Gå til innhold

Ubuntu - Programmer og Drivere

Anbefalte innlegg

Jeg har en Asus W5Fm som ble levert ferdig med Vista. (hadde ikke noe valg ved bestilling) Vista i seg selv er nokså ustabilt før SP kommer og mye mer maskinkrevende pga. alt det tilbyr av duppeditter jeg ikke trenger. Av denne grunn er jeg interresert i å bytte over til en linux-distro og siden jeg ikke har så alt for mye erfaring (utenom litt CS-servers på likalt LAN "back in the days") har jeg forstått at Ubuntu er distroen for meg.

Det jeg lurer på i denne sammenheng som avhenger litt på om jeg kan/vil bytte til Linux er:

1. Jeg bruker Adobe Creative Suite endel til deltidsjob. (InDesign, Photoshop, Illustrator) Jeg jobber i team så alternativ som ikke støtter Adobe sine filformater går desverre ikke. Finnes disse programmene til Linux og i så fall kan jeg bruke samme innstallasjon som jeg har brukt i Windows?

2. Jeg sitter på en Asus W5Fm som har litt småknapper som er "kjekke å ha". Disse krever selvfølgelig drivere av noen sort jeg ikke fant noe ut av på Asus sin hjemmeside. Som alle laptoper har den en Fn-tast i tilleg til "skru på integrert kamera", "toggle zoom på kamera", "mute/unmute mic", et volum-hjul på siden som også kan mute/unmute og en knapp som toggler mellom ferdig-definerte systemoppsett (nedklokking av CPU, lysstyrke på skjerm, tid før sleep/standby/skjerm skrur seg av/etc). Alle Asus-funksjonene har selvfølgelig også en veldig fancy animasjon på skjermen, noe som ikke er nødvendig, men syns det er greit med litten notis at mine trykk blir registrert.

3. Bruker pr. dags dato Thunderbird som mail-applikasjon. Forstod det slik at Ubuntu har et mail-program som default på installasjon. Hvordan funker dette i forhold til Thunderbird? Kan jeg eksportere min nåværende Thunderbird til dette programmet? Støtter siste Ubuntu de krava Thunderbird har til Linux-innstalasjon?

4. Hvordan er Linux opp mot støtten av MS Office-dokument? Kan den lese det? Finnes exel, powerpoint, word, ol.-alternativer i Ubuntu?

Om det har noen innvirkning på svara:

System:

CPU: T5600

RAM: 1,5GB

Skjermkort: Ikke spill-støttet Intel-greie

Bruksområde:

Mail

Grafisk jobbing

Programering (Eclipse hovedsaklig)

Vanlig tekstbehandling

Generell surfing/musikk/etc.

På forhånd takk for svar! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Om du er avhengig av denne pakken, bli der du er. Programmene finnes ei til Linux, Adobe har ikke gitt ut. Det finnes alternativer, men jeg antar det egentlig ikke er av interesse. Det går alltids an å få kjørt opp Windows-versjonen, men jeg ville ikke anbefalt dette om du jobber aktivt med grafisk design.

2. Fn-tastene går på hardware, så det meste vil fungere helt likt uansett operativsystem. Andre "magiske" knapper vil enten fungere uten videre, eller kan konfigureres til å fungere slik du ønsker. I de aller fleste tilfeller har knapper en "keycode" som kan mappes på et eller annet vis.

3. Thunderbird finnes for Windows, Mac og Linux. Evolution følger med som standard, og har mail/kalender/notes/tasks/contacts etc. Om du ønsker kan du helt sikkert eksportere fra Thunderbird og inn i Evolution, eller du kan legge inn Thunderbird og fortsette å bruke dette. Your choice!

4. OpenOffice gjør det du vil.

Alt i alt ville jeg blitt i Windows(eller OS X) om du er veldig avhengig av Adobe-pakka.

Lenke til kommentar
1. Om du er avhengig av denne pakken, bli der du er.

8953863[/snapback]

Huff, var det jeg frykta ja.

Får se om jeg alternativt innstallerer begge, men har hatt det før og blir bare til at man aldri bruker Linux siden man ikke kan gjøre alt der...

Lenke til kommentar
skal ikke disse programmene gå ganske greit i wine?

8953932[/snapback]

Tja, kanskje. Kommer an på versjoner, men kan ikke regne med en fullstendig knirkefri opplevelse. Til en som er uerfaren med GNU/Linux ville jeg ikke anbefalt det uansett.

8953932[/snapback]

Er det stress å sette opp en slik og har det mye å si på ytelsen?

Og av interesse, er dette en emulator eller en paralell kjøring av et MS-OS?

Lenke til kommentar

"Wine is a translation layer (a program loader) capable of running Windows applications on Linux and other POSIX compatible operating systems. Windows programs running in Wine act as native programs would, running without the performance or memory usage penalties of an emulator, with a similar look and feel to other applications on your desktop."

Adobe fungerer ikke bra med Wine, mye installering, oppstart og brukerproblemer.

Den eneste løsningen er en VM på maskin eller en RDP-tilkobling til ei Windowsmaskin.

Lenke til kommentar
Du kan jo evt. kjøre Windows i WmWare etc, - ser ut til at du har kraft nok.

