Gå til innhold

Virker en såkalt "low-carb" diet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, er nok du som er på bærtur, dette har jeg holdt på med i 10 år nå.

Fortsatt dette som gjelder:

Med en høy insulinfølsomhet vil man føle seg mye bedre, mer energi og få trykk i musklene etter du har spist karbohydrater, dvs stabile energinivåer. Dem som faller under dette vil føle seg helt ræva (fysisk og psykisk)på en ketosediett og for å ungå dette er minimumsgrensen ca 100g karbohydrat pr dag.

De med lav insulinfølsomhet vil reagere helt motsatt og oppleve store energisvingninger etter et måltid med karbohydrater og bli kjempetrøtt og slapp.

På en lavkarbodiett vil denne gruppen føle seg i kjempe god form, fysisk og psykisk og da vil dietten bestå av mere protein og fett for å veie opp kalorienen man ikke får i seg fra karbohydraten.

Det finnes ingen forskjeller i resultatene på lavkarb eller ikke så lenge det totale kcalunderskuddet er likt, det er kun hvordan man opplever dietten som er forskjellen.

Det man fungerer best på, klarer man å holde ut hele løpet.

Endret av War
Lenke til kommentar

Synes det er interessant med folk som har gått ned 8kg på 2 uker.

1 kg kroppsfett inneholder ca 7000 kcal.

En mann i kontorjobb som ikke trener forbrenner ca 2500-3000 kcal.

For å gå ned 8kg kroppsfett ved null inntak av mat (0 kcal) trenger man da:

7000*8 = 56000 / 3000 = 18,7 dager.

Er rimelig sikker på at hvis du man går ned 8 kg på 2 uker har man mistet mye vann og endel muskel-masse, ikke bare fett.

Ser ikke poenget med å haste-slanke seg på denne måten.

Jeg hadde prøvd å legge meg på ca 500 kcal kalori-underskudd hver dag, noe som gjør at du tar av ca 1/2kg pr uke. Det blir 6kg iløpet av 3 måneder, eller 24kg iløpet av ett år.

Kalori-underskuddet kan man fikse ved:

a) Kosthold (spise mindre)

b) Trene (mer)

c) Trening og kosthold (trene litt og spise litt mindre)

Alternativ b) og c) har begge fordelene av at du føler deg bedre, mens alternativ a) tar kortere tid. Alle alternativene krever selvdisiplin.

Lenke til kommentar
Er rimelig sikker på at hvis du man går ned 8 kg på 2 uker har man mistet mye vann og endel muskel-masse, ikke bare fett.

Stemmer, på den måten går man plutselig opp 2kg over natta, svinger veldig paralellt med væskeinntaket.

Med mindre man veier 200kg+ så er 7000kcal i underskudd eller 0,5 -1kg i uka ned det man burde ligge på om man vil beholde muskelmassen.

Med en fettklype så finner man også ut om det er fett eller masse som reduseres.

Endret av War
Lenke til kommentar

Jeg fokuserte uansett aldri på kaloriunderskudd når jeg gikk ned 15 kg på 1 mnd. Trente ikke engang. Og jeg hadde prøvd den andre metoden med vanlig sunt kosthold + trening flere ganger i uka. Langt ifra like effektivt.

Det er jo bevist at karbohydratene holder på fettet i kroppen. Uten karber har ikke fettet noe å binde seg til.

Og uansett så er det sunnere å kjøre lavkarb, enn f.eks. lavfett der man får store kostholdsmangler i forhold til lavkarb.

Dessuten sies det jo også at det er mange som ikke får utbytte av trening, men kun diett. Selv om man prøver å brenne kalorier altså.

Endret av ArmenMinAU
Lenke til kommentar

En diett som ikke er lavkarb har 25-30% av kcal fra fett og er ikke noen lavfettdiett.

15kg på 1 mnd, uten å trene så kan man sverge på at 50% var muskelmasse.

1 uke før konkurranse er lavkarb et triks for å få ut masse væske, helt rippet, 10kg ned.

Men dette går opp igjen dagene etterpå.

