Gå til innhold

Guide: Vista-optimering


Anbefalte innlegg

Har nå hatt systemet på i to timer med det vanlige desktop m/antivirus CCC osv i systray. Samt IE7 med 8 faner(tabs), samme som isted. Nå holder memory forbruket seg på 31%.

 

Har beholdt EnablePrefetcher = 2 , men satt EnableSuperFetch = 3.

Fremdeles prefetches ikke applikasjoner , men superfetch hjelper tydligvis til å frigjøre ram mere dynamisk.

 

Cached memory har også gått ned fra 2900MB -> 2020MB med 1150MB free.

I forrige forsøk var det ca 2900MB cached med 280MB free.

 

 

Kan nesten tyde på at dette er den beste settingsen for optimalt memory management.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har nå hatt systemet på i to timer med det vanlige desktop m/antivirus CCC osv i systray. Samt IE7 med 8 faner(tabs), samme som isted. Nå holder memory forbruket seg på 31%.

 

Har beholdt EnablePrefetcher = 2 , men satt EnableSuperFetch = 3.

Fremdeles prefetches ikke applikasjoner , men superfetch hjelper tydligvis til å frigjøre ram mere dynamisk.

 

Cached memory har også gått ned fra 2900MB -> 2020MB med 1150MB free.

I forrige forsøk var det ca 2900MB cached med 280MB free.

 

 

Kan nesten tyde på at dette er den beste settingsen for optimalt memory management.

 

Nja, tror nok du skal prøve motsatt av det her :

MS ansatt om riktige instillinger til superfetch / prefetch

 

Bare husk å fjerne innholdet i prefetch folderen og readyboot etter du har gjort dette å husk det tar en stund før vista finner ut hva som behøves å caches og ikke (dermed litt større minnebruk til å begynne med).

 

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet001\Control\Se ssion Manager\Memory

Management\PrefetchParameters]

"BootId"=dword:00000046

"BaseTime"=dword:0ca25fa5

"VideoInitTime"=dword:0000000f

"EnableSuperfetch"=dword:00000001

"EnablePrefetcher"=dword:00000003

"EnableBootTrace"=dword:00000000

 

Litt mer redigering til :

 

Dword verdier : 1 : Boot only.

Dword verdi 2 : App only.

Dword Verdi 3 : Both.

 

Da ønsker vi med masse ram å ha superfetch på 1 , prefetcher på muligens 2 eller 1.

Må huske å rense folderen også etter å ha gjort dette.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Nix:

Det er dessuten mange poster på internett om denne beskrevne "tweak" og at den ikke funker.

Jeg fant dessuten samme link igår og har lest den igjennom.

 

Mener jeg har belyst årsaken til at folk ikke får denne "tweak" til å funke.

 

 

"EnablePrefetcher"=dword:00000003 medfører applikasjons prefetching + boot prefetching. Denne må settes til "2" hvis det kun skal prefetches boot.

Superfetch=1 eller 2 hadde ingen innvirkning på applikasjons prefetchingen sålenge enableprefetcher=3 . Prefetch folderen under windows cachet/fetchet fremdeles alt av applikasjoner.

Husk at superfetch er et ekstra funksjonslag oppå denne default prefetch.

Jeg har testet det ut - Ref tidligere post med innhold i \windows\prefetch folder.

Både folder ig innhold av layout.ini filen er renset mellom hvert førsøk deretter etterfulgt av "Rundll32.exe advapi32.dll,ProcessIdleTasks" for å bygge det opp pånytt etterfulgt av reboot.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Ser ut som du har rett med testene dine.

Har selv sjekket litt, og selv om du velger boot på begge så prefetches fortsatt calc.exe for eksempel.

 

Det som er snodig derimot er at minnebruken hos meg er på 16-17% med 1-1 , med andre settings så bruker jeg marginalt mer minne. Kan tyde på at Dword verdien betyr forskjellig fra superfetch til prefetch.

 

 

Edit : Ser nå årsaken til denne forskjellen, og det er hvordan vista kalkulerer buffringen, ved din settings så har jeg mer fysisk fritt minne, mens det er litt mer som er cached på hd.

Os fungerer forsåvidt best her med superfetch av og prefetch på.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Jeg har nå satt prefetcher til boot files og slått av SuperFetch helt.

Det er tydelig at Vista bruker mindre RAM nå. Programmene jeg bruker daglig starter litt tregere nå enn da jeg hadde prefetcher og superfetch på 3. Men det er ikke snakk om kjempe stor forskjell. Jeg har jo en rask harddisk, nemlig VelociRaptor. Nå etter boot så har jeg jo åpnet de programmene jeg bruker mest, så trenger ikke åpne dem før neste reboot sannsynligvis.

