Gå til innhold

Hvordan kan jeg stille RAW i CANON 400d

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei der

det hadde vaert en svaert god ide hadde det ikke vaert for at jeg er paa ferie og menyboka hjemme.

Vil bare ha svar paa to kjappe sporsmaal.

Hvordan stille inn RAW

Og hvordan jeg kan bestemme fokuspunkter som skal brukes.

Er rimelig lei av at kameraet velger feil punkter.

Har mistet mange gode fuglebilder paa denne maaten !! :no:

Bare svar meg paa disse to folkens takker paa forhaand.

" Hvordan stille inn RAW

" hvordan velge lukkertid

" hvordan stille inn fokuspunkter selv

Endret av Max50
Lenke til kommentar

Synes å huske at det kan gjøres slik.

RAW: Menu - Image Size - velg RAW.

Bestemme fokuspunkt: Trykk på knappen oppe til høyre som har et rutenettsymbol. Bruk hjulet til å velge hvilke fokuspunkt som skal brukes ved å se på LCD skjermen eller inn i viewfinder.

Edit:

Lukketid kan f.eks spilles ved å gå til Tv (Time value) modus.

Jeg anbefaler deg å ta en skikkelig runde med manualen og kjøpe deg en fotobok så snart du kommer tilbake fra ferie. Lykke til!

Endret av Freem@n
Lenke til kommentar

Freeman

takk skal du ha

men meny og image size hvor finner jeg image size

Jeg kjenner til quality og der er den paa L

Hvor finner jeg mulighet til aa bytte til RAW

Endret av Max50
Lenke til kommentar
Freeman

takk skal du ha

men  meny og image size hvor finner jeg image size

Jeg kjenner til quality og der er den paa L

Hvor finner jeg mulighet til aa bytte til RAW

8955140[/snapback]

Du må velge en annen modus enn grønn firkant. Du har ikke muligheten til RAW (og en del annet snadder) i grønn modus. Det er derfor du ikke finner valget.

Lykke til med bildene.

Tom

Lenke til kommentar

YES

takk igjen freeman da har jeg fikset RAW og Dette med lukkertid.

Men hvilken lukkertid anbefales paa fuglemotiver og hvilken lukketid og slikt bor jeg bruke paa vidvinkel og Telezoom .

fikset punktene ogsa !

Lenke til kommentar
Gjest member-101642
YES

takk igjen freeman da har jeg fikset RAW og Dette med lukkertid.

Men hvilken lukkertid anbefales paa fuglemotiver og hvilken lukketid og slikt bor jeg bruke paa vidvinkel og Telezoom .

fikset punktene ogsa !

8955235[/snapback]

Først vil jeg at du leser fotokompendiumet som ligger her på forumet. Deretter vil jeg råde deg til å prøve deg frem selv. Det er umulig for oss å si hvilken lukketid du skal bruke i enhver situasjon. Man lærer mye av å prøve og feile. Ta mange bilder og lek deg med kamerainnstillingene. Til slutt vil jeg ønske deg lykke til videre. Det er et godt kamera du har skaffet deg, så du får nok mange fine fotostunder i tiden fremover.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar

Hei!

Da har jeg forstatt gronn modus passer ikke med RAW

kan jeg bruke landskap og portrett istedet paa fuglemotiver med telezoom.

Eller hvilke motiver bor jeg bruke.

Og hva med Canon 10-22 mm

Hvilke standard lukketid , ISO , og modus anbefaler dere meg til aa begynne med.

Takker igjen !! venter spent

Lenke til kommentar
Gjest member-101642
Hei!

Da har jeg forstatt gronn modus passer ikke med RAW

kan jeg bruke landskap og portrett istedet paa fuglemotiver med telezoom.

Eller hvilke motiver bor jeg bruke.

Og hva med Canon 10-22 mm

Hvilke standard lukketid , ISO , og modus anbefaler dere meg til aa begynne med.

Takker igjen !! venter spent

8955335[/snapback]

Les svaret mitt ovenfor. :)

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=490679&st=0

Lenke til kommentar

Hei TheGnome og resten

takk linken det ser svaert lovende ut!!

Men jeg skal ut hvert oyeblikk hver litt greie og gi meg svar paa dette hvertfall please.

\

Canon 10-22 mm

Hvilken standard lukketid , ISO , og modus anbefaler dere meg til aa begynne med. jeg skal ta bilder av landskaper , havet og fjell.

baadde daarlig lys og svaert sterk lys

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Du kan i hvert fall bruke ISO 100, siden det er høylys dag der du er nå. Mest sannsynlig. Kanskje Av-modus passer? Det optimale hadde vært M, men da får du mer å holde styr på.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar

Siden du opplagt ikke har den fjerneste ide om hva du driver med så er du vel best tjent med å kjøre grønn modus hvis bildene du skal ta nå er viktige for deg.

Det er det sikreste med tanke på bildene; bedre med nogenlunde ok eksponerte JPG-bilder enn RAW som er helt på bærtur.

Lenke til kommentar

Siden du opplagt ikke har den fjerneste ide om hva du driver med så er du vel best tjent med å kjøre grønn modus hvis bildene du skal ta nå er viktige for deg.

TheCooler alle begynner et sted .

TheGnome

hva med lukketid og vidvinkel

skal teste ut M' en men hvorfor er den mer styr .

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

M er mer styr. Da kontrollerer du blenderåpning, ISO, lukkertid og alt annet selv. Du må kort fortalt stille inn alt manuelt. Men som sagt, les fotokompendiumet og bruksanvisningen før du spør her inne. Det er bra at du ønsker å prøve deg frem, men det er kanskje en idé å lære seg grunprinsippene før man stikker ut og skyter vilt med RAW og manuell eksponering.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar

TheCooler  alle begynner et sted .

Det er riktig, men poenget hans var at ferien er kanskje ikke rette sted å begynne med slikt om en ikke har satt seg inn i det på forhånd.

Autofunksjonene i kameraet er såpass bra at det er mindre sjand for de lager tull enn om man risikerer å bruke innstillinger en ikke er helt klar over hva gjør, og mister ett bra motiv man kanskje ikke får sjansen til å fotografere igjen....

Raw er en en fordel, men bruk god tid på dette hjemme, ta mange bilder, lær kameraet og innstillingene/manualen å kjenne, og du vil raskt beherske raw.....men jeg ville ikke begynt på ferie uten noe som helst dokumentasjon.....

Lenke til kommentar
TheCooler  alle begynner et sted.

8955504[/snapback]

Selvfølgelig - og å prøve og feile er jo en super måte å lære på.

Men som jeg sa; hvis du er på ferie og faktisk har interesse av å få nogenlunde ok bilder du kan beholde istedet for bare å eksperimentere (sannsynligvis med enorm feilprosent) så kjør full auto.

Hvis det ikke spiller noen rolle om du får gode bilder fra ferien så er det selvfølgelig bare å 'go wild' :)

Endret av TheCooler
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...