Palme Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 Huff nei. Jeg holder meg til Intel og nVIDIA på skjermkortfronten. Det går virkelig i sneglefart med GNU/Linux-stusselige AMD/ATI. Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 Nesten ett år etter at Nvidia la inn støtte for AIGLX i driverne sine sitter fortsatt AMD/ATI-tilhengerne og venter. Les mer Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 Jeg syntes også det er på høy tid at de får orden på Linux-driverne nå. AMD fikk jo mye fokus fra Linux-fronten da de kom med 64bit-CPU, men det ser overhodet ikke ut til at de vil gjengjelde det. XGL, er det at man bruker X til å behandle OpenGL-oppgaver? Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 Huff... Skjønner ikke hvorfor de ikke får lagt inn AIGLX. Skal vel ikke være så altfor vanskelig å få til det? Er det noen som har prøvd driverne og kan si hvordan det er med ytelsen på disse i forhold til 8.37.6?? Lenke til kommentar
Kimble Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 Neste gang jeg kjøper laptop blir det garantert med integrert grafikk fra Intel. Det kan ikke være mange som jobber på linux driverne til ati? To bugfikser er alt de klarer å prestere på en måned? De har tross alt gjort driverne til åpen kildekode! Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 Nå vet jeg ikke hvordan driverutviklingsavdelingen hos ATI er organisert, og ikke minst da i forhold til hos hovedkonkurrenten Nvidia. Men jeg må si etter å ha kjørt Windows Vista på både Nvidia og ATI på min mediacenter- pc fremstår ATI som milevis foran Nvidia på Vista. Det gjelder både konfigurasjonsmuligheter og stabillitet for Mediacenter bruk mot tv. Så kanskje det har en sammenheng, at Nvidia har brukt mer av sine resurser på Linux enn ATI det siste året. Hvis man har begrensede resurser til å bedrive utvikling av drivere er det vel bedriftsøkonomisk mst lønnsomt å forsøke å gjøre det produktet som er mest mainstream best før man starter for fullt på nisje- produktene? Jeg vil tro de begge har hatt hendene ganske fulle med å forsøke å lage noe som går bra på Vista. Jeg vet altså ikke, jeg bare spekulerer, ATI/AMD går vel generelt ikke strålende for tiden, og hvis dette går ut over kvaliteten på produktene er de vel i ferd med å gå inn i en ond sirkel. Men de gjør vel så godt de kan, og det er som sagt etter mitt syn langt bedre enn Nvidia på Vista. Håper selv at det vil komme et skikkelig løft på ATI drivere for Linux siden jeg planlegger å gå over til LinuxMCE på stue-pc'n ganske snart, og da vil jeg jo selvsagt sette pris på god driverstøtte og funksjonalitet Lenke til kommentar
Prognatus Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 Dette var skuffende. Fint at det kommer en oppdatert og bedre driver, men skuffende at den fremdeles henger etter. AMD/ATI må skjerpe seg på Linux-fronten. Slik det er nå, anbefales Nvidia til Linux på alle brukerfora på nettet og AMD/ATI går derfor glipp av en del salg. Men det som kanskje er verre er at de får et dårlig image på lang sikt. Dette er alvorlig for dem i et voksende Linux-marked. Lenke til kommentar
Kimble Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 Nå vet jeg ikke hvordan driverutviklingsavdelingen hos ATI er organisert, og ikke minst da i forhold til hos hovedkonkurrenten Nvidia. 8954800[/snapback] Leste en artikkel for ikke så lenge siden om hvordan de jobbet med linux driverene. Jeg klarer jo som vanlig ikke å finne linken igjen men de jobber visst i tre måneders sykluser. Utviling -> testing -> release. Så den drivern som kom ut nå er egentlig tre måneder gammel. Lenke til kommentar
Ozwald Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 Mitt neste kort blir ikke ATI, det er vertfall 100% sikkert, dette synes jeg er for sløvt.. Lenke til kommentar
sirtommen Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 Jeg har ATI, og det er ENESTE grunnen til at jeg trykker 3 taster ned på bootloaderen min for å boote windows. Det er håpløst dårlig med ATI å linux. Klart det funker, jeg har brukt det lenge, men jeg blir lei når jeg ikke kan gjøre en dritt hvis jeg ser film, pga dritten kresjer. Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 Neste gang jeg kjøper laptop blir det garantert med integrert grafikk fra Intel. Det kan ikke være mange som jobber på linux driverne til ati? To bugfikser er alt de klarer å prestere på en måned? De har tross alt gjort driverne til åpen kildekode! 