 

Programmene jeg har åpne er Firefox, Winamp, Screamer Radio, MSN, Outlook, Creative Console Launcher, ett Windows Explorer vindu og Task Manager. Under Memory står det at 1.76 GB er brukt. Cached er på 1118 MB og Free på 5851 MB. (har 8GB RAM) Jeg får se åssen dette funker.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Vel vi kan tweake Vista hele dagen lang, men uansett så bruker det mer minne enn XP. Kan jo lure på om det er verdt det å ha Vista. Menne selv om Vista sluker RAM så det holder, så har jeg jo 8GB, så klarer meg vel. Fristet til å legge inn XP x64 igjen bare for å teste forskjellen.

 

På min tweaka Vista installasjon med følgende programmer åpne :

Firefox, Winamp, Screamer Radio, MSN, Nero, uTorrent og Creative Console Launcher så bruker systemet hele 2.51 GB RAM! Jeg er sikker på at med XP så hadde minneforbruket vært minst 1GB mindre! Noe å tenke på eller hva...

 

Edit: Kan nesten tenkes at det er en memory leak ett eller annet sted...

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Det der bruker nok ikke 2.5GB . Du blir kanskje "lurt" av caching. Ledig minne i cache rapporteres ikke som free phys ram.

Åpne taskmanager processes og sett visning på working set memory.

Summen av disse er hva alle applikasjoner bruker av fysisk ram i øyeblikket . Legg dette sammen med kernel memory i performance så har du svaret.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
EnablePrefetcher=1 prefetcher applikasjoner.

Ha denne til 2 for kun boot prefetch

Kun boot innstillingen fungerer høyst tvilsomt hos meg, og selv etter mye testing så er den mer til pynt enn fornuft. Merk, dette er på Server 2008, men tror nok det er det samme som Vista siden det rapporteres av Vista brukere også, og mener å huske de ikke ga noen gevinst når jeg kjørte Vista.

 

Noe som fungerer brukbart dog, er å kun ha "EnablePrefetch" på "3", og fjerne "EnableSuperfetch" key fullstendig, stopp SuperFetch Servicen og tøm Prefetch mappen. Start Superfetch servicen igjen og la den stå på "Automatic", ta så en reboot, og man sitter så igjen med noe av det samme som på XP. Prefetch mappen fylles etter åpning av programmer og reboots, og programmer åpner en god del raskere. Men, det man ikke har med denne innstillingen, er den forferdelige disktrashinga, ikke i det hele tatt faktisk, og man har svært lav minnebruk. Litt i pose og sekk....

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Det er det jeg har nevt før (tidligere post) som er feil med den "guiden" når det gjelder EnablePrefetcher entryen og verdien av denne.

EnablePrefetcher dword = 2 -> Prefetch Boot

EnablePrefetcher dword = 1 -> Prefetch Applikasjoner

EnablePrefetcher dword = 3 -> Prefetch Boot+Applikasjoner

 

 

Man ser lett at kun boot er satt.

Da skal kun filen "NTOSBOOT-B00DFAAD.pf" ligge i \Windows\Prefetch folderen.

Lenke til kommentar

Da har du gjort "noe" galt.

 

-Endre registry entrys. Ha EnableSuperfetch enten til 2 eller 0.

(Merk at det må være på CurrentControlSet)

-Slett alle *.PF filer i prefetch folder.

-Åpne layout.ini i notepad

Slett alle linjer fra fila , og lagre

La kun

[OptimalLayoutFile]

Version=1

være igjen.

-Kjør Rundll32.exe advapi32.dll,ProcessIdleTasks , vent til aktiviteten er avsluttet - restart

post-35394-1222077822_thumb.png

Lenke til kommentar

Om du tenker på cached verdien i taskmanager er dette Vistas Memory Management.

Superfetch påvirker selfølgelig denne , men superfetch er ikke synomymt med cache av eller på .

 

Det er andre tweaks man kan gjøre.

På bildet vedlagt er Vista startet og latt stå med desktop i ca. 6 minutter , systemet har 4GB ram.

EnablePrefetcher = 2

EnableSuperfetch = 0

NtfsMemoryUsage = 2 denne ligger under HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\FileSystem

post-35394-1222082065_thumb.png

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Herregud for en slapp drittartikkel. Tydelig at her skal man liste opp velkjente triks opp og i mente for n-te gang over nittitusen sider kun for å få annonseoppslag. Patetisk - hardware.no burde være forbeholdt et visst kunnskapsnivå når det gjelder artikler - dette er jo myntet på Ola Nordmann av den typen som putter giroen i cd-rom spilleren slik som på en reklame for noen år siden.

 

Dette var skammelig, ta heller å start en søsterside n00b.no og flekk disse stathore-artiklene over. Jeg gidder ikke å drive å besøke hw.no forsiden hvis jeg må bla gjennom slikt tull som dette her - og det er langt ifra et engangstilfelle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...