Gå til innhold

Dom i DVD-jon saken

Anbefalte innlegg

Tror ikke våpenprodusentene blir dømt fordi noen bruker pistolene produsentene har laget til et mord.

Tror ikke skipsselskapet blir dømt fordi noen smugler narkotika på danskeferja.

Tror ikke bilprodusentene blir dømt fordi bilene deres er involvert i dødsulykker.

Er dere med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med forbehold om at jeg tar dette fra hukommelsen (stolt medlem av gullfisk-klubben sden .. eh..) så tror jeg ordlyden var "inndragelse av datamaskin (beskrivelse) samt fem ulisensierte programmer". Ikke nødvendigvis piratkoperte altså, men ulisensierte. Hva de nå enn mener med det..

applet

Lenke til kommentar
dommen er rett og slett en katastrofe, SPESIELT på inndragelses punktet! er de klar over at de har satt en standard for alle andre dommer i norge når de nekter inndragelse av ULOVLIG programvare...

dette er en katastrofe, norge sier her at de ikke bryr seg ulovlig nedlastning av programvare...

Det kan de ikke. For som jeg og mange andre har sagt før, så er det ikke besittelse av ulovelig programvare han er siktet for. Synker litt sent inn hos enkelte skjønner jeg. :p

Lenke til kommentar
Tror ikke våpenprodusentene blir dømt fordi noen bruker pistolene produsentene har laget til et mord.

Tror ikke skipsselskapet blir dømt fordi noen smugler narkotika på danskeferja.

Tror ikke bilprodusentene blir dømt fordi bilene deres er involvert i dødsulykker.

Er dere med?

[Offtopic]Langt på vei rett, men bilprodusenter kan dømmes for å forsømme sikkerheten i bilene sine på en slik måte at dødsulykker oppstår unødvendig. Har vært snakk om motorer som begynner å brenne etc[/offtopic]

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

ramana, hadde du vært tiltalt for drap og ved standard søk i leiligheten din så oppdager de et hasj lager så tror jeg nok det hadde havna som et lite + i dommen din ,)

heraldo: hvem ? ,bin laden ?

han har tatt på seg skylden....

Lenke til kommentar
dommen er rett og slett en katastrofe, SPESIELT på inndragelses punktet! er de klar over at de har satt en standard for alle andre dommer i norge når de nekter inndragelse av ULOVLIG programvare...

dette er en katastrofe, norge sier her at de ikke bryr seg ulovlig nedlastning av programvare...

Det kan de ikke. For som jeg og mange andre har sagt før, så er det ikke besittelse av ulovelig programvare han er siktet for. Synker litt sent inn hos enkelte skjønner jeg. :p

Tiltalen ble utvidet, aktor nedla påstand om inndragelse av noen ulisensierte CDer. Dette var fordi aktor mente dette var brukt i framstilling av ulovelig materiale, men det var aldri noe eget tiltalepunkt, og er derfor IKKE en seier for warez-tilhengere. Fordi DeCSS ikke er ulovelig inndro de f.eks ikke Visual Studio fordi dette ikke var brukt til noe ulovelig som var poenget til aktor.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

men vi snakkes, jeg går ut og setter det norske rettsystemet på prøve..

plan: sprenge en skolebuss med 6åringer..

maks straff 21 år - hvert fengselsår tilsvarer 9 vanlige måneder i et år.

så halverer vi alt dette for god oppførsel.

pga overfylte fengsel så snakkes vi i 2006 :)

B) jeg sier jeg er sinnsyk, 1 år på koko-huset og jeg er ute.

jeg elsker dette landet..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

En tilståelse er i utgangspunktet ikke nok som fellende bevis, og man skal i utgangspunktet ikke kunne dømmes ut i fra en tilståelse alene med mindre det finnes andre bevis eller meget gode indisier.

for guds skyld, ikke gidd...

en tilståelse er nok så lenge det er ingen indisier som peker på det motsatte og så lenge det eksisterer en form for bevis som gjør det trolig at "tiltalte" snakker sant..

når det gjelder bin laden så er det vel egentlig ikke nødvendig å diskutere det...

hvis du absolutt vil diskutere det,kos deg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM
ThomasM: Nei, men jeg jeg har ikke kunne blitt dømt for drap pga at de fant hasj hos meg.

Domstolen må holde seg til tiltalen, og dermed ikke noe om ulisensiert- eller warezprogrammer.

herregud, les gjennom en gang til!

hadde de funnet hasj i leiligheten din ville det kommet som et + på dommen din!

hasj ville ikke fått deg dømt for drap...

Lenke til kommentar

En tilståelse er i utgangspunktet ikke nok som fellende bevis, og man skal i utgangspunktet ikke kunne dømmes ut i fra en tilståelse alene med mindre det finnes andre bevis eller meget gode indisier.

for guds skyld, ikke gidd...

en tilståelse er nok så lenge det er ingen indisier som peker på det motsatte og så lenge det eksisterer en form for bevis som gjør det trolig at "tiltalte" snakker sant..

når det gjelder bin laden så er det vel egentlig ikke nødvendig å diskutere det...

hvis du absolutt vil diskutere det,kos deg.

Her sier du det jo selv: Så lenge det eksisterer en eller annen form for bevis som gjør det trolig at tiltalte snakker sant (indisier). Gjør det ikke det, så blir man frifunnet hvis man bare har kommet med en tilståelse.

Bin Laden er unsatt trolig drept for ca et år siden i Tora Bora fjellene..

Lenke til kommentar

la ting være som det alltid har vært... tenk dere tg uten en eneste ftp, uten filmer, uten musikk... hva faen skulle dere ha gjort da? Blitt demoscenere??? hehe

Politiet og kripos måtte ha satt inn sikkert 10.000 folk til å jobbe for seg for kanskje å klare å ta alle iløpet av 100 år.

Skal jeg tippe så er 70% av alle databrukere "kriminelle" fordi de har et eller annet ulisensiert.

:oops:

Lenke til kommentar
la ting være som det alltid har vært... tenk dere tg uten en eneste ftp, uten filmer, uten musikk... hva skitt skulle dere ha gjort da? Blitt  demoscenere??? hehe

Politiet og kripos måtte ha satt inn sikkert 10.000 folk til å jobbe for seg for kanskje å klare å ta alle iløpet av 100 år.

Skal jeg tippe så er 70% av alle databrukere "kriminelle" fordi de har et eller annet ulisensiert.  

:oops:

Jeg ville tro det er nærmere 80%. Resten er de som er utrolig rike, eller ikke har peil.

Jeg er glad for at han ikke ble dømt- av prinsipp. Jeg tar backup av det meste jeg har, og vil gjerne ta backup av DVD filmer også. Det er ikke illegalt. Dat hadde vært illegalt om jeg hadde distribuert software.. Eller filmer...

Hey, hvis uløkka er ute og FOTR DVD-ene mine blir knust, da hadde jeg vært glad for backups da!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...