8954799[/snapback] ATIs linux driver er desverre ikke open source (ikke nvidia sin heller), men det er planer om å gjøre den open source i framtiden. Ellers latterlig at ati ikke klarer å støtte kortene sine skikkelig! Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 Hehe, forfatter av artikkelen er visst veldig glad i den pingvinen med fluesmikka Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 Nå vet jeg ikke hvordan driverutviklingsavdelingen hos ATI er organisert, og ikke minst da i forhold til hos hovedkonkurrenten Nvidia. 8954800[/snapback] Leste en artikkel for ikke så lenge siden om hvordan de jobbet med linux driverene. Jeg klarer jo som vanlig ikke å finne linken igjen men de jobber visst i tre måneders sykluser. Utviling -> testing -> release. Så den drivern som kom ut nå er egentlig tre måneder gammel. 8955157[/snapback] Ja ok, det høres vel egentlig fornuftig ut det syns jeg. Men den forige driveren fra ATI var vel 29 Mai tror jeg? Men jeg tenkte i grunn mer på fordeling av resurser i form av arbeidstimer. Jeg formoder at de har et eget team som jobber mot Linux, og det var størrelsen/kompetansen på dette jeg lurte litt på ifht hos Nvidia. Nå har vel såvidt jeg har forstått Nvidia vært bedre på Linux ganske lenge, men når jeg tenker på det siste året hvor ATI/AMD har jobbet i kraftig motvind, og dermed sikkert vært nødt til å prioritere hardt, vil det vel ramme de små prosjektene hardest. Hvordan er det egentlig historisk sett dette her, har Nvidia "alltid" vært bedre enn ATI mot Linux? Selv har jeg snudd i løpet av de siste halvannet året hvis noen nå spør meg hvem av de som har beste drivere for Windows. Tilbake på 6800GT tiden syns jeg Nvidia hadde langt bedre drivere enn ATI, i dag mener jeg altså motsatt. Men har ikke den nødvendig erfaring med Linux til at jeg vet hvordan situasjonen der har vært før nå i nyere tid Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 Har enda ikke fAtt linux-stOtte til mitt X1950 kort. Storskuffendes. Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 Jeg håper på en rask oppdatering fra AMD/ATI Også håper jeg de kan fikse en ferdig deb pakke med en gang! slik at vi slipper å drive tulle rundt selv (vertfall jeg tuller rundt) Lenke til kommentar
HKS Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 (endret) Men jeg må si etter å ha kjørt Windows Vista på både Nvidia og ATI på min mediacenter- pc fremstår ATI som milevis foran Nvidia på Vista. Det gjelder både konfigurasjonsmuligheter og stabillitet for Mediacenter bruk mot tv. 8954800[/snapback] Det er jeg overhodet ikke enig i, men det blir veldig off-topic. Tror ATi iallefall kommer med HD2000-serie støtte neste måned. Vet ikke noe om når AIGLX kommer... Endret 27. juni 2007 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
nilsjohanole Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 Kein problem. Så lenge nVidia lager gode skjermkort og gode drivere.... :-) Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 Men jeg må si etter å ha kjørt Windows Vista på både Nvidia og ATI på min mediacenter- pc fremstår ATI som milevis foran Nvidia på Vista. Det gjelder både konfigurasjonsmuligheter og stabillitet for Mediacenter bruk mot tv. 8954800[/snapback] Det er jeg overhodet ikke enig i, men det blir veldig off-topic. Tror ATi iallefall kommer med HD2000-serie støtte neste måned. Vet ikke noe om når AIGLX kommer... 8955671[/snapback] Ja, det er jo lov å være uenig, og jeg understreker at det er min mening/erfaring. Manglende mulighet for størrelsesendring, utallige driverstopp, for stort konfigurasjonsvindu på tv-oppløsning til å trykke OK, oppløsning som faller ut og what not. Det jeg opplever som positivt er bedre bildekvalitet på tv med Nvidia (når det virker...) Men er enig med deg at det da drar seg litt of topic i denne tråden, så skal ikke gå noe videre på det. Men hadde vært litt interessant å ta den diskusjonen et annet sted Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 (endret) X-server 1.3 støtte kom i forrige versjon Har enda ikke fAtt linux-stOtte til mitt X1950 kort. Storskuffendes. 8955617[/snapback] Støtte for ditt kort har vært her leeeengeeee Endret 27. juni 2007 av roberth1990 Lenke til kommentar
Freak627 Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 X-server 1.3 støtte kom i forrige versjon Har enda ikke fAtt linux-stOtte til mitt X1950 kort. Storskuffendes. 8955617[/snapback] Støtte for ditt kort har vært her leeeengeeee 8955937[/snapback] javel... Står ikke på hjemmesida til ati/amd (har samme kort selv) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå