Heimdall Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 Hei Det snakkes jo mye om CO2-kvoter nå for tiden. Jeg skjønner jo at det på en eller annen måte "skal hjelpe verden"! Men jeg forstår ikke helt opplegget her. Hvordan kan jeg senke CO2 nivået i atmosfæren ved å gi penger til noen luringer i London (Eller ett annet sted!). Planter de et tre i Afrika? Beholder de pengene selv - og smiler hele veien til banken? Hvis pengene kommer til et land i østre-Mongolia: Hva hindrer disse å smile hele veien til banken? Ja! Jeg synes i grunnen at hele greie virker veeeldig suspekt! Lenke til kommentar
medlem-130744 Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 Stater og land må betale for ustlippene sine, det er dyrt, og derfor kommer endel land til og kutte utslippene;) Dette for og kutte kostnadene det bli hvis man er miljø-versting.. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 (endret) Kyoto-avtalen tildelte de ulike landene kvoter for hvor mye klimagass hvert land får slippe ut. Enkelte fattige land har imidlertid fått tildelt like store kvoter som storforurenserne, og dette gjør det mulig for de å selge de kvotene til rikere land i stedet for å forurense. Hensikten var opprinnelig prisverdig fordi det tross alt trengs mer energi for å holde hus varme i f.eks Norge, enn f.eks i Afrika. Klimatrusselen er global så Afrika kunne spare klimagassutslipp for Norge og få betalt for tjenesten. Resultatet ville uansett blitt lavere klimagassutslipp regnet globalt. Det er imidlertid et problem, nemlig at det finnes så store overskudd av kvoter at mange rike land heller kjøper billige kvoter enn å redusere egne utslipp. Enkelte økonomer har derfor foreslått å kjøpe opp større mengder kvoter enn man trenger for å tappe markedet for kvoter. Etterpå kan man enten selge kvoter til høy pris eller sitte på de selv og derfor få et økonomisk forsprang fordi konkurrentene enten må kjøpe dyre kvoter eller redusere utslippene, mens man selv sitter på store utslippskvoter og derfor kan fortsette som før med billig teknologi i lang tid. Endret 26. juni 2007 av SeaLion Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 27. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2007 Stater og land må betale for ustlippene sine, det er dyrt, og derfor kommer endel land til og kutte utslippene;) Dette for og kutte kostnadene det bli hvis man er miljø-versting.. 8951086[/snapback] Ja, men da blir det som SeaLion (indirekte) sier: Det er billigere å kjøpe kvoter enn å bygge et C02 renset gasskraftverk (eller begrense biltrafikken!) Dessuten er vi ikke villig til å endre på noe! Ihvertfall ikke hvis vi, som forbrukere, må betale for det. Vil du feks betale doppelt så mye i strømregning? I viten om at strømselskapene fortsatt kommer til å tjene miliarder på oss (som de gjorde i 2006), men det er jo en annen diskusjon.. Østre Mongolia vil i overskuelig framtid ikke få like stor biltetthet som Norge. Vil ikke ha gasskraftverk (De har ikke gass!) Industrien er liten (osv..) Så dette, fiktive, landet vil ha langt igjen til de vil kunne fylle opp CO2 kvoten sin selv. La oss si at Norge idag bruker 140% av CO2 kvoten sin. Vi kjøper 40% av Østre Mongolia. Østre Mongolia bruker per idag 30%, så de har mye å selge. Resultatet i effektiv forurensing blir etter dette: Norge 140%, Østre Mongolia 30% = Altså uforandret. Synker CO2 nivået i atmosfæren? Nei! Lenke til kommentar
karl-wilhelm Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 Stater og land må betale for ustlippene sine, det er dyrt, og derfor kommer endel land til og kutte utslippene;) Dette for og kutte kostnadene det bli hvis man er miljø-versting.. 8951086[/snapback] Ja, men da blir det som SeaLion (indirekte) sier: Det er billigere å kjøpe kvoter enn å bygge et C02 renset gasskraftverk (eller begrense biltrafikken!) Dessuten er vi ikke villig til å endre på noe! Ihvertfall ikke hvis vi, som forbrukere, må betale for det. Vil du feks betale doppelt så mye i strømregning? I viten om at strømselskapene fortsatt kommer til å tjene miliarder på oss (som de gjorde i 2006), men det er jo en annen diskusjon.. Østre Mongolia vil i overskuelig framtid ikke få like stor biltetthet som Norge. Vil ikke ha gasskraftverk (De har ikke gass!) Industrien er liten (osv..) Så dette, fiktive, landet vil ha langt igjen til de vil kunne fylle opp CO2 kvoten sin selv. La oss si at Norge idag bruker 140% av CO2 kvoten sin. Vi kjøper 40% av Østre Mongolia. Østre Mongolia bruker per idag 30%, så de har mye å selge. Resultatet i effektiv forurensing blir etter dette: Norge 140%, Østre Mongolia 30% = Altså uforandret. Synker CO2 nivået i atmosfæren? Nei! 8953420[/snapback] Det kalles avlat med mindre noen overbeviser meg at det virkelig går til noe fornuftig for og senke utslipp. Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 Takk for oppklaringen. Nå skjømte hvertfall jeg mer av dette styret.. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 Anne Kat. Hærland hadde en morsom og svært treffende kommentar til klimakvotesystemet i et Nytt på nytt. Hun sa det var som om hun selv lot være å slanke seg og heller kjøpte overvektskvoter fra en fattig og underernært afrikaner. Lenke til kommentar
Looke Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Genialt SeaLion. Spør du meg virker det som klimakvoter bare er noe tull. Da jeg ikke ser noen stor forandring i min hverdag. Det står plutselig i avisen. "Jens Stoltenberg kjøpte ikke klimakvote for sin flyreise til Russland". Eller noe sånt. Det blir bare teit. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 (endret) Anne Kat. Hærland hadde en morsom og svært treffende kommentar til klimakvotesystemet i et Nytt på nytt. Hun sa det var som om hun selv lot være å slanke seg og heller kjøpte overvektskvoter fra en fattig og underernært afrikaner. 8964348[/snapback] Helt fantastisk bra sammenligning! Man kjøper seg fri fra problemet, slik at det bare utsettes og forverres Men klimakvotene demonstrerer jo bare at miljødebatten har blitt kommersialisert. Man har jo nå skapt en helt nye type økonomi med salg og kjøp av klimakvoter. Noen tjener vel penger på dette. http://e24.no/makro-og-politikk/article1810169.ece. Endret 30. juni 2007 av skag1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 Genialt SeaLion. Spør du meg virker det som klimakvoter bare er noe tull. Da jeg ikke ser noen stor forandring i min hverdag. Det står plutselig i avisen. "Jens Stoltenberg kjøpte ikke klimakvote for sin flyreise til Russland". Eller noe sånt. Det blir bare teit. 8975766[/snapback] Klimakvoter er i utgangspunktet en veldig god ide, men i dag så er de fleste "klimkvoter" ikke kvoter. For at systemet skal fungerer må hele verden bli enig om et maksimalt totalutslipp, og kvoter deles ut utifra dette systemet, så vil markedskreftene søge for at vi kommer ned i det gitte utslippet på en tålelig effektiv måte. Problemet i dag er at det ikke er noen begrensing på utslippene, når man kjøper en "kvote" så betyr det bare at man gir penger til en organisasjon som støtter en god sak. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå