Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor gammel for å velge hvor man vil bo?

MrVilla

Anbefalte innlegg

Hei der.

Jeg har en sønn på 10 år som lurer fælt på når han kan flytte fra moren og hjem til meg.

Slik som det er nå så har jeg ikke foreldreansvar og stiller heller svært dårlig ved en rettsak. Imidlertid så vil guttungen flytte til meg men moren kommer aldri til å gå med på det. Det er bombesikkert.

Så spørsmålet er. Når kan han velge hvilken av foreldrene han vil bo hos?

Endret av MrVilla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann.

Fant dette ved et kjapt søk. Passer bra til din problemløsning, men jeg har villet tatt kontakt med et familievernskontor for å få undersøk litt videre :)

Når barnet er fylt 7 år, skal det få seie si meining før det vert teke avgjerd om personlege tilhøve for barnet, mellom anna i sak om kven av foreldra det skal bu hos. Når barnet er fylt 12 år skal det leggjast stor vekt på kva barnet meiner.

(Tatt fra lovdata.no)

Lenke til kommentar
Fant dette ved et kjapt søk. Passer bra til din problemløsning, men jeg har villet tatt kontakt med et familievernskontor for å få undersøk litt videre :)
Når barnet er fylt 7 år, skal det få seie si meining før det vert teke avgjerd om personlege tilhøve for barnet, mellom anna i sak om kven av foreldra det skal bu hos. Når barnet er fylt 12 år skal det leggjast stor vekt på kva barnet meiner.

(Tatt fra lovdata.no)

8957105[/snapback]

Det er vel, teoretisk sett, først ved fylte 18 år at barnet helt selv kan bestemme hvor det ønsker å bo. Likevel vil det i praksis være vanskelig å f.eks. "holde igjen" en 15-16 åring, dersom denne har bestemt seg for å flytte til den andre forelderen.

Lenke til kommentar

Ok. Takker for svar. Jeg fant noe lignende selv etter litt søking i ettertid i går men føler fortsatt at det er litt vagt. At det blir lagt vekt på gir meg lite å gå på når det gjelder hva som egentlig er avgjørende.

Slik jeg ser det for meg så blir det mekling og rettsak. Meklingen er forsåvidt grei, men en eventuell rettsak er jeg lite lysten på.....for alles del!

Mener å huske at man kunne ringe til noe familierådgivning å snakke med dem ja og undersøke det litt videre.

Når det er sagt så har jeg flere plasser lest at dersom guttungen tar bagen med seg og flytter inn til meg så skal det mye til før det kommer noen å henter ham mot hans vilje. Dette er dog ikke noen ønsket situasjon og ihvertfall ikke slik jeg vil ha det.

Tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Unnskyld meg, men det med at det skal legges stor vekt på barnets egen vilje.

Er kun bullshit.

+ det er altfor mange unge som jobber med det her, og ikke har nok livserfaring til å ta slike beslutninger.

Deilig å få det ut!

9006430[/snapback]

Javel? Kan du begrunne hvorfor det er "bullshit"?

Lenke til kommentar

Mye tull i den posten. Man trenger ikke livserfaring for å skjære gjennom med "tøffe" beslutninger. Man må rett og slett være tøff nok. Og når loven sier legge vekt på og legge stor vekt på (fra 12år), ja da skal man gjøre nettopp det.

Da antar jeg at far i dette tilfellet nesten må bo i en kasse, være alkoholisert eller ha en jobb som tilsier at barnet blir mye alene hjemme, særlig kveld / natt, for at barnet skal tvinges til å bli boende hos mor.

En annen sak de vil se på er om far kan ha påvirket ungen, snakket nedlatende etc. om mor, det vil igjen tale mot far. Og motsatt dersom mor har sagt usanne ting om far.

I en eventuell rettsak eller en mekling stiller du sterkt, iallefall fra barnet er 12. Sett fra mitt ståsted med den informasjonen jeg har blitt lagt fram.

Lenke til kommentar

Hmm....er ikke helt sikker på hva du mente SebastianS. Kunne du gitt meg noe mer? :)

Dette er en vanskelig sak for alle slik jeg ser det. Selv om jeg absolutt hadde synes det hadde vært fint å hatt guttungen boende hos meg så helligjør ikke målet middelet.

Man hører jo støtt og stadig at man skal ta hensyn til barnet, men lurer fælt på om dette teller når barnet vil flytte? Slik som lovene er (tilsynelatende) så virker det som at dem hører på det barnet har å si etter en gitt alder, og jo eldre desto mer tyngde får dem.

Nå må jeg ærlig innrømme at jeg tror han ville fått det bedre hos meg, men jeg har aldri nevnt noe til ham om det. Det er noe jeg overlater ham til å finne ut, og det er vel egentlig det han har gjort nå.

Å snakke usannheter om moren eller nedsettende om henne uansett er fyfy. At det taler imot meg er en ting, men tror det vil slå tilbake mot meg uansett om det er riktig eller ei og jeg skårer ihvertfall ikke noe poeng hos guttungen. Selv om han vil flytte til meg så er det ikke dermed sagt at han ikke er glad i moren.

Men men....uansett så er han bare 10 år så det blir lenge før det blir aktuelt med noen flytting foreløpig.

Endret av MrVilla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...