Gå til innhold

Nikon D80 Optimize Image og RAW

Anbefalte innlegg

Har søkt litt og lest litt, men klarer ikke helt å bli sikker på om valget 'Optimize Image' påvirker kun JPEG eller blir også RAW påvirket av disse innstillingene?

Intuitivt skulle jeg tro at RAW ikke blir påvirket.

Spesiellt lurer jeg jo da på om valg av 'Color mode' faller bort ved bruk av RAW ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har akkurat testet litt med kameraet, og har satt Optimize Image til noe helt bort i natta, max verdi på alt og tok et par bilder i RAW+JPEG og så satte jeg de tilbake til min.kompensasjon og tok de samme motivene på nytt.

Testbildene viser helt klart at det blir stor forskjell på RAW og JPEG når optimize image er korrigert og at det nesten ikke er forskjell når Optimize image er 'nullstillt'

Ser også at PS Elements viser de ulike color mode sRGB/8 bit på JPEG og Untagged RGB/16 bit på RAW. Jeg antar da at bare 12 av de 16 bit'ene er i bruk, men bør jeg bruker 8 eller 16 bit pr Channel ved import til PS Elements 5 ? Ser at endel valg i PSE ikke kommer opp ved bruker av 16 bit.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Pr definisjon vil ingen bildebehandlings settinger (Hvitebalanse, pixel skarphet, kontrast etc) påvirke RAW fordi alle settinger skal kunne endres i ettertid allikevel.

Disse settingene er kun innstillnger for hvordan kameraet selv skal komprimere til f.eks JPEG.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Har akkurat testet litt med kameraet, og har satt Optimize Image til noe helt bort i natta, max verdi på alt og tok et par bilder i RAW+JPEG og så satte jeg de tilbake til min.kompensasjon og tok de samme motivene på nytt.

Testbildene viser helt klart at det blir stor forskjell på RAW og JPEG når optimize image er korrigert og at det nesten ikke er forskjell når Optimize image er 'nullstillt'

Ser også at PS Elements viser de ulike color mode sRGB/8 bit på JPEG og Untagged RGB/16 bit på RAW. Jeg antar da at bare 12 av de 16 bit'ene er i bruk, men bør jeg bruker 8 eller 16 bit pr Channel ved import til PS Elements 5 ? Ser at endel valg i PSE ikke kommer opp ved bruker av 16 bit.

8951108[/snapback]

Litt OT, men hvor velger du 8 eller 16 bits import av JPEG bilder i PS (bruker CS2 og 3, man anatr at dette er identisk på Elements 5) ?

/L

Lenke til kommentar
Litt OT, men hvor velger du 8 eller 16 bits import av JPEG bilder i PS (bruker CS2 og 3, man anatr at dette er identisk på Elements 5) ?

Kun ved import av RAW gir dette valget.....

8951267[/snapback]

Takker, da skjønner jeg bedre..:)

/L

Lenke til kommentar

Om man bruker Nikons egen programvare, f.eks Capture NX, så vil denne lese innstillingene fra Optimize Image, og bruke dem i rawkonvertering. Forskjellen fra jpeg er da naturligvis at du har muligheten til å slå dem av i etterkant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...