Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

"Jobbe" litt data -> ulovlig?


aspic

Anbefalte innlegg

Hei! Eg tenker på å henge opp ein liten notis på nærbutikkar i området, om at eg kan oppgradere og fikse dataer for folk, dette for ein viss timepris sjølvsagt.. Er dette lov? Med tanke på skatt osv.. Blir jo ikkje noko seriøse greier, berre noko på fritida mi, sidan det er ein fin hobby.. =) Det blir jo garantert billegare enn vanlege databedrifter..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Garanti og slikt vil jo bortfalle så snart du tar i maskinen, siden du ikke er sertifisert på noen som helst måte.

8951424[/snapback]

Yeah, den er eg klar over.. Men dette seier eg berre til kunden. Er det noko anna eg bør vite om denne typen hobbyvirksomheit? =o

Lenke til kommentar
Hobby = under 50k i årsinntekt = null skatt = ingen krav om registrering i brreg.

8951424[/snapback]

Det er nok ikke så enkelt. Hobby defineres ikke i loven som en fast grense, men hvor det som ikke er "egnet til å gi overskudd" defineres som en hobby pr. lov. Kommer man over 50k er det riktignok ikke regnet som en hobby lengre uansett, fordi det da blir mva.-krav.

 

Det er heller ikke korrekt at det er null skatt. Det skal oppføres på selvangivelse, og skattemyndighetene kan kreve at prosenter betales inn i skatt. Dette er riktignok ikke noe sansynlig før det nærmer seg 30 000 i inntekt/omsetning iløpet av et skatteår.

Lenke til kommentar
Frikort går opp til ca. 49K hvis man ikke har andre inntekter...

8953306[/snapback]

Er det ikkje "berre" 39K då? Eg har sommerjobb hjå ei bedrift i år, og reknar med å komme såvidt under denne grensa..

8955711[/snapback]

 

Ja, seff, me har trykt feil knapp i dag tidlig ;)

Lenke til kommentar
Du kan vel også gjøre ètt oppdrag for inntil 1000 kroner pr. kunde helt skattefritt uansett vanlig inntekt?

8957034[/snapback]

.. hvis kunden er en arbeidsgiver som ansetter deg. Dvs. registrert bedrift, registrert i arbeidsgiver/-arbeidstakerregistreret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...