Gaby Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 Hei! Har en del PCer rundt om i huset, ikke alle med like god lagringsplass. Tenkte å sette opp en filserver. Men kan jeg egentlig bare bygge meg en helt ok PC, uten noe særlig grafikk eller prosessor, og bare hive en 500 GB inn i den og koble den på nettverk og bruke den som filserver? Eller har jeg misfortsått litt nå? Mvh, Frode Lenke til kommentar
aspic Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 (endret) Nei.. Du har absolutt ikkje misforstått.. Eg gjorde noko nesten identisk. Eg fekk mamma sin gamle pc (amd athlon 1,5GHz, 512mb ram, pci-skjermkort og nettverkskort). Så heiv eg berre inni ein 400GB harddisk. Pc'n låg eg oppo eit skap, og er berre tilkopla straum og nettverket (via kabel). PC'n administrerar eg via eit program kalla Radmin. Dette funker toppers for meg. =) Endret 27. juni 2007 av aspic Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 Hvis du vil spare strøm og penger kan du bruke en ekstern harddisk med nettverk (WD Mybook world edition e.l.) eller en NSLU2 og USB disk. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 Hvis du vil spare strøm og penger kan du bruke en ekstern harddisk med nettverk (WD Mybook world edition e.l.) eller en NSLU2 og USB disk. 8955838[/snapback] Gir jo rimleg dårlege oppgraderingsmogelegheitar.. =/ Ein gammal familiedata skal ikkje vere vanskeleg å oppdrive i desse dagar.. Lenke til kommentar
BlackH Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 Jeg har slitt med høy cpu bruk på eldre pc'er som har blitt brukt som filserver. F.eks. hadde jeg en AMD 1.2ghz pc før, fikk da 60-70% av 100mbit med cpu bruk på 100%. Prøvde så med Gbit, men den klarte ikke noe mer(antagelig pga cpu allerede gikk opp i 100%). DMA var på, og verifiserte at den stod på DMA-5 eller noe. Bytta filserver til en AMD 3000, og klarer nå en 20-25% på gbit, men fremdeles meget høyt cpu forbruk. Testa litt med jumboframes, men fikk det ikke til. (mest sannsynlig pga alle nettverkskortene mine var forskjellige, og ikke godtok like innstillinger. Så prøve heller ikke så mye). Noen andre med lignende problemer? Vil et nettverkskort beregnet for servere hjelpe noe på cpu bruken? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 Hvis du vil spare strøm og penger kan du bruke en ekstern harddisk med nettverk (WD Mybook world edition e.l.) eller en NSLU2 og USB disk. 8955838[/snapback] Gir jo rimleg dårlege oppgraderingsmogelegheitar.. =/ Ein gammal familiedata skal ikkje vere vanskeleg å oppdrive i desse dagar.. 8956667[/snapback] Det var vel en felles/ekstra lagringsplass han ønsket. Lar man en PC stå og bruke 200W i ett år så går det vel bortimot 1000.- bare i strøm? En ekstern NAS bruker noen få watt og gjør sikkert jobben som filserver. Det er klart en full PC er mere fleksibel, men spørsmålet er om han har bruk for mye ekstra og om det heller kan skaffes den dagen han har bruk for det. Lenke til kommentar
Gaby Skrevet 27. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2007 Stemmer.. En slik NAS-sak som la7dfa.com prater om kunne være interessant. Skal kikke litt mere på det. Takker for svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå