Gå til innhold

Ny Linux-driver fra AMD/ATI

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

AMD/ATI har nok tapt ein del kroner på meg på grunn av dårlig støtte for Linux/FreeBSD og Solaris (Ja, kjører alle sammen :p).

De kunne ha selt alternativ for disse korta, som eg har kjøpt tidlegare i år:

2x7600GS AGP

1x8600GTS PCIe

Og om alle Linux brukarar kjøper Nvidia framfor ATi, så har dei nok tapt ein del, og det berre på grunn av manglande/dårlig støtte.

Lenke til kommentar
En bekjent av meg har et Ati radeon x1950pro, funket fint med ati dirvern.

8956305[/snapback]

I mitt tilfelle så funker det stikk motsatt... får det ikke til å funke i det hele tatt... :thumbdown:

8956459[/snapback]

Har du siste versjon av drivern? hvilken distribusjon?

8956852[/snapback]

Kjører Kubuntu feisty_64bit, prøvde med den nyeste driveren for noen timer siden, men uten hell. en bekjent av meg har kubuntu(32) og samme skjermkort, men han får det heller ikke til å funke. :hmm:

Lenke til kommentar
AMD/ATI har nok tapt ein del kroner på meg på grunn av dårlig støtte for Linux/FreeBSD og Solaris (Ja, kjører alle sammen :p).

Som sagt før, ATI mangler støtte for FreeBSD og Solaris, det er GNU/Linux-støtten som er dårlig. For de av oss som ønsker full støtte for skjermkort, med kontrollpanel og god 3D-ytelse i FreeBSD og Solaris er det fortsatt slik at skjermkort fra nVIDIA er det eneste alternativet.

Lenke til kommentar

Har lest den. Og igjen, her er nVIDIA mye flinkere. Slipper de et nytt skjermkort, er støtten for dette på plass innen rimelig kort tid. Og BSD/UNIX-støtten har blitt merkbart bedre med årene. Før var det sjeldent at det kom nye drivere for FreeBSD/x86 (ca en gang i året), men for et par år siden skrudde nVIDIA opp tempoet og begnyte å lansere nye FreeBSD/x86-drivere samtidig som linux-driverne. Og de introduserte også støtte for Solaris. Også disse slippes samtidig som driverne for GNU/Linux og FreeBSD/x86. I tillegg vil nVIDIA introdusere støtte for FreeBSD/amd64 (eksisterer ikke i dag) når FreeBSD-utviklerne fikser en del mangler i FreeBSD/amd64 kjernen som nVIDIA krever at blir gjort.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
En av grunnene til at jeg kjører ett 6600GT kort i maskinen min kontra ett X800XT.... Blir ikke mer ATi på meg før de ordner driverne

8958164[/snapback]

Og det GF6600-kortet gir merkbart høyere ytelse enn X800-kortet. Byttet fra X800 Pro til GF6800GT for en stund siden. 6800-kortet var over dobbelt så raskt i GNU/Linux som det X800-kortet jeg hadde. Og disse kortene skal være ca jevnbyrdige i Windows. I tillegg har GeForce-kortene lenge hatt gode innstillingsmuligheter, noe ATI ikke har hatt tidligere. Og så var det det med FreeBSD og Solaris igjen, da, hvor ATI kun bidrar med et eneste stort vakuum. Skal man f.eks. ha 3D-støtte og TV-ut i FreeBSD og Solaris 10 kan man bare glemme ATI først som sist. Da er nVIDIA eneste alternativ.

Lenke til kommentar
X-server 1.3 støtte kom i forrige versjon :)

Har enda ikke fAtt linux-stOtte til mitt X1950 kort. Storskuffendes.

8955617[/snapback]

Støtte for ditt kort har vært her leeeengeeee

8955937[/snapback]

En bekjent av meg har et Ati radeon x1950pro, funket fint med ati dirvern.

8956305[/snapback]

Vel vel. Kjører XGl, Ubuntu.

Det lagger til-og-med i CS 1.6. Får fra 20-60fps. Og det uten beryl\compiz på.

Lenke til kommentar

8958588[/snapback]

Forsøk å kjøre i vanlig gnome og ikke XGL. Direct Rendering skal vistnok ikke fungere med XGL.

8958631[/snapback]

Da får jeg knappe 40fps, med enorme drops helt nedtil 5fps.

MEN

Holder på å innstalerer fresh Ubuntu nå.. 32bit version denne gangen.

Skal jeg innstalere via konsoll\enable via "Håndtering av ufrie drivere", eller downloade filen fra AMD\ATI og innstalere? I så fall, hvilket kort skal jeg velge? X1950 serien er jo ikke på listen.

Lenke til kommentar
Har lest den. Og igjen, her er nVIDIA mye flinkere. Slipper de et nytt skjermkort, er støtten for dette på plass innen rimelig kort tid. Og BSD/UNIX-støtten har blitt merkbart bedre med årene. Før var det sjeldent at det kom nye drivere for FreeBSD/x86 (ca en gang i året), men for et par år siden skrudde nVIDIA opp tempoet og begnyte å lansere nye FreeBSD/x86-drivere samtidig som linux-driverne. Og de introduserte også støtte for Solaris. Også disse slippes samtidig som driverne for GNU/Linux og FreeBSD/x86. I tillegg vil nVIDIA introdusere støtte for FreeBSD/amd64 (eksisterer ikke i dag) når FreeBSD-utviklerne fikser en del mangler i FreeBSD/amd64 kjernen som nVIDIA krever at blir gjort.

