Gå til innhold

Skalleknarpen - Hvem, hva, hvor?

Anbefalte innlegg

Da jeg gikk på ungdomskolen hadde vi en lærer som var både morsom og vittig. Han kom med konkurranser i timen der premien kunne være en spade råtten snø på Skallestad. Han introduserte også do-draugen og et dyr som han kalte skalleknarpen. Skalleknarpus normalis og skalleknarpus hoggtannus. Sistnevnte var av den farlige typen med store hoggtenner. Vi syntes jo dette var morsomt, siden han var ekspert til å komme med de riktige komentarene til det riktige tidspunktet. Men vi trodde jo bare at det var noe han hadde kommet på. Så feil kan man ta.

Skalleknarpen - Biring i by'n

Dette var første resultat på Google etter skalleknarpen, og det tilsier jo at den ikke var min lærers fantasifulle invensjon. Derfor har jeg begynt å lure.. Hva i all verden er en skalleknarp, og hvor har den sin opprinnelse?

Skalleknarpen (Cnarpus vulgaris) er et ikkematerielt pelsdyr som ikke lever over store deler av Skandinavia. I Norge har ikke skalleknarpen funnet seg til rette fra Høkksund i sør til Kabelvåg i nord. Det har heller ikke blitt oppdaget enkelte individer i de østlige områdene av Polen. Det antas at skalleknarpen ikke kom til Bjørgvin med et skip i 1349.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Kan du ikke se i det sitatet ditt, så går 'ikke' igjen hele tiden, altså det er bare tull.

9030644[/snapback]

Men jeg har jo hørt ordet skalleknarp før, i den forstand at det er et slags dyr. Men da jeg viste læreren min denne siden for en lang tid tilbake hadde han ikke hørt noe om det. Hvem skapte fenomenet skalleknarpen?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Men jeg har jo hørt ordet skalleknarp før, i den forstand at det er et slags dyr. Men da jeg viste læreren min denne siden for en lang tid tilbake hadde han ikke hørt noe om det. Hvem skapte fenomenet skalleknarpen?

9044533[/snapback]

Skalleknarpen var et dyr som Rolf Just Nilsen (http://no.wikipedia.org/wiki/Rolf_Just_Nilsen) brukte i en parodi på en lektor som herjet i NRK på 60-tallet. Han het Per Hafslund og var var svært entusiastisk, han spiste blant annet slimål og hadde andre oppsiktsvekkende tig fore. Just Nilsen var en ypperlig imitator, og Hafslund må ha vært relativt lettparodiert med sin ville geriljamessige måte å undervise seerne på.

Lenke til kommentar

Do- draugen er forøvrig fra en sketsj som Harald Heide Steen Jr. og Rolf Wesenlund lagde som pariodier på Ingebrikt Davigs barnetimer, om blant annet Taremareby.

De hadde et par "barnetimer", en om dodraugen som satt nede i doen, og bare ventet på å ta tak i deg og dra deg ned i "kloakk- hola", den andre omhandlet Mjølkeheksa som bodde i melken. Husker enda den skrekkinnjagende setningen "Litago heiter kalven, Rotteslima heiter mjølkeheksa!".

Gjett om jeg kikket godt ned i glasset/doen en periode.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...