Gå til innhold

Guide: Vista-optimering

Anbefalte innlegg

Dere som tror indexering er for å finne en enkelt fil eller filnavn har ikke skjønt poenget.

Fordelen er at man søker på "innhold i filer" f.eks *.doc eller email store eller MP3 tags osv.

I eksempelet under har jeg på under 1 sekund funnet e-postene vedrørende mitt avira beta test regisrerings kode aktivering.

Funnet word dokumentet (brevet) jeg skrev om fysioterapi.

Funnet noen MP3 filer jeg har med tag= genre jazz/funk

beae52.png

2chrxhk.png

14uchso.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

pirking på fyren som skrev innlegget inc:

Advanced Windowscare Personal :no:

Advanced Systemcare Personal :yes:

ellers på raskere oppstart kan du legge inn dette:

vista bruker 1 kjerna av prosessoren til og boote. for at den skal bruke fler gjør følgene:

komme inn på msconfig - boot - Avangserte Alternativer - kryss av på Antall Prosesser - og velg antall kjerner vista skal ha til boot

Lenke til kommentar

vista bruker 1 kjerna av prosessoren til og boote. for at den skal bruke fler gjør følgene:

komme inn på msconfig - boot - Avangserte Alternativer - kryss av på Antall Prosesser - og velg antall kjerner vista skal ha til boot

Kult! Dette har jeg ikkje hørt om før. Dog tviler på at det hjelper noe særlig for oppstartstiden. SSD er tingen for det. Takk forresten :)

Lenke til kommentar

Med årene har jeg begynt å gjøre det smertlig enkelt (brukt windows siden win95). Jeg slår av dill dall effekter (windows 7 er det turn of visual effekts, ligendet funksjon på alle andreo win os). Så run - msconfig - slå av alt som starter av seg selv, for man klarer å starte det man ønsker selv. Og siste steget er å kjøre sikkerheten man trenger på ruteren og drite i Virus programmer firewall o.l (dette er beregnet på hjemme bruk). Alle filer du skal ha plasserer du på dvd plater eller en ekstern hardisk(bilder, save games osv). Detter er gjort sjekker du ca 1 gang i mnd at alle oppstarts programmer fortsatt er av og rensker pcen med feks ccleaner.

Voila pcen holder seg like rask hele tiden. Startet å komme frem til denne løsningen for ca 5 år siden da tillegsprogrammer samt virus programmer gjodet meg gal. Og det har fungert knirkefritt, men vet også at det krever at du vet litt om pc.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Det er bare tull.

Msconfig er for debugging purposes.

Denne boot ini switchen er ment for f.eks å styre om man vil boote med færre cores inn i windows sesjonen og faktisk kjøre med cpuer disablet under og etter boot.

Har man riktig multiprosessor HAL allerade installert i systemet vil booting alltid foregå med alle cores som default.

Se også

http://www.pcdoctor-guide.com/wordpress/?p=4773

Og , bad windows tweaks:

http://killerotakurobots.com/news/bad-windows-tweaks

Og

http://www.withinwindows.com/2008/08/09/tw...-with-msconfig/

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Når det gjelder å avslutte ubrukelige tjenester kan jeg anbefale The Elder Geek for XP og SpeedyVista for Vista som rådgivere. Ved å ta utgangspunkt i "Tweaked"-konfigurasjonen for sistnevnte, men gjøre noen små, personlige endringer, fikk jeg en merkbar bedre skrivebordsytelse. Med skrivebordsytelse mener jeg hvor raskt det tar å åpne Windows-tjenester som Kontrollpanel, Utforsker osv.

Lenke til kommentar

Hehe, fikk en Dell OEM-installert bærbar i hende i går. Nesten helt ny og meget bra hardware spec (2.2Ghz prosessor, 3GB ram, nvidia 8400M). Men den gikk ulidelig tregt. Årsak? Vista OEM installert med masse dill og drit fra Dell (og diverse andre partnere). Moralen er at den beste Vista-tweak om du har en OEM installert bærbar (Acer og Dell i særklasse vil jeg tro) er det bare å reinstallere fortere enn fy!

Faktisk opplevdes min 1,6 Intel Atom nettpc med 1gb ram som langt raskere til "normal bruk"; den kjører Windows 7 beta (installert fra scratch siden jeg ikke orket mer norsk xp home)...

Lenke til kommentar

Dårlige grunner til ikke å bruke det, hovedgrunn var at programmene muligens ikke ble riktig av-innstallert, bare å huke dem på før man av-innstallerer det. Brukt metoden i årvis å fungerer helt fint, om det skulle være noen programmer man ikke ønsker som sniker seg unna tar nok den måndlige sjekken seg av dette.Dette ser det kun ut som et bedreviter innlegg og ikke no virklig grunn til ikke å bruke msconfig til å holdet oppstarts prograsmmer i sjakk(av det jeg skummet over), jeg har som nevnt brukt denne metoden lenge helt uten problemer.

edit

jobb pc blir et annet kapitel, skriver her om hjemmepc.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Jeg synes det er forferdelig slitsomt og uoversiktlig å publisere samme blekke hver eneste gang med litt nytt i. Kan dere ikke heller lage en serie som kun gir det nye og linker til det gamle?

Orker rett og slett ikke bla igjennom 30 sider og skumme mye for 20ende gang.

Kall gjerne artikkelen også heller "Oppdatert: PC optimalisering". Dette blir som å få en bøtte med gamle bær hvor man skal finne de nye.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Enig med Simen1 , denne artikkelen burde vært kraftig oppdatert.

Punkter som for eksempel Hardware burde kunnet oppdateres med for eksempel :

*Ny OS disk SSD / eller 7200 Rpm 1 / 2 Tera , diskytelsen har sakte men sikkert gått opp på standard diskene og er nå oppe i ca 75Mb/s til 150Mb/s vs 50Mb for 5 år siden.

*Skrive litt om hvilke disker som gjelder og forskjellen mellom en SSD og normal 7200rpm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...