Endret av War
Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale å prøve et kort, men effektivt styrkeprogram.

Som War sier, så er ikke veldig høy intensitet veldig ideelt på en lavkarbodiett.

Kjør et program med alle basisøvelsen, delt på feks tre økter i uka :)

Det er også anbefalt å få gått seg raske turer iløpet av dagen, dette kan man gjøre til og fra feks jobb.

Lenke til kommentar

mener som sagt at lavkarb har funket bra på leddene mine. økte inntaket av animalske produkter, spesielt fisk, egg og fugl. nå kan jeg trene igjen, noe jeg ikke kunne før. gikk naturligvis ikke ned i vekt, siden jeg er slank fra før.

men jeg har aldri kjent noe forskjell på energien enten jeg har vært på lavkarb eller ikke.

akkurat nå spiser jeg ganske variert. 70 % av mat inntaket mitt kommer fra økologiske produkter. økologisk smør, økologisk rugbrød, økologisk melk, økologiske grønnsaker osv. osv.

følger en diett basert på weston a. price's observasjoner. økt inntak av animalske produkter hvorav det meste er økologisk. er nok stuck med leddproblemer resten av livet, men tror nok jeg skal greie å holde smerten på en ganske lavt nivå hvis jeg fortsetter slik som jeg gjør nå.

for mer info om weston a price, se her

weston price, en oversett pioner

og http://www.westonaprice.org/

kjørte vel litt off topic nå. skitt au

Lenke til kommentar
akkurat nå spiser jeg ganske variert. 70 % av mat inntaket mitt kommer fra økologiske produkter. økologisk smør, økologisk rugbrød, økologisk melk, økologiske grønnsaker osv. osv.
Alt jeg ser her er "dyrt, dyrt, dyrt", men selvsagt, har du leddplager og dette er beste løsning og du har penger du kan bruke... Så skal ikke jeg stoppe deg, men ikke faen om jeg får mine foreldre til å kjøpe økologisk ^^ (selv om det sikkert er best, om man har leddplager eller ikke)
Lenke til kommentar
Hvorfor er ikke høy intensitet bra på lavkarbodiett?

Jeg kan forestille meg at det skyldes at muskler i hvile fortrekker fett som energi kilde, mens aktive/hardt arbeidende muskler bruker karbohydrater som energikilde.

Virker det å slanke seg ved å spise lite/ingen karbohydrater? Så klart det gjør!! Kroppen din er spikke pine nødt til å få i seg karbohydrater, når du ikke gir den det gjennom maten vil kroppen ta fra der det er lagret, og hvor er det?? Jo i fettet

Du vet at om du har et kcal underskudd og spiser innen for den grensen bare karbohydrater så vil kroppen hente like mye fra fettet/gå like mye ned i vekt som om man spiser det samme kaloriene i fett eller protein? ( ikke at det er optimalt)

ja ;)

Lenke til kommentar
mener som sagt at lavkarb har funket bra på leddene mine. økte inntaket av animalske produkter, spesielt fisk, egg og fugl. nå kan jeg trene igjen, noe jeg ikke kunne før. gikk naturligvis ikke ned i vekt, siden jeg er slank fra før.

men jeg har aldri kjent noe forskjell på energien enten jeg har vært på lavkarb eller ikke.

følger en diett basert på weston a. price's observasjoner. økt inntak av animalske produkter hvorav det meste er økologisk. er nok stuck med leddproblemer resten av livet, men tror nok jeg skal greie å holde smerten på en ganske lavt nivå hvis jeg fortsetter slik som jeg gjør nå.

for mer info om weston a price, se her

weston price, en oversett pioner

og http://www.westonaprice.org/

kjørte vel litt off topic nå. skitt au

Sliter med leddene som i gikt? Har lest at personer med gikt bør holde seg unna svinekjøtt da det kan forverre gikten.

Lenke til kommentar

Etterhvert blir du vant med det, så ser du hvor meningsløst det er å spise karbo. Sure noen få her og der i ny og ne, men av og til føler jeg bare at det ikke er verdt det. Karboene smaker ikke så godt som man håpte på, og man hadde klart seg uten :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...