2bb1 Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 (endret) Hei, var en kar på jobben som snakket om at han skulle "stripe" 2 stk 250GB-harddisker slik at det ble lagret litt info på begge diskene, ergo ting går raskere. Det negative er vel at hvis en harddisk går under, så mister jeg all informasjonen på begge diskene? Noen som vet om en guide til hvordan man gjør slikt eller kan lage en mini-guide? Og litt mer informasjon om hva som faktisk skjer? Tenkte jeg kunne prøve meg på noe sånt jeg også hvis jeg finner ut av det. For det er vel harddiskene som henger etter nå til dags(?). Endret 10. juli 2007 av 2bb1 Lenke til kommentar
dr.steen Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 Hvordan man gjør det kommer an på hvilket hovedkort man har, her er informasjon om RAID, hvor det da er RAID 0 det er snakk om i ditt tilfelle. http://en.wikipedia.org/wiki/RAID Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 26. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2007 Takker. Så RAID 1, så speiler du 2 harddisker? Altså du dobbeltlagrer alt innhold slik at om en harddisk skulle kræsje, så har du all informasjonen på den andre? Vil dette da óg hjelpe om XP kollapser, så kan du bare ta i bruk den andre disken så slipper du å formatere? Isåfall kunne jeg trengt det, for nå driver jeg å overfører manuelt fra harddisken til en ekstern hdd for å dobbeltlagre all data. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 10. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2007 Hei igjen! Ser nå ut som dette kan bli aktuelt. To spørsmål: 1. Hvilke to harddisker vil dere anbefale? Diskene trenger ikke være større enn 80GB eller noe sånt da det er kun programmer og operativsystem som skal ligge der. Ytelse og støy er vel de viktigste kriteriene. 2. Når man striper 2 stk 7200rpm disker, vil man da få en ytelse på ~15000 rpm eller er dette ønsketenking? (Hva er best mellom raptor 10000rpm og 2 stk 7200 i raid 0). Håper jeg ikke formulerte spørsmålene så alt for vanskelig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå