Gå til innhold

Hvordan lage egen programvare til ubuntu?

Anbefalte innlegg

Har jobbet litt med borland c++ og delphi for windows. Men nå har jeg ikke windows lenger, og ønsker ett lignende utviklingsmiljø til ubuntu. Jeg driver med dette kun for morro skyld, og ønsker og kunne lage små grafiske programmer som kan kobles opp mot MySQL.

Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et av følgende programmer:

gedit

vim

gvim

scite

Det finnes flere også, det er mer "notepad" med litt utvidet funksjonalitet.

Du skriver programvare for linux, ikke nødvendigvis for Ubuntu.

Koden du skriver kan også fungere på Vista, hvis du kompilerer den der og har brukt STD + et porta rammeverk for GUI.

Lenke til kommentar

Vel, om du har kodet litt vet du at det ikke er magi, og at du er nødt til å lære deg nye toolkits. Hva GUI angår er det ikke mange med vettet i behold som fortsatt programmerer hele GUI-et. Jeg har brukt Glade en del, og selv om man fortsatt må kjenne toolkitet litt er det herlig i forhold til å skrive skiten selv(...og hvorfor introdusere bugs som ikke har noe med funksjonalitet å gjøre?).

Om du ønsker resultater temmelig fort kan nok Glade + Python/pygtk være en god kombo :-)

Hva miljø angår... Om du ønsker fullt (GUI-)IDE er det vel Eclipse og Anjuta og slikt som stiller høyest. Ellers gjelder det vel bare å finne seg en editor man er fornøyd med ;-)

Glade: http://glade.gnome.org/

Lenke til kommentar
Et av følgende programmer:

gedit

...

8953316[/snapback]

Har aldri forstått hvordan man kan lage gui i ett program, skrive kode i ett annet, og så få kompilert dem sammen til ett søtt lite vindu. Jeg er derimot vant til og skrive php og css i hver sin fil. Prøvde og installere Anjuta men det var vondbråten mot meg.

Så om jeg kan skrive C++ i gedit og gui i ett annet program, og så få kjørt dem sammen på en enkel måte (en liten form for debugging hadde vært flott). Men jeg vet ikke hvor jeg skal begynne og lete etter info engang... Så da tenkte jeg og spør om det finnes noen "starter guide" for en som meg?

Lenke til kommentar

Du lager GUI med ferdig produsert kode, det er fakta uansett om det gjelder Glade eller Gtkmm.

Forskjellene er at med GTKmm skriver du OOP basert kode selve vindu, egentlig ikke så vanskelig. Med Glade designer du vinduet, dette lagres i en xml fil. Da inkluderer du kode som "tegner" gui basert på den xml filen.

GUI er egentlig ikke så viktig...

De fleste programmene til linux er <iostream> basert, altså man benytter det via terminalen. Men igjen, skriver du et vindu med GTKmm lærer du mye om selve språket C++.

GTKmm

C++

SDL

SDL kan du også bruke, spill lages i dette.

F.eks Penumbra overture tror jeg det heter, bruker blandt annet dette.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner at jeg ligger lang bak her. Kanskje jeg spør smartere om jeg spør om hvordan man kan "step-by-step" lage en fil. Hvis man trykker på denne, så åpner det seg ett standard vindu i x hvor det står noe så flott som "Hello World" :)

Med ett slikt utgangspunkt er det forhåpentligvis lettere og komme seg vidre på egenhånd :)

Lenke til kommentar

Når du starter er det litt vanskelig å komme igang.

Ikke så rart egentlig, du har så stor frihet til å gjøre hva du vil at det blir nesten litt vanskelig å velge. :D

Noen oppgaver du kan starte med, terminal baserte:

#Kalkulator. +-*/

#Lese inn en fil.

#Lese inn to filer og putte innholdet i en ny en.

Der har du en god start, angående hello world programmet ditt.

@Google => "C++" + "Hello World".

Lenke til kommentar
Noen oppgaver du kan starte med, terminal baserte:

#Kalkulator. +-*/

#Lese inn en fil.

#Lese inn to filer og putte innholdet i en ny en.

Der har du en god start, angående hello world programmet ditt.

@Google => "C++" + "Hello World".

