theydestroyedme Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 hvordan får NTNU vite karakterene til en? blir de sendt fra VGS til NTNU eller er de avhengige av den kopien av vitnemålet jeg sender inn? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 Du må sende rett kopi av vitnemålet. Altså med stempel fra et statlig kontor, f.eks politiet. Lenke til kommentar
Lamakar Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 stemplet burde ikke være så vanskelig og skaffe eller photoshoppe? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 Jeg ser ikke noe grunn til at forumet her bør være behjelpelig med isånn tilfelle. Aldri hørt om noen som har gjort det, anser det uansett det som umoralsk, da kandidaten ikke er kvalifisert for studiet samtidig som vedkommende velger å skylde på læreren sin fremfor seg selv. Lenke til kommentar
EskimoBob Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 Systemet med Rett Kopi har gått ut på dato forlengst. Å kjøpe et slikt stempel kan alle gjøre, ikke koster det mye heller. Når jeg tenker meg om så er det faktisk veldig enkelt å lage et slikt stempel selv. Underskriften er det heller ikke noe problem å forfalske, alt du trenger er navnet. Tror det beste hadde vært strengere straffer ved forfalskelse av papirer. La oss si utestengelse fra høyere utdanning i f.eks 10 år, 100 000 kr i bot og 100 dager i fengsel Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 Karakterene sendes vel digitalt, men de bruker enda papir rent formelt, samt at det utgjør en redundans. Blir det krøll er originalen av vitnemålet alltid det gjeldende. Uansett kan du bli bedt om å framlegge originaler av vitnemål for NTNU senere, og da er det litt leit om originalen er annerledes enn grunnlaget du hadde for opptak. Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 Jeg synes å huske at lærestedene ønsker å verifisere originalt vitnemål etter at du har begynt der. Lenke til kommentar
swanky Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 Vitnemålet kommer elektronisk via. NVB, men lærestedet skal også ha papirkopi. Dersom det er uoverensstemmelse så blir skolen kontaktet og bedt om å redgjøre. Vær så snill, spar deg for tiltale for dokumentfalsk - det ser jævlig dårlig ut på CV-en. Og ja, jeg har tatt folk i dette - og de blir dømt. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 Å forfalske vitnemålet ditt er noe av det dummeste du kan gjøre. Du blir garantert tatt. Det eneste du gjør er å kaste fremtiden din ned i dass. Til og med folk fra obskure u-land du aldri har hørt om blir som regel tatt dersom de forfalsker vitnemål. Dokumentfalsk har strafferamme på 2-4 år. Kjipt å bli buret inn i 4 år fordi du prøvde å jukse deg til skoleplass. Lenke til kommentar
EirikO Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 Dokumentfalsk har strafferamme på 2-4 år. Kjipt å bli buret inn i 4 år fordi du prøvde å jukse deg til skoleplass. 8953396[/snapback] Om jeg ikke tar helt feil er dokumentfalsk en av de få tingene som har minimunstraff. Lenke til kommentar
Lambada Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 Kan hende det går bra, men driter du på draget er det nok stor sjanse for at du får det rimelig vanskelig å få (en anstendig) jobb igjen. I tillegg blir det total ydmykelse ovenfor familie og venner. Er det virkelig verdt det? Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 Kan hende det går bra. 8953558[/snapback] Som nevnt tidligere i tråden. Det går ikke bra. Karkaterene overføres elektronisk, og papirkopien er redundant. Med andre ord du blir garantert tatt. Prater man derimot om arbeidsgiver e.l. så kan det gå, men man blir som regel fersket etterhvert da det viser seg at man ikke kan det man skal. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 (endret) For å forklare problemet: 1. Karakterene dine sendes elektronisk til Samordnaopptak. 2. Vitnemålet er bare for redundans; sikkerhet. 3. Når vitnemålet du sendte pr. papir har andre karakterer enn hva som ble sendt elektronisk vil dette bli gått etter i sømmene, og det vil bli oppdaget at du har forfalsket vitnemålet på papiret du sendte inn. Din videregående skole kan skrive ut nye originaler av vitnemålet ditt, og da er det lett å finne ut om du har forfalsket vitnemålet ditt ved å sjekke dette opp mot din videregående skole. Endret 27. juni 2007 av skag1 Lenke til kommentar
Marbash Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 Vil tro at det ikke lønner seg å prøve å forfalske gitt. Som sagt så kan det hende at de kommer til å kontakte skolen din for å få redgjort om det er riktig kopi eller ikke. Og da er det som sagt ganske kjipt at det er forskjeller mellom den som du har levert, og den som skolen din oppgir. Lenke til kommentar
hoot Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Jeg fikk utlevert vitnemål da jeg sluttet på VGS. I etterkant fikk jeg rettet opp i noen feil i fraværet. Sendte inn søknad på skole, la ved de første vitnemålene jeg fikk, da jeg ville spare de riktige/siste til f.eks. arbeidsgiver, da fraværet var lavere på dem. - Fikk fort melding tilbake at det jeg sendte inn var forfalsket. Dette hadde de sjekket opp elektronisk. Tips: Ikke endre noe, med mindre det er til arbeidsgiver. Heller ikke da burde du gjøre noe sånt. Dokfalsk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå