Gå til innhold

Hvilket 4GB-sett bør jeg velge? (2x2)

2bb1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil støtte opp under Ballistix-valget jeg også. Er ingen stor klokker, men selv jeg fikk disse brikkene stabile på 1100 mhz 5-5-5-15-2t og på 900 4-4-4-12-1T. De kan sikkert greie mer (det står jo overalt), men det er det eneste jeg har forsøkt så langt.

Lenke til kommentar
Okey. Vil det bli noe problematikk med å ha 2x1GB Ballistix ilag med 2x512MB Geil?

8952857[/snapback]

Regner med at du skal ha ny pc, eller skal du oppgradere den du har i siggen din? Den ser mistenkelig ut som en sokkel 939 som ikke støtter DDR2 ram som du har linket til i første post. Arrester meg om jeg tar feil.

Geil rammen vil sikkert funke sammen med ballistix rammen, men med mindre geil rammen er ganske god, vil den sinke ballistix rammen så mye at du like godt kunne kjøpt billigste sort i prisguiden.

Lenke til kommentar
Nei svarte bananas! Er socket 939, ja. Så jeg kan ikke ha DDR2-ram? Er det DDR1 jeg har da?

8953607[/snapback]

Ja DDR passer til ditt HK.

Ps: Er du uheldig vil minnekontrolleren din være vanskelig hvis du skal bruke alle fire slotene med ram. Personlig ville jeg gått for to minnebrikker. Da er sjangsen størst for at du kan kjøre minnet på full hastighet (og kansje over).

Jeg hadde et liknende hk som deg tidligere, og når jeg oppgraderte til 4x512mb ram, måtte jeg kjøre rammen på 333mhz og command rate på 2t for i det hele tatt å boote. Det gir som kjent også noe dårligere ytelse.

edit: Lagt til siste setningen

Endret av -LIKMARK-
Lenke til kommentar

Hmm. Men hvis jeg kjøper akkurat samme ramen som jeg allerede har da (bare at det er 1x2GB)? Hvis det var det at du hadde forskjellig ram som gjorde at hovedkortet strittet imot?

Men, i værste tilfelle så selger jeg den ramen jeg har nå til naboen for 350 :wee:

GeIL 2x1GB

Men altså, hvor mye tregere er DDR i forhold til DDR2? For hvis det er sånn at jeg skal miste ytelse alle plasser på grunn av at jeg har en gammel socket så venter jeg heller litt og oppgraderer hele PCen.

Lenke til kommentar

Jeg hadde 4 identiske 512 mb geil brikker. Det er det at minnekontrolleren må holde styr på alle fire brikkene som gjerne gjør at du ikke får kjørt minnet på optimal fart. Forsåvidt et kjent problem med Nforce4.

DDR er tregere enn DDR2, men har gjerne raskere tilgangstider (lavere latency). Du vil nok ikke merke noen stor forskjell i spill og denslags. (Det gjorde ikke jeg)

DDR2 er biligere enn DDR nå, men da må du jo ha nytt HK og cpu også..

Lenke til kommentar

Ja, ny CPU skal jeg ha. Har nå funnet frem til at 2GB ram + X2 4200+ + 7950GX2 vil koste meg 3600 kroner.

Så er veldig usikker nå, om jeg burde kjøpe nytt hovedkort med det samme? Så får jeg kjøpt litt kraftigere prosessor og kvassere ram uten at prislappen blir noe spesielt høyere.

Lenke til kommentar
Ja, ny CPU skal jeg ha. Har nå funnet frem til at 2GB ram + X2 4200+ + 7950GX2 vil koste meg 3600 kroner.

Så er veldig usikker nå, om jeg burde kjøpe nytt hovedkort med det samme? Så får jeg kjøpt litt kraftigere prosessor og kvassere ram uten at prislappen blir noe spesielt høyere.

8953751[/snapback]

Det ville nok jeg gjort istedefor å investere forholdsvis masse penger i et system du ikke kan oppgradere mer. (sånn som jeg gjorde... :))

Hvis du vil gå for et Intel system er det jo bare å løpe og kjøpe, vel og merke etter 22 juli da det forventes prisdropp på intel cpu'er da, mens hvis du vil ha AMD, bør du nok smøre deg med litt tålmodighet og heller handle AM2+ sokkelen som er like rundt hjørnet.

Dessuten kan man jo benytte seg av bruktmarkedet /demovarer og komme unna med halve prisen. (hvis du tør)

Lenke til kommentar

Ja. 2000 for skjermkortet, 1000 for RAM, 1000 for CPU og 1000 for nytt hovedkort, så blir det på 5000 kroner i forhold til å oppgradere min socket 939 for 4000, så det ender nok med at jeg skifter socket etter hvert ja.

Hvor lenge er det til AM2+ kommer da, og hva er nytt i forhold til AM2?

Lenke til kommentar

HER finner du litt om AM2+ og K10.

Kort fortalt skal AM2+ gi støtte for høyere ramhastighet(1066MHz) bedre minnekontroller og høyere htlinkhastighet, og sikkert noe mer snacks.

Ps: Ville helt klart gått for et 8800gts eller hd 2900xt istedet for det tullete 7950gx2 kortet. Noe mer fremtidsrettet kan man si.

Lenke til kommentar

Hva er dårlig med 7950GX2 da? Ser det ligger like over GTS i ytelse på en sånn testresultatside. Er det mye tull med det?

Og hvis jeg venter på AM2+, vil da CPU-ene som er laget til AM2 passe? Eller blir det sånn at jeg må kjøpe "nye" prosessorer som vil være forholdsvis dyre?

Lenke til kommentar
Hva er dårlig med 7950GX2 da? Ser det ligger like over GTS i ytelse på en sånn testresultatside. Er det mye tull med det?

Og hvis jeg venter på AM2+, vil da CPU-ene som er laget til AM2 passe? Eller blir det sånn at jeg må kjøpe "nye" prosessorer som vil være forholdsvis dyre?

8953897[/snapback]

7950gx2 er ikke dårlig, langt i fra, men det mangler blant annet DX10, samt at det har 2x512 mb ram, ikke 1gb ram, noe som gjør at det bare utnytter 512mb allikevel. Det er også sinnsvakt stort og trekker mye strøm -> mye varme. Med mindre du kjører høy oppløsning trenger du heller ikke så mye ram på skjermkortet.

AM2 prosessorer er kompatible med AM2+ hk og motsatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...