Gå til innhold

Oppsett av kondisjonsøkt -Stoltzen

Anbefalte innlegg

Trenger råd om kondisjonstrening.

Jeg tenkte å delta i Stoltzekleiven Opp til høsten. For de uopplyste er det en bratt skrent i Bergen, og denne skal forseres etter beste evne på tid. Det er snakk om 313,5 meter stigning fordelt på 800 trappetrinn og litt sikksakk. Med andre ord: Blodslit.

For å komme i form til dette er jeg allerede i gang med å klyve opp et par ganger i uka. Det er kondis det går på. En time etter frokost går jeg hurtig bort til startpunktet, peiser på i det drøye kvarteret det tar å nå toppen, slapper av et minutt eller to og jogger/går inn til Fløyen og ned igjen. Dette er en ganske lang tur, og derfor er det sikkert visse forholdsregler jeg kunne tatt for bedre utbytte.

Jeg burde kanskje varme opp litt i forkant, men hvor mye? Kan jo ikke være sliten før bakken. Når jeg så er oppe er det enda langt igjen til jeg er hjemme - burde jeg fylle på med litt sportsdrikk, evt. en banan? Burde jeg la være å jogge tilbake for restitusjonens skyld?

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er tøft av deg å bli med på det!

Et ordentlig ROTTERACE!! :dribble:

For å starte med det første burde du varme godt opp, ikke så du svetter, men sånn at det er like før! Hvis det er glovarmt er det jo ok å svette!!

Drikk ofte, men lite og gjerne en banan på toppen for å få magen noe å jobbe med!!

Til sist: Det er helt greit å jogge tilbake for restitusjon, men pass på at det er en helt annerledes fart da. Fra løp til nedløping skal det være stor forskjell.

Det er der de fleste trener feil!

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg burde kanskje varme opp litt i forkant, men hvor mye? Kan jo ikke være sliten før bakken.

8950969[/snapback]

Hvorfor kan du ikke være sliten før du begynner? Trening er trening uansett hvordan du gjør det. Du burde varme opp sånn at du kjenner at beina kjennes skikkelig varme (selv på kalde dager) og du kjenner det litt i kinnene. Jeg jogger i greit tempo fra Sandviken sykehus (parkeringsplassen) når jeg løper der, men av og til synes jeg at det også er litt lite.
Når jeg så er oppe er det enda langt igjen til jeg er hjemme - burde jeg fylle på med litt sportsdrikk, evt. en banan? Burde jeg la være å jogge tilbake for restitusjonens skyld?
Du har tross alt bare løpt hardt i et drøyt kvarter (jeg rett under, 14.05 :mrgreen: ) når du kommer opp, så det er ikke en såååå lang tur. Du bruker vel en halvtime/tre kvarter ned igjen?

Jeg løper der sammen med klubben, og da jogger vi ned igjen til Sandviken og hiver i oss 3-4 bananer i bilen mens vi kjører til svømmehallen og har 2 timer svømming (men da har vi spist veldig godt tidligere på dagen). Det jeg (og mange andre) merker er at det er vanvittig lett å få sting nedover bakkene, spesielt hvis jeg drikker i bekken der oppe. Fast føde har jeg aldri tenkt på å innta på toppen.

Lenke til kommentar
Jeg burde kanskje varme opp litt i forkant, men hvor mye? Kan jo ikke være sliten før bakken.

8950969[/snapback]

Hvorfor kan du ikke være sliten før du begynner? Trening er trening uansett hvordan du gjør det. Du burde varme opp sånn at du kjenner at beina kjennes skikkelig varme (selv på kalde dager) og du kjenner det litt i kinnene. Jeg jogger i greit tempo fra Sandviken sykehus (parkeringsplassen) når jeg løper der, men av og til synes jeg at det også er litt lite.

Du har tross alt bare løpt hardt i et drøyt kvarter (jeg rett under, 14.05 :mrgreen: ) når du kommer opp, så det er ikke en såååå lang tur. Du bruker vel en halvtime/tre kvarter ned igjen?

8957325[/snapback]

Man kan jo strengt tatt være sliten før bakken, men vil såklart ha så mye energi som mulig. Halve moroa er jo å se at det går fortere, og da bør man yte max hver gang. Tror jeg.

Det er en ganske lang tur tilbake. Bor i Ole Irgens' vei, så det er tilbake til Fløyen og ned svingene. Det er en stund med hurtig gange før jeg kommer til selve kleiven også. Det er derfor jeg lurer på om det er klokt å ha med seg et eller annet å fylle på med. I går kjøpte jeg et par brukerdoser XL-1, tester snart ut hvordan det funker. Har tidligere erfart at sportsdrikk under spinningøkter kan være farlig effektivt hvis det brukes korrekt.

De siste dagene har jeg kjent en betennelse over venstre fot. Det går forhåpentligvis over, men er sikkert fordi jeg har startet alt for hardt, som jeg pleier. Ikke stoppknapp på denne kroppen. Oppvarming hjelper mot slikt? Eier ikke snøring på kondisjonstrening ...

Brukte 16:40 første gang jeg tok tiden, som var mitt andre forsøk. Det er jeg rimelig fornøyd med. Målet er å komme under 15:30, det er tiden til en gammel klassekamerat. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...