8957769[/snapback]

Virker ikke som du har lest artikkelen.

Lenke til kommentar
Dette er nok artikkelen astrox snakket om, som vistnok skal forklare grunnen til at ati er tregere til å putte inn nye funksjoner/støtte i driverne.

8957520[/snapback]

Stemmer det!

Når det gjelder åpen kildekode drivere fra ATI tror jeg det ikke før jeg får se det. Med jevne mellomrom kommer det artikler på digg.com om utviklere som har inngått "non disclosure agreement" med ati og bare fått gammel og/eller mangefull informasjon. Kode som er ferdig og sendt til ATI for godkjenning blir aldri lansert og slike ting.

Nei.. første og siste gang med ati kort!

Lenke til kommentar

8958588[/snapback]

Forsøk å kjøre i vanlig gnome og ikke XGL. Direct Rendering skal vistnok ikke fungere med XGL.

8958631[/snapback]

Da får jeg knappe 40fps, med enorme drops helt nedtil 5fps.

MEN

Holder på å innstalerer fresh Ubuntu nå.. 32bit version denne gangen.

Skal jeg innstalere via konsoll\enable via "Håndtering av ufrie drivere", eller downloade filen fra AMD\ATI og innstalere? I så fall, hvilket kort skal jeg velge? X1950 serien er jo ikke på listen.

8958692[/snapback]

Hmmm... Etter hva jeg husker bruker Ubuntu Feisty Xorg7.2, noe som enda ikke er støttet av ATI ifølge det som står når jeg skal laste de ned. Derfor, tror jeg, er du nødt til å bruke "Håndtering av ufrie drivere", tviler derimot på at det som er der er siste version enda, men vet ikke da jeg ikke bruker Ubuntu selv.

Lenke til kommentar
Virker ikke som du har lest artikkelen.

8958822[/snapback]

Den har jeg forlengst lest. Likevel vil jeg si det er for dårlig av ATI slik det er i dag med driversituasjonen. Utviklingssyklusen betyr at det tar lang tid før nye funksjoner kommer inn i driverne. Det betyr at vi må vente en god stund på at linux-driverne skal støtte de nye Radeon HD2xxx-kortene, noe som ikke er bra nok.

Lenke til kommentar
Og så var det det med FreeBSD og Solaris igjen, da, hvor ATI kun bidrar med et eneste stort vakuum. Skal man f.eks. ha 3D-støtte og TV-ut i FreeBSD og Solaris 10 kan man bare glemme ATI først som sist. Da er nVIDIA eneste alternativ.

8958258[/snapback]

Markedet er antakeligvis ikke så stort i de leirene, siden både Solaris og *BSD brukes mest til servere. Og da trenger man ikke fete 3D-kort.

Men at det hadde vært postivt med støtte er jeg såklart enig i. Og da fins det bare én fornuftig løsning - gi ut frie drivere eller i hvertfall spesifikasjoner slik at andre kan lage frie drivere. Det er nemlig den eneste måten å garantere framtidig støtte for alle platformer. Selv om hverken tror eller håper at det skjer, så kan du faktisk risikere at nVidia når som helst dropper støtten for plattformer som de ikke lenger ser økonomisk interesse i å støtte (f.eks. FreeBSD/Solaris). Og da sitter man med skjegget i postkassa.

Derfor: Frie drivere til folket :thumbup:

Dessverre er det bare Intel som tilbyr dette i dag. Hørte jo rykter om at ATI skulle åpne driverne, men jeg tror det ikke før jeg får se det :(

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Selv om hverken tror eller håper at det skjer, så kan du faktisk risikere at nVidia når som helst dropper støtten for plattformer som de ikke lenger ser økonomisk interesse i å støtte (f.eks. FreeBSD/Solaris). Og da sitter man med skjegget i postkassa.

Selvfølgelig, nVIDIA kan når som helst droppe støtten for FreeBSD/Solaris, men det er svært lite trolig at de kommer til å gjøre nettopp det. Før 2005 var det svært lite aktivitet på FreeBSD-driveren (det gikk et år mellom hver release av drivere), men i 2005 skrudde nVIDIA opp tempoet og FreeBSD-driverne fikk plutselig samme release-syklus som Linux-driverne, samtidig som at nVIDIA introduserte full støtte for Solaris 10. Det forteller i hvert fall meg at bred plattformstøtte er et viktig element for nVIDIA. Nå blir driverne for GNU/Linux, FreeBSD og Solaris 10 gitt ut samtidig, og de holder samme versjonsnummer. Eneste drivervariant som ikke holder samme tempo er driveren for Linux/IA64 (Itanium). Den ser ut til å ha blitt droppet. Men igjen, hvor mange er det som sitter på en Itanium-maskin?

Lenke til kommentar

Det er vell bare spesielle HP Servere som går på Itanium.

Og sitte å bruke en slik maskin til vanlig bruk... tror ikke du hadde brukt den lenge... de er ikke stille... de bråker vanvitig mye :p

Så droppe støtten der er vell så som så.. ingen som putter i noe pro skjermkort i disse uansett...

(enormt mange ..........)

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...