8955282[/snapback]

Terminal baserrt har jeg ikke noe problemer med. Har installert g++ og ting funker (inkludert debugging). Det er når gui (programmer med grafisk brukergrensesnitt) kommer inn i bildet jeg ikke forstår hvordan jeg i det hele tatt skal starte og tenke...
Lenke til kommentar

Monodevelop begynner virkelig å bli brukbart hvis du har vært borti .net.

Men hvis du er vant med delphi er kanskje pascal tingen...

IDEs finner du en liste over her:

http://linuxmafia.com/faq/Devtools/ides.html

Ellers, hvis du skriver C++ kode i gedit så kan du bruke g++ f.eks. for å kompilere filene... for større prosjekter kan det nok lønne seg å lære seg noe om makefiler og autoconf.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner problemet ditt, du vet ikke hvor du skal starte.

Men det er helt normalt, du kan ikke lukte hvordan et gitt rammeverk skrevet mot X fungerer.

Gå inn på GTKmm siden, har du lest om objekter før?

Det er iallefall basert på nettopp det, objekter.

Her har du et hello-world GUI program:

#include <gtkmm.h>

int main(int argc, char *argv[])

{

Gtk::Main kit(argc, argv);

Gtk::Window window;

Gtk::Main::run(window);

return 0;

}

Kan compiles med:

g++ navnpåfil -o program `pkg-config --cflags --libs gtkmm-2.4`

Lenke til kommentar

Foretrekker Qt(helst versjon 4) jeg da.

C++:

#include <QApplication>
   #include <QPushButton>

int main(int argc, char *argv[])
   {
       QApplication app(argc, argv);

QPushButton hello("Hello world!");
       hello.resize(100, 30);

hello.show();
       return app.exec();
   }

Python:

import qt,sys 

a=qt.QApplication(sys.argv)
w=qt.QPushButton("Hello World",None)
w.connect(w,qt.SIGNAL("clicked()"),w.close)
a.setMainWidget(w)
w.show()
a.exec_loop()

Endret av hotstian
Lenke til kommentar

Pygtk med glade er min klare favoritt, du vil få resultater meget raskt. Pygtk går for å være de beste gtkbindings. Her er en god guide for programmering under/for Gnome, som jo er det Ubuntu er bygget rundt. http://www.gnome.org/~newren/tutorials/dev...ith-gnome/html/

Les i alle fall den første delen og du vil raskt ha ditt første GUI-programm oppe å gå. Guiden har kodeeksempler i flere språk (Python, C, C++ og Perl) så det er bare å velge (gå for Python, og du vil bli positivt overrasket).

Edit: samme eksempel med pygtk :)

import gtk

window = gtk.Window()
window.connect("destroy", lambda w: gtk.main_quit())

button = gtk.Button("Hallo GTK!")
button.connect("clicked", lambda w: gtk.main_quit())
window.add(button)

window.show_all()
gtk.main()

Endret av LessThanJake
Lenke til kommentar

Litt mer skamløs PyGTK reklame, ingen Glade her heller da det er unødvendig for veldig små GUI. Kjør dette i en terminal:

wget -q http://nedrebo.org/uppercut.demo
python uppercut.demo

Og så se på kildekoden du lastet ned, ganske så pent hva :D

Edit: Har Arch hjemme, så tenkte jeg skulle prøve denne å Ubuntumaskinen på jobb "just in case". Og det var lurt! Viser seg å være en bug i Ubuntu, bug-rapport her: https://launchpad.net/firefox/+bug/26436 Men det finnes en workaround, så hvis du bruker Ubuntu må du kjøre denne kommandoen i stedet.

LD_LIBRARY_PATH=/usr/lib/firefox python uppercut.demo

Endret av LessThanJake
Lenke til kommentar

Ellers gir jo google-søk mye:

http://www.learningpython.com/2006/05/07/c...ygtk-and-glade/

;--)

LessThanJake:

Dytt encoding-linja ned, kanskje? Linje 2 skal være først, no doubt.

Avhenger også av python-gnome2-extras, så følgende trinn må til om man vil teste denne 72-linjers browseren(det er jo pythonmoduler for alt! :-) ) - jeg går ut i fra bash som shell:

sudo apt-get install -y python-gnome2-extras && \
wget -q http://nedrebo.org/uppercut.demo -O - | LD_LIBRARY_PATH=/usr/lib/firefox \python

( klipp og lim, rett inn i shellet ;-) )

Endret av comicz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...