8961477[/snapback]

Er som sagt litt nybegynner. ;)

Regner med dette betyr at jeg har en Windows-innstalasjon på PCn i tillegg og kjører den via Linux?

I så fall, hvor stress/vanskelig/problematisk osv. er dette? Taper jeg mye maskinkraft på dette? Tar det lang tid å starte opp?

Lenke til kommentar
Regner med dette betyr at jeg har en Windows-innstalasjon på PCn i tillegg og kjører den via Linux?

I så fall, hvor stress/vanskelig/problematisk osv. er dette? Taper jeg mye maskinkraft på dette? Tar det lang tid å starte opp?

8962539[/snapback]

VMWare er rimelig effektiv til å være en maskinemulator, men du taper alltid noe i ytelse, spesielt kan det hende at grafikken blir for treig til ditt formål. Selv mener jeg denne løsningen passer best for de som bare trenger Windows litt innimellom - så om du skal sitte dagen lang og jobbe med Windows-programmer, må du kanskje belage deg på å bruke Windows som primær-OS isteden :( Men det er ikke verre enn at du kan teste og se hvor bra det funker.

Hvor mye RAM det krever, og hvor lang tid det tar å boote opp den virtuelle maskinen, kommer an på hva slags gjeste-OS du kjører. Det sier seg selv at du i hvertfall ikke bør kjøre Vista i VMWare :p Jeg anbefaler en mest mulig strippa installasjon av Win2000/2003/XP. WinXP er nok det greiste mtp. softwarekompatibilitet.

Lenke til kommentar

Ja. Du installerer et program, VmWare (det finnes flere, men dette er det vanligste), som gir deg en "datamaskin" i et vindu (eller sikkert også fullskjerm). Så kjører du windows inne i denne (eller vise versa). Koster litt (mindre om du kan skilte med å være student el.), men det er antagelig det greieste.

Ytelsesmessig skal det være helt OK (80-90% i hastighet på CPU) så lenge du ikke bruker 3D-akserelasjon (dette fungerer ikke i slike løsninger). Du trenger selvsagt nok RAM etc. til å kjøre to OS med programmer.

Ang. remote desktop: Nei. Latency etc. tar livet av enhver grafikk-tung annvendelse. Jeg bruker det en skjelden gang i blant til å pdf'e word-filer, men grafikk-tunge ting (f.eks. FEMLAB, et program for å gjøre fysikk-modeller og plotte fine resultater) sliter hardt. 3D kan du glemme - RDP er for kontor-ting.

Lenke til kommentar
Ja. Du installerer et program, VmWare (det finnes flere, men dette er det vanligste), som gir deg en "datamaskin" i et vindu (eller sikkert også fullskjerm). Så kjører du windows inne i denne (eller vise versa). Koster litt (mindre om du kan skilte med å være student el.), men det er antagelig det greieste.

VMWare Server er gratis, men fortsatt proprietær. Selv skjønner jeg ikke helt prispolitikken deres, for Workstation koster fortsatt penger, selv om Server altså er blitt gratis.

Men skal man ha en helt fri løsning, må man gå for Xen, KVM eller noe annet.

Lenke til kommentar
Virtualbox er fritt og har 3d acc.

Har du noen linker som direkte bekrefter dette?

Ble nysgjerrig nå, og lette litt rundt på hjemmesiden deres, men fant ikke mer enn noen forum posts som sa at 3D-aksellerasjon ikke var støttet, men var planlagt en gang i fremtiden.

Lenke til kommentar

viss man har dual core.

Kan man sette så linuxen bruker den ene og Virtualbox(det andre operativsystemet) bruker den andre?

Hvordan er dual core i linux, slik som i windows? altså ikke fungerer som den egentlig skal?

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar
viss man har dual core.

Kan man sette så linuxen bruker den ene og Virtualbox(det andre operativsystemet) bruker den andre?

Det vil nok være en lite effektiv løsning å partisjonere cpu-bruken på den måten, fordi at kravene til prosessorkraft vil variere hele tiden - av og til vil gjeste-OSet kreve mye, andre ganger lite. Så du ville isåfall sløse bort mye cpu-kraft.

Hvordan er dual core i linux, slik som i windows? altså ikke fungerer som den egentlig skal?

8968507[/snapback]

Har ikke hatt noen problemer med dual core, men pass på at du kjører en kjerne med SMP-støtte. Ellers vet jeg ikke nøyaktig hvilke problemer du har hatt i Windows. Men Windows kan nok oppføre seg litt rart særlig i spill, noe som gjør at en del spill som ikke er laget for flere kjerner faktisk kan yte dårligere enn med en single core. Vet ikke om det var slike problemer du siktet til?

Lenke til kommentar

Jeg har aldri opplevd problemer med Intel Core ( 2 ) Duo - hverken i Windows eller med Linux. For å utnytte potensialet så forutsettes det at programmet støtter SMP eller at man kjører flere instanser av samme program.

F.eks etter egen erfaring med videoenkoderen Handbrake, så er hastigheten nesten like høy når jeg enkoder to filmer samtidig, som når jeg arbeider med èn film. Altså en effektiv dobling av ytelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...