Gå til innhold

Oppløsninger på LCD TV.

angst

Anbefalte innlegg

Jeg har en 32" sharp lcd TV med native oppløsning på 1366*768. TV'en har HDMI, DVI og VGA utganger.

Akkurat har jeg en bærbar PC koblet til TV'en med VGA kabel, dette går helt fint utenom at jeg kun får oppløsninger i 1024*768(? ikke helt sikkert dette er eksakt verdi, sitter på jobben...)

Jeg lurte på om det er muligheter for å "tvinge" oppløsningen opp i native med VGA, dessuten lurte jeg på om dette og lar seg gjøre med DVI eller HDMI tilkobling da jeg har tenkt å kjøpe ny stasjonær PC til sensommeren.

Takker for eventuelle svar og beklager hvis dette er noe som er blitt tatt opp flere ganger tidligere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Står det ikke noe om dette i bruksanvisningen?

Pleier å stå der hvilke oppløsninger som støttes av TV på forskjellige innganger.

Ellers kan det være greit med typebetegnelsen, da det gjerne varierer mellom forskjellige modeller hvilke oppløsninger som støttes.

Brukes DVI eller HDMI inngang på TV er det normalt lettere å støtte høyere oppløsning.

På en del skjermer er det mulig med 1:1 pixelmapping, som er det beste.

Da kjører du 1360x768 ut fra maskinen, og mister 3 rader med piksler på hver side av skjermen. Fordelen er at du ikke får noen skalering, og bildet blir vesentlig skarpere.

Anbefaler deg også å kikke litt på AVforum, der er det mange spørsmål og tips om bruk av TV som PC skjerm og lignende.

Nettulf

Lenke til kommentar

tkk for svar, men hvordan finner jeg ut om skjermen har 1:1 pixelmapping? Har søkt liktt på modellen som er Sharp 32bv8e, men finner bare info på tysk og tysken min er ganske rusten....

I brukermanualen står det at den støtter VGA, SVGA og XGA.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...