mysjkin Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 Jeg har en tabell med prøver (sample), hver prøve kan bli analysert og preparert en rekke ganger, så analysis og preparation tabellen har hver et felt sampleid som er en foreign key til sample.id. Jeg ønsker å telle opp hvor mange prepareringer og analyser som er valgt på hver prøve og tar select s.id, count(a.id) as nana, count(p.id) as nprep from sample s, analysis a, preparation p where s.id = a.sampleid and s.id = p.sampleid group by s.id Dette går jo ikke... Dersom det er både analyser og prepareringer på en prøve får jeg i begge kolonnene produktet av de to tallene... Det var jo da jeg fikk tenkt meg litt om egentlig ikke så overraskende (får en full join på analysis og preparation for hvert sample), men finnes det noen måte jeg kan få til dette på i en query? M. Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 Skal du hente ut denne informasjonen ofte ville jeg nok tatt "snarveien" og lagt inn et par int-er i sample-tabellen som inneholder antallet analysis og preparation. For å gjøre søkingen mye lettere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå