Gå til innhold

Anbefalte innlegg

¨Tenker å kjøpe canon 400d, men leser at mange er misfornøyde med kit objektive. er det best å kjøpe kamerahuset og et annet objektiv til? eller er det ok å kjøpe kitobjektivet? Hvilket objektiv kan anbefales å kjøpe med til all round bruk? Er det andre som kan være lurt å kjøpe med? Ellers så har jeg vært i fotobutikk, uten noen hjelp, lite utvalg og dårlig med kunnskap. Så da blir det netthandel. Hva annet bør jeg kjøpe med kameratet?

takker for all hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Stikk til en seriøs fotobutikk du! Skal love du får hjelp..

Det aller viktigste er hvordan kameraet ligger i labbene dine. Mange liker ikke 400D, men dette er subjektivt, og det er alltids mulig å supplere med batterigrep. 400D er et godt kamera, men dette står det mer om i forumet her. Kit-objektivet har fått slakt ja, så det KAN være en idé å kjøpe hus med et annet objektiv.

Ellers vil jeg anbefale å holde i Nikon D80 og Pentax K10D, kanskje Canon 30D også når du er i butikken. Nå vet jeg ikke helt kravene dine, men Nikon D40/x er også et alternativ.

Lenke til kommentar
Hei. Stikk til en seriøs fotobutikk du! Skal love du får hjelp..

Det aller viktigste er hvordan kameraet ligger i labbene dine. Mange liker ikke 400D, men dette er subjektivt, og det er alltids mulig å supplere med batterigrep. 400D er et godt kamera, men dette står det mer om i forumet her. Kit-objektivet har fått slakt ja, så det KAN være en idé å kjøpe hus med et annet objektiv.

Ellers vil jeg anbefale å holde i Nikon D80 og Pentax K10D, kanskje Canon 30D også når du er i butikken. Nå vet jeg ikke helt kravene dine, men Nikon D40/x er også et alternativ.

8952600[/snapback]

Takker for svaret, det er dessverre ikke mange seriøse fotobutikker igjen. de flest har blitt kjeder og selger i forhold til det. De ansatte er heller det man kaller kassadamer, beklager, men heldigvis så er det forhåpentlig vis noen seriøse igjen i litt større byer.

Lenke til kommentar
¨Tenker å kjøpe canon 400d, men leser at mange er misfornøyde med kit objektive. er det best å kjøpe kamerahuset og et annet objektiv til? eller er det ok å kjøpe kitobjektivet? Hvilket objektiv kan anbefales å kjøpe med til all round bruk? Er det andre som kan være lurt å kjøpe med? Ellers så har jeg vært i fotobutikk, uten noen hjelp, lite utvalg og dårlig med kunnskap. Så da blir det netthandel. Hva annet bør jeg kjøpe med kameratet?

takker for all hjelp.

8952517[/snapback]

Hvis du er ganske grønn, som meg, så er ikke kit objektivet noe bomkjøp. Jeg har fått veldig masse glede ut av dette objektivet, og det viktigste er jo å lære seg komposisjon av bilder og å finne gode motiver osv. og om bildekvaliteten ikke er top notch, så spiller ikke det så stor rolle(ikke det at jeg synes kvaliteten er så dårlig da) Har fortsatt ikke prøvd noe annet enn kit objektivet, og akter heller ikke å prøve noe annet før jeg har råd til å kjøpe et nytt objektiv ;)

Så er det ditt første slr kamera og du ikke har prøvd så mye annet, så er ikke kit objektivet noen dårlig start. Men er penger et ikke-tema, så for all del kjøp et annet objektiv :D

Lenke til kommentar

Men for all del, PRØV.

Jeg stod mellom D40X og Canon EOS 400D, og alle de andre man står mellom, men endte opp med D40. D40X, eller 400D, er egentlig ikke noe man kan regne med å beholde om man finner stor interesse, så jeg valgte det "beste og billigste", for heller å oppgradere når jeg føler det er for begrensende.

Poenget mitt er iallefall at med mindre du har små fingre eller hender vil 400D bli smått. Jeg likte ikke grepet :)

Lenke til kommentar
Men prøv for all del kameraene FØR du kjøper på nett!
Prøver man kameraet i en butikk, og bruker den butikkens tid, så kjøper man i en butikk også. Ikke nødvendigvis i den butikken, men man stikker ikke hjem og klikker "kjøp" på nettet etterpå. Det sier seg selv.

Unntaket er hvis ingen av butikkene gir deg service. Jeg kan bare snakke for Oslo, men i Oslo vet jeg det er mange seriøse fotobutikker med stort utvalg, bra service, god kunnskap og lave priser. Prisene er nemlig som oftest det samme som på nett, eller marginalt dyrere (ihvertfall når det gjelder Canon EOS 400D). Og det er ikke bare butikkene til de store kjedene som er igjen i Oslo.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Men prøv for all del kameraene FØR du kjøper på nett!
Prøver man kameraet i en butikk, og bruker den butikkens tid, så kjøper man i en butikk også. Ikke nødvendigvis i den butikken, men man stikker ikke hjem og klikker "kjøp" på nettet etterpå. Det sier seg selv.

Skjønner ikke tankegangen her..? Det er greit at man prøver det i en butikk, for så å kjøpe det i en annen butikk, men helt galt å kjøpe det på nettet hjemme? Hvilken rolle spiller det for den første butikken du prøvde kameraet i? En rèell tankegang er at man kjøper kameraet i den butikken man får prøve det i, om de har god service.. Om man kjøper det i en annen butikk eller på nettet spiller da ingen rolle!

Lenke til kommentar

Poenget er jo at man får mer lyst til å handle i en butikk hvor de ansatte har peiling og gir god service. Om noe feks skulle skje, noe du ikke forstår etc, hjelper en seriøs fotobutikk hvor du har kjøpt kameraet deg gjerne. Så lett er det ikke med netthandel, og når man bruker mangfoldige tusenlapper på kamera, betyr de få hundrelappene ekstra kanskje ikke så mye likevel. Skulle noe skje ved nettkjøp, må man sende inn til nettbutikken og betale porto osv.

Endret av moestue
Lenke til kommentar
Poenget er jo at man får mer lyst til å handle i en butikk hvor de ansatte har peiling og gir god service. Om noe feks skulle skje, noe du ikke forstår etc, hjelper en seriøs fotobutikk hvor du har kjøpt kameraet deg gjerne. Så lett er det ikke med netthandel, og når man bruker mangfoldige tusenlapper på kamera, betyr de få hundrelappene ekstra kanskje ikke så mye likevel. Skulle noe skje ved nettkjøp, må man sende inn til nettbutikken og betale porto osv.

8957740[/snapback]

Enig.

Jeg begynner forøverig å bli kraftig lei x-antall nye tråder om eos400 og d40, d80 hver dag.

Snart på tide for en moderator å bare slette disse etterhvert som de dukker opp?

Gå i butikken og kjøp det kamera som sitter best i hånden innenfor den prisen du har tenkt å bruke. De er omtrent like gode alle sammen. Eller evt. les noen av de hundrevis av trådene om emnet som allerede ligger på forumet her fra før...

Lenke til kommentar

Ja, helt enig, men ingen av dere forsto hva jeg mente. Det er vel og bra at man skal kjøpe produktet i den butikken man prøver det i, men her så sier Afseth at man gjerne kan kjøpe produktet i en annen butikk enn den man prøvde det i, bare ikke nettbutikk... Som jeg sa, om man kjøper det i en ANNEN butikk en butikken man prøver i, ELLER nettbutikk, har jo ingenting å si for den første butikken.. !

Lenke til kommentar

8957740[/snapback]

Enig.

Jeg begynner forøverig å bli kraftig lei x-antall nye tråder om eos400 og d40, d80 hver dag.

Snart på tide for en moderator å bare slette disse etterhvert som de dukker opp?

Gå i butikken og kjøp det kamera som sitter best i hånden innenfor den prisen du har tenkt å bruke. De er omtrent like gode alle sammen. Eller evt. les noen av de hundrevis av trådene om emnet som allerede ligger på forumet her fra før...

8957971[/snapback]

Hva med at noen lager en sticky tråd for førstegangskjøpere? En guide som gir en nybegynner info om hva en bør se etter, hva slags krav en bør finne ut, forskjeller mellom D40/x, 400D, D80, K10D, A100, Oly modellene mfl.

Det må selvsagt være en objektiv guide som ikke tar standpunkt i ett enkelt merke osv.

Endret av moestue
Lenke til kommentar
Hva med at noen lager en sticky tråd for førstegangskjøpere? En guide som gir en nybegynner info om hva en bør se etter, hva slags krav en bør finne ut, forskjeller mellom D40/x, 400D, D80, K10D, A100, Oly modellene mfl.

Det må selvsagt være en objektiv guide som ikke tar standpunkt i ett enkelt merke osv.

8958149[/snapback]

Ikke så ulike denne, altså? ;)

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=606256

Lenke til kommentar
Ja, helt enig, men ingen av dere forsto hva jeg mente. Det er vel og bra at man skal kjøpe produktet i den butikken man prøver det i, men her så sier Afseth at man gjerne kan kjøpe produktet i en annen butikk enn den man prøvde det i, bare ikke nettbutikk... Som jeg sa, om man kjøper det i en ANNEN butikk en butikken man prøver i, ELLER nettbutikk, har jo ingenting å si for den første butikken.. !
Jo, det har noe å si. Når man går i butikker, så prøver man gjerne kameraet/ene i flere butikker, og spør flere ekspeditørers mening. Du kan jo ikke dele kjøpet på de forskjellige butikkene. Så har du prøvd kameraet/ene i en eller flere butikker, så kjøper du i butikk, gjerne den med best service. Går du hjem og handler på nettet i stedet, så er det nesten likestilt med svindel, fordi du da gir pengene til noen som ikke har gitt deg noe som helst bortsett fra kanskje best pris.
Lenke til kommentar

Jeg er delvis enig med deg, men jeg synes da at man må kjøpe kameraet i den butikken du tester det i, såfremt de yter god service. Ellers ser jeg ingen grunn til å ikke kjøpe på nett ved først å ha testet i butikk. Hvordan ellers skal man få prøvd de?

Lenke til kommentar
Jeg er delvis enig med deg, men jeg synes da at man må kjøpe kameraet i den butikken du tester det i, såfremt de yter god service.
Les innlegget mitt litt nøyere da :) Det går ikke ann å kjøpe for eksempel en tredjedel av kameraet i hver av de tre butikkene man har vært innom på butikkrunden. Man velger da gjerne den butikken som ga best service/hadde best kunnskap, så lenge prisen ikke er fullstendig på villspor.
Ellers ser jeg ingen grunn til å ikke kjøpe på nett ved først å ha testet i butikk. Hvordan ellers skal man få prøvd de?
Ja, men det er jo nemlig det som er en av de mange fordelene man får ved å kjøpe i butikk... man får testet kameraet først. Om man kjøper på nettet, så får man vær så god kjøpe kameraet utestet (hvis man ikke i vennskapskretsen kjenner folk med masse forskjellige av de nyeste modellene da, så klart).

For det forstår vel du også, at det er umoralsk å bruke en masse av tiden til en/flere butikker, for så å gå og kjøpe det på nettet? Fotobutikker finnes ikke for å hjelpe nettbutikker, skjønner du.

Lenke til kommentar

Gidder ikke dvele mer om dette her, men du sa:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...