Gå til innhold

Lage browserspill, test

Anbefalte innlegg

hei og hå, jeg har nå lest mye og prøvd litt forskjellig innen koding, er ingen proff eller noe, men nå har jeg lyst til å prøve meg litt fram på en webside. Jeg skal ikke lage ett helt spill men som sakt prøve meg fram, hva slags program er best å bruke for en nybegynner, hvilken webside lager:P burde jeg bruke, tips osv

mottas med takk:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal lage spill i javascript?

Du skriver inn javascriptet mellom <script type="text/javascript"> og </script> i HTML-editoren din?

Hvis du ikke har en fast HTML-editor, surf her et par uker og lærer deg HTML skikkelig.

Endret av Kagee
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Anbefaler deg å prøve å lage et kortspill (kabel f.eks.). For det trenger du ingenting mer enn en teksteditor og en nettleser for å teste javascriptkoden med. Anbefaler deg også å bruke objektorientert programmering med Javascript, så vil du spare deg for mye koding, samt det blir enkelere kunne gjøre endringer senere.

Steg 1: lage en klasse for kort som kan generer html kode automatisk etter hvilke type kort som skal lages. Legge til musehendelse som registrere trykk på kort, samt kunne flytte kortet på skjermen.

Steg 2: legge til flere kort på skjermen. Med en kortklasse på plass skal dette bare kreve noen få linjer med kode.

Steg 3: utvid med spillelementene til f.eks. kabal. Legge til klasser som håndterer "kortholdere", hvor en kan legge til eller fjerne kort fra (klassen sjekker selv om et kort kan fjernes eller legges til, alt etter spillets regler).

Steg 4: når en spiller har klart en kabal f.eks., legg til en fancy animasjon på kortene ved bruk av timers.

Endret av hishadow
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...