Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Luresms.com - virkelig lureri?


andeik

Anbefalte innlegg

Jeg er usikker på om denne egentlig bør høre hjemme på "netthandel", men siden jeg har et par juriske spørsmål setter jeg den her:

 

 

 

Det siste halve året har jeg vært med i Luresms.com der man kan sende såkalte Luresms til andre personer fra ukjent avsender. Da jeg registrerte meg, godkjente jeg selvfølgelig vilkårene for å bli medlem.

 

Dette står i vilkårene blant 37 andre vilkår:

----------------------------

7.2. Som medlem av luresms.com, godtar brukeren å motta en infomelding via sms hver måned. Maks pris på denne kan være 30 NOK.

----------------------------

 

Da er spørsmålet mitt; er det lov å gjøre dette uten å opplyse om pris i tekstmeldingen og sette det tydelig på internettsidene? I smsene står det; "Som medlem av Luresms.com får du en ringetone til 3 kr" osv. For å sende SMS må man i tillegg betale penger for dette, så det blir nesten som en slags dobbeltfakturering føler jeg.

 

 

 

Når jeg har sett på mobilregningen min har jeg bladd jeg tilbake helt siden jeg ble medlem for 6 måneder siden. I vilkårene står det Makspris 30 NOK. På hver eneste mobilregning har jeg derimot blitt trukket for 33 kroner. Her har Luresms.com bevisst trukket mer penger enn det som står i sine egne avtalevilkår. Er det da urimelig at jeg på rent prinsippielt grunnlag krever de 18 kronene de har trekt for mye tilbakeført til kontoen min?

 

 

 

På kontaktsidene deres er det ikke NOE informasjon om hvordan man kan komme i kontakt med bakmennene utenom et kontaktskjema? Er det ikke en regel som sier at slike nettsteder SKAL tilby telefonnummer og en kontaktadresse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7.2. Som medlem av luresms.com, godtar brukeren å motta en infomelding via sms hver måned. Maks pris på denne kan være 30 NOK.

 

Øh? Betyr dette at du faktisk BETALER for å MOTTA reklame? Jeg leser denne setningen slik: "En gang i måneden kommer vi til å spamme deg med reklame, men vi kommer maks til å fakturere deg 30 kroner for denne kjempenyttige informasjonen".

Lenke til kommentar
7.2. Som medlem av luresms.com, godtar brukeren å motta en infomelding via sms hver måned. Maks pris på denne kan være 30 NOK.

 

Øh? Betyr dette at du faktisk BETALER for å MOTTA reklame? Jeg leser denne setningen slik: "En gang i måneden kommer vi til å spamme deg med reklame, men vi kommer maks til å fakturere deg 30 kroner for denne kjempenyttige informasjonen".

8960871[/snapback]

 

 

Ja, du betaler for å motta reklame, og det er opplyst blant alle avtalevilkårene.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Her har du inngått en avtale med luresms.com. Enhver avtale stifter rettigheter for partene, men også plikter. Det er imidlertid ikke automatisk slik at ethvert avtalevilkår kan legges til grunn som bindende, fordi 1) det ikke er gitt at alle vilkår er vedtatt, og 2) fordi loven setter grenser for hvilke vilkår som kan aksepteres.

 

Her tror jeg det vil være lite aktuelt å påberope seg de generelle lovreglene, siden det skal en god del til for å anse et vilkår lovstridig (for de interesserte: Se avtaleloven av 1918 §§ 33 og 36). Det kan tenkes at det gjelder særlige lovregler om internetthandel e.l., men det kjenner jeg ikke til.

 

Da blir problemet redusert til et spørsmål om hvorvidt vilkåret er vedtatt. Høyesterett har ansett et vilkår å være vedtatt dersom avsenderen hadde rimelig grunn til å tro at mottageren aksepterte det.

 

Dette er et veldig skjønnsmessig vurderingstema. Noen momenter er imidlertid at 1) Man må forvente at folk har forstand nok til å foreta enkle undersøkelser av betingelsene før man inngår en avtale. Her er avtalevilkårene lett tilgjengelige, og oversiktelig presentert på nettsiden.

 

2) Avtalevilkåret er "gjemt" blant mange andre vilkår.

 

3) Vilkåret fremstår som noe ovverraskende og ubalansert: Man betaler for å få reklame! Slike vilkår vil man som regel ikke vente seg, og normalt vil det vel heller ikke være noen god grunn til å ha slike vilkår.

 

4) Beslektet med pkt 3 er at opplysningene fremstår som noe villedende: Det er jo gitt prislister for de ulike luremeldingene man kan sende. Dersom man får opplyst om at tjenesten koster så og så mye (x kr/sms), vil en gjerne ha en forventning om at det enten ikke finnes ytterligere kostnader, eller at tjenesteyter også opplyser om disse. Slik det hele fremstår, virker det som et visst bondefangeri: Man lokkes av de lave prisene, og inngår så avtalen - for så å bli fakturert mer enn ventet.

 

Men konklusjonen er langt fra klar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...