Gå til innhold

sykemeldt , hva har jeg krav på?

Anbefalte innlegg

jobber som kokk, og er blitt sykemeldt 2 uker

den første uka er jeg oppført med 57timer

den andre uka har jeg ferie,

og jeg går på timelønn,

syns jeg kan huske i følge tariffen at ferien blir kanselert, og at jeg får vanlig betaling den uka jeg har ferie. 5*7 timer , og at jeg får ferien tilgode..

får jeg da 57t for første uka , og 5*7t for andre uka og så får jeg ferien tilgode.. ?

prøvde å finne dette igjen i tariffen men det var håpløst...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du har tariffavtale, hva med å spørre fagforeninga di? Eller tillitsvalgt på jobben?

EDIT: om du bare er vanlig kokk, så er det etter hva jeg vet ikke lov å sette deg opp 57 timer, det er ikke lov å planlegge overtid etter hva jeg kjenner til.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Bare et vennlig tips toazty: med en gang man begynner å kreve noe fra arbeidsgiveren alà "jeg har krav på...", så skaper dette oftest bare dårlige relasjoner med arbeidsgiveren :)

Edit:

Det er aller best å fremme et krav med indirekte spørsmål til arbeidsgiver som..

- Er det slik at jeg..

- Jeg hadde den oppfattning av at...

- Er det slik ordning som jeg har hatt tidligere med at...

Dette da gjelder selvfølgelig dersom du må ta dette opp med arbeidsgiveren ;)

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar

heh... arbeidsgiver har ingenting han skulle ha sagt hvis det står i tariffen... han har selv sagt at han skal følge tariffen til de grader han klarer det.. , men er ikke vits å bruke krefter på noe hvis jeg ikke er helt sikker på om jeg har krav på det eller ikke.. derfor posta eg detta...

har enda ikke fått svar :D

Lenke til kommentar
har fortiden ikke tillitsvalgt på jobb... hu slutta for et par uker siden..

jeg jobber litt mye fortiden og trenger penger , har bedt om ekstra vakter før sommeren , derfor 57 t, den veka...

8954387[/snapback]

Du har ikke "krav" på det som utgjør overtid (av de 57 timene). Det er normaltiden som evt. danner grunnlaget for sykepenger (utgjør kanskje 7*5 timer ut fra innleggene dine).

Lenke til kommentar

for arbeidsgiver er på ferie, og nestkommanderende er en tosk som bare vil tjene penger, så han ville ikke ha hjulpet meg stort der..han sa " det var godt jeg hadde ferie den ene uka, for da slapp vi å betale sykepenger til deg"

kan jo kontakte fellesforbundet.. menne satt nå forran pc'en her å tenkte jeg kunne se om det var noen glupe j*vler som satt her :D

Lenke til kommentar
heh... arbeidsgiver har ingenting han skulle ha sagt hvis det står i tariffen... han har selv sagt at han skal følge tariffen til de grader han klarer det.. , men er ikke vits å bruke krefter på noe hvis jeg ikke er helt sikker på om jeg har krav på det eller ikke.. derfor posta eg detta...

har enda ikke fått svar :D

8954417[/snapback]

Spørsmålet her er ikke hva arbeidsgiver har å si eller ei - spørsmålet er hvor godt forhold til ønsker å ha til han.

Folk som maser om alt de har krav på osv er noe arbeidsgivere rett og slett ikke setter pris på. Uansett om de har rett eller tar feil, så er det enkleste faktisk å prate med arbeidsgiver 1 on 1, og finne ut hvordan man skal gjøre dette med sykepenger osv.

De fleste vet nemlig godt hva du har krav på, og vil hjelpe deg :). Du må bare gjennomføre på en verdig måte.

I min tid som vanlig ansatt har jeg hørt utrolig mye rart fra kolleger (som har sluttet for en stund siden..) ang hva man visstnok har krav på :).

Lenke til kommentar
har fortiden ikke tillitsvalgt på jobb... hu slutta for et par uker siden..

jeg jobber litt mye fortiden og trenger penger , har bedt om ekstra vakter før sommeren , derfor 57 t, den veka...

8954387[/snapback]

Du har ikke "krav" på det som utgjør overtid (av de 57 timene). Det er normaltiden som evt. danner grunnlaget for sykepenger (utgjør kanskje 7*5 timer ut fra innleggene dine).

8954438[/snapback]

men nå e det egentlig den ukå eg har ferie eg tenke på , om eg får 5*7t der og ferien til gode..

de 57 timene jeg har den første uka får jeg, ingen overtid eller noe.. men får betalt vanlig lønn for de 57 timene

Lenke til kommentar

har selv steget ganske bra i gradene der jeg jobber og har fra første stund mast fra første stund... greit nok at arbeidsgiver blir litt små sur for det.. men han vet selv at han har tapt hvis det står i tariffen, og jeg maser bare om store og tunge saker

Lenke til kommentar

Hvis du har avtalt ferie i perioden mener jeg at du ikke skal ha betalt.

På sykemeldingen er det noen punkter man må krysse ut..blandt annet om du skal avikle lovbestemt ferie elns..

Har aldri krysset av den når jeg har vært sykemeldt, men tipper du ikke får dekket de dagene..

Endret av Xander^
Lenke til kommentar

Ferieloven sier dette om sykdom og ferie:

§ 9. Ferieavvikling under sykdom, permisjon, arbeidskamp mv

(1) (Ferieavvikling under sykdomsfravær mv)

Arbeidstaker som blir helt arbeidsufør før ferien, kan kreve at ferien utsettes til senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes senest siste arbeidsdag vedkommende arbeidstaker skulle hatt før ferien.

Arbeidstaker som har vært helt arbeidsufør minst 6 virkedager i ferien, kan kreve at et tilsvarende antall virkedager ferie utsettes og gis som ny ferie senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes uten ugrunnet opphold etter at arbeidet er gjenopptatt.

Når det gjelder hvor mye du skal ha i sykepenger reguleres dette i utgangspunktet av folketrygdlovens §8-28 og §8-29

Endret av lykkeliten
Lenke til kommentar

ahhh.. ok..

men det går vel ikke over til folketrygden før den 16. dagen jeg er sykemeldt?

er vel bedriften min som betaler ut sykepenger frem til den 16. dagen hvis jeg ikke tar helt feil ... ,

har fått flytta ferie uka mi til en senere periode.. men sitter fortsatt å lurer litt på om jeg får betalt for den uka ..hmhm..

etter det jeg forstod, så hadde jeg ikke blitt trekkt i lønn hvis jeg hadde vært fastlønnet, kanskje ta meg ein liten prat med fellesforbundet i morgen,..

og virkedag i hotell og restaurant bransjen, er det 7 virkedager i uka i den bransjen, er jo arbeid hver dag ..?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...