Det er ikke så lenge siden jeg hørte om en kar i USA som hadde en 89mod med en million miles (1,6 mill km) på telleren. Som DoReMi skriver, er de siste årgangene av 1. gen 900 de mest feilfrie, og i tillegg fås de kun med 16v motor (8v motoren gikk ut av prod. i 1989). 8961418[/snapback] Støtter de som anbefaler de seneste 900-modellene. De første 9-3`ene hadde dessverre en del problemer. Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 Hva med andre generasjons 900? Lenke til kommentar
DoReMi Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 da blir den dyrere igjen, og de første hadde en del barnesykdommer! Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 Ja, jeg er litt over TheGnome i forhold til pris, kan sikkert gå opp til 45,000. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 Dersom man vil ha en bil som er lett å mekke på selv, finnes det kanskje alternativer. I samme størrelse og pris kan både Scorpio og Omega være aktuelle. Jeg vet ikke hvordan deleprisene på SAAB er nå (har ikke hatt SAAB på noen år selv), men både Ford og Opel er kjent for å være rimelige. Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 Jeg vil ikke si at 900 er spesielt vanskelig å skru på. Clutchbytte og demperbytte er f. eks lettere enn på mange andre biler, da svinghjulet på motoren vender mot radiatoren og hjulopphenget fremme består av doble bærebruer (double wishbone), med fjær og demper separat på hver sin bru. Det er dog mange som synes det er komplisert å ta av toppen på motoren pga. registerkjeda. Man må få av toppen uten at kjeda faller nedi blokka, da kan det være lurt å feste f. eks en stål-kleshenger på den. Kjøper man deler fra riktig forhandler, er ikke deleprisen så høy. Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 Hvordan er det mest rust på Saab? Vet at Opel og Ford har vært veldig utsatt for rust, i hvert fall de bilene bekjente har hatt. Lenke til kommentar
boblikof Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 Hvordan er det mest rust på Saab? Vet at Opel og Ford har vært veldig utsatt for rust, i hvert fall de bilene bekjente har hatt. 8962699[/snapback] Et typisk sted hvor det ruster på den gamle Saab 900 er nede på dører/sider. Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 Flesteparten av 900erne jeg har sett ruster litt nederst på innsiden av dørene, gjerne mer på bakdørene enn de fremre. Jeg tror det skyldes dårlig drenering, slik at noe vann blir liggende i dørene. Ellers er det ikke et vanlig problem. Lenke til kommentar
ojstein^ Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 Vil du ha deg versting Saab , så sjekk linken under .. http://www.blocket.se/vi/12423103.htm?ca=13_s Selv så har jeg en Saab 900 -85 stående , og det er rust på hjulbuene og litt på dørene .. Mesteparten skyldes nok en dårlig lakkjobb fra forrige eier , men ellers en bunnsolid bil! Har tenkt å pusse opp mitt eksemplar i løpet av sommeren , lurer på hvordan det går.. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 Jeg har aldri fattet hvorfor saab ikke klarer å gå vekk fra de umåtelig stygge 3 eikede felgene sine. Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 Mener du Aero-felgene? Det er noen utgaver av dem jeg aldri ville ha hatt, men jeg synes de tidligere Aero-felgene (som man såvidt kan se litt av på linken OjsteiN_ la ut) er noen av de fineste felgene som finnes. Jeg fant en 900 på høggern med slike, men to av dem manglet. Lenke til kommentar
Hansiii Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Jeg har aldri fattet hvorfor saab ikke klarer å gå vekk fra de umåtelig stygge 3 eikede felgene sine. 8966597[/snapback] Hvis du mener Aero felgene er det første gang jeg har hørt om noen som ikke liker dem, det er de ultimate felgene for gamle 900'er. Og hva mener du med at SAAB ikke klarer å gå vekk fra de? Dagens Aero felger ligner jo ikke på noen måte på de gamle 3-